تولیدات فولاد مبارکه را بیشتر از قیمت صادراتی می‌خریم

ایسنا- در شرایطی که قیمت جهانی ورق گرم حدود ۶۲۰‌دلار در هر تن بوده و به مقصد ایران حدود ۶۵۰ و ۶۶۰‌دلار صادر می‌شود، مجتمع فولاد مبارکه هر تن ورق گرم را در بورس فلزات به قیمت حدود ۷۴۷‌دلار عرضه می‌کند که در بازار حدود ۸۱۷‌دلار به فروش می‌رسد و علاوه بر آن همین ورق را ۵۹۰‌دلار به کشور‌های دیگر صادر می‌کند. امیر کاوه

کاوه ـ دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل ، با بیان این مطلب گفت: در حال حاضر تولیدکنندگان لوله و پروفیل در کشور با کمبود مواد اولیه یعنی ورق گرم فولادی مواجهند و کارخانه‌های زیادی با ۳۰‌درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به این که هدف برنامه سوم توسعه یعنی تولید ۱۴‌میلیون تن فولاد در کشور تامین نشد، بلکه فقط ۹‌میلیون تن تولید شد، عنوان کرد: طبق طرح جامع فولاد در برنامه پنجم توسعه باید بیش از ۵۰‌میلیون تن فولاد در کشور تولید و حدود ۱۶‌میلیون تن از این مقدار صادر شود و این در حالی است که حتی اهداف برنامه سوم توسعه نیز در این زمینه محقق نشده است.

وی توضیح داد: در شرایطی که تعرفه مواد اولیه تولیدکنندگان فولاد یعنی بیلت و اسلب صفر است، متاسفانه تعرفه مواد اولیه تولیدکنندگان لوله و پروفیل یعنی ورق گرم ۱۰‌درصد است، در حالی که باید این دو مقدار با یکدیگر یکسان باشند. همچنین تعرفه واردات ورق در ژاپن، اتحادیه اروپا و آمریکا صفر و در کره جنوبی ۴ و روسیه ۵‌درصد است.

وی خاطرنشان کرد: به ‌رغم این که در کمیسیون ماده یک، صفر شدن تعرفه واردات ورق گرم فولادی تصویب شده است، اما بنا به دلایلی هنوز نتوانسته‌ایم این مصوبه را اجرا کنیم.

کاوه با بیان این که در حال حاضر به غیر از مجتمع فولاد مبارکه که حدود ۹۰‌درصد از مواد اولیه تولیدکنندگان لوله و پروفیل را تامین می‌کند، فولاد کاویان و گیلان نیز در بخش خصوصی ورق گرم فولادی تولید می‌کنند، اظهار کرد: البته این در حالی است که تولیدات فولاد کاویان ضخیم و فولاد گیلان نیز چندان با کیفیت نیست.

وی نیاز تولیدکنندگان لوله و پروفیل را ورق گرم فولادی با ضخامت ۵/۱ تا ۳ میلیمتر عنوان و اضافه کرد: حاضریم تولید مجتمع فولاد مبارکه را ۱۰‌درصد بیشتر از قیمت صادراتی خریداری کنیم.

او تصریح کرد: نابسامانی وضعیت تولید فولاد و نایابی انواع ورق‌های فولادی در کشور باعث شده که قیمت ورق حتی تا ۷۵۰‌دلار در هر تن نیز افزایش یابد. کاوه همچنین ضمن بیان این که شرکت‌های فولاد‌سازی سنگ آهن موردنیاز خود را به یک پنجم قیمت خریداری می‌کنند، تصریح کرد: تولیدکنندگان فولاد محصولات خود را به دو برابر قیمت تمام شده تولید به تولیدکنندگان لوله و پروفیل می‌فروشند، ضمن این که آنها از حمایت‌های تعرفه‌ای نیز برخوردارند.

اولویت با بازار داخلی

در همین رابطه محمدرضا شمس‌آبادی- معاون فروش و بازاریابی مجتمع فولاد مبارکه اصفهان - در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این‌که محصولات صادراتی مجتمع فولاد مبارکه براساس قیمت‌های جهانی و در مناطق مختلف تعیین قیمت می‌شود، گفت: قیمت محصولات ورق گرم فولادی در بازار داخل ایران براساس مکانیسم عرضه و تقاضا در بورس فلزات تعیین می‌شود.

وی عنوان کرد: قیمت صادراتی ورق گرم فولادی بین ۶۰۰ تا ۶۴۰‌دلار است و مجتمع فولاد مبارکه حتی محصولات رنگی خود را تنی هزار‌دلار نیز صادر می‌کند.

شمس‌آبادی گفت: از ابتدای سال تاکنون متوسط قیمت صادراتی حدود ۶۰۰‌دلار بوده است، ضمن این‌که قیمت صادراتی به میزان کیفیت، استاندارد و بازار مقصد آن بستگی دارد.

او با اشاره به این‌که مقایسه قیمت صادراتی با قیمت فروش داخلی صحیح نیست، تصریح کرد: سال گذشته در مقاطعی تا ۱۵۰‌تومان در هر کیلو گران‌تر از قیمت داخلی صادر می‌کردیم، در همان زمان هم صادر و هم نیاز بازار داخلی را تامین و همواره این دو بازار را حفظ می‌کردیم. او همچنین درباره این سوال که آیا کارخانه‌های فولاد سازی دولتی سنگ‌آهن را ارزان‌تر از بخش خصوصی می‌خرند؟ توضیح داد: چنین چیزی صحت ندارد.

او ضمن بیان این که روی بحث صفر شدن تعرفه واردات ورق گرم فولادی در کمیسیون ماده یک کار کارشناسی صورت نگرفته است و در این خصوص و در هیچ جلسه‌ای از نماینده فولاد مبارکه برای ارائه اطلاعات و اظهارنظر دعوت به عمل نیامده است، خاطرنشان کرد: برنامه صادرات مجتمع فولاد مبارکه برای امسال یک‌میلیون تن است؛ همچنین در ۵ ماه نخست سال ۳۶‌درصد زیر برنامه صادر کردیم و اولویت را با بازار داخلی گذاشتیم.

محمدرضا شمس‌آبادی