شکاف در تولید شمش فولاد و محصول نهایی در بازار

گروه بورس کالا- زهرا مسافر: مصرف ظاهری محصول نهایی فولاد در ایران سالانه حدود ۲۰میلیون تن است که از این مقدار مصرف حدود ۱۴میلیون تن از سوی نهادهای دولتی و خصوصی تولید و مابقی از طریق واردات تامین خواهد شد.

سالانه حدود ۸/۱۰میلیون تن شمش فولاد در داخل تولید می‌شود که بخش دولتی بیشترین سهم را در تولید این کالا دارد. فولادسازان دولتی برای تولید محصول نهایی از شمش داخلی استفاده می‌کنند، ولی واحد‌های خصوصی از خارج وارد می‌کنند. بخش دولتی سالانه ۴/۱۱میلیون تن محصول نهایی فولاد (ورق، تیرآهن، میلگرد و...) تولید می‌کند و سهم بخش‌خصوصی در تولید این محصولات سالانه حدود سه‌میلیون تن است.

براساس آخرین گزارش‌ها، با استفاده از امکانات موجود در کشور و افزایش بهره‌وری میزان تولید شمش فولادی تا پایان سال‌جاری به ۱۱میلیون و ۱۴۰هزار تن خواهد رسید.

هم‌اکنون ظرفیت تولید شمش فولاد خام محقق شده در کشور حدود ۱۰میلیون و ۸۵۰هزار تن است.

براساس این گزارش، تا پایان سال ۸۶ ظرفیت جدید در بخش دولتی برای تولید شمش فولادی وجود ندارد و باید منتظر طرح‌های توسعه‌ای در کشور باشیم.

در این میان با استفاده از امکانات موجود در کشور و افزایش بهره‌وری، پیش‌بینی می‌شود. تا پایان امسال میزان تولید شمش فولادی به ۱۱میلیون و ۱۴۰هزار تن برسد و ظرفیت جدیدی ایجاد نخواهد شد.

هم‌اکنون حدود ۵/۱۰میلیون تن شمش فولادی در کشور تولید و سالانه حدود ۳میلیون تن وارد و حدود ۵۰۰هزار تن صادر می‌شود.

این گزارش می‌افزاید: مصرف ظاهری داخلی کشور حدود ۱۳میلیون تن است که با ایجاد ظرفیت‌های جدید توسط بخش‌خصوصی و افزایش تولید شمش عدم توازن میان شمش و محصول نهایی پیش‌بینی می‌شود.

براساس آمار موجود، هم‌اکنون ظرفیت تولید محصول نهایی کشور دوبرابر فولاد خام است به گونه‌ای که ظرفیت تولید محصول نهایی با احتساب بخش‌خصوصی ۱۸میلیون تن است که از این میزان نزدیک ۱۴میلیون تن در داخل کشور تولید می‌شود.

کارشناسان معتقدند، چنانچه بازار داخل کشش تحمل قیمت شمش‌های وارداتی را داشته باشد و بخش‌خصوصی بتواند از ظرفیت کامل استفاده کند، توان تولید ۱۸میلیون تن محصول نهایی در کشور وجود دارد.

هم‌اکنون سالانه کارخانه زاگرس ملایر و یزد هر کدام حدود ۵۰ تا ۶۰هزار تن شمش فولاد تولید می‌کنند که براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته با راه‌اندازی کارخانه تولید شمش بویر صنعت کهگیلویه و بویراحمد با ظرفیت ۱۰۰هزار تن و فولاد ویان در همدان با ظرفیت اسمی ۵۰۰هزار تن تا پایان امسال به ظرفیت شمش کشور افزوده خواهد شد.

براساس برنامه‌های در دست اجرا قرار است تا پایان برنامه چهارم (سال۸۸) میزان تولید فولاد خام با احتساب ۸طرح فولادی به ۲۹میلیون تن برسد.

این گزارش حاکی است، در حال حاضر شمش فولادی به سه فرم بلوم، بیلت و اسلب است که بلوم به مصرف تیرآهن، بیلت در میلگرد و اسلب به عنوان ماده خام ورق استفاده می‌شود.

براساس آمارهای موجود، میزان واردات شمش در پنج ماهه نخست امسال یک‌میلیون و ۶۳۱هزار و ۸۹۲تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته هر تن ۱۱۱درصد رشد نشان می‌دهد.