حرکت رو به رشد قیمت سرب در بازار
مس
در هفته گذشته قیمت نقدی مس با ۵/۱‌درصد افزایش به ۷۴۷۱ دلار برای هر‌تن رسید. طی دوره معاملات، قیمت به ۷۶۲۳ دلار هم رسیده بود.

همچنین موجودی‏های لندن با 5/1‌درصد کاهش به 135800‌تن ‌تنزل یافتند و موجودی‏هایی هم که آماده بیرون رفتن از انبارهای لندن بودند 2 برابر شده و به 6‌درصد موجودی‏ها رسیده‏اند. موجودی‏های مس در شانگهای نیز با 6‌درصد کاهش به 59765‌تن‌تنزل یافته‏اند. در 5 ماه اول سال‌جاری بازار مس با کمبود 300‌هزارتن مس مواجه بوده است، بنابراین وضعیت بنیادی عرضه و تقاضا برای مس، به روند مثبت قیمت کمک خواهد کرد. معمولا معامله‏گران برای گمانه‏زنی در مورد جهت آتی قیمت مس به انتظارات کلی در مورد رشد اقتصاد و به روند قیمت بازار سهام به عنوان شاخص وضعیت اقتصادی توجه دارند. با بهبود روند قیمت سهام در بورس‏های جهان در اواخر هفته، قیمت مس نیز روند مطلوبی را به نمایش گذاشت.
تولید مس در چین که بزرگ‌ترین مصرف‌کننده مس محسوب می‏شود در ماه اوت با ۲۶‌درصد افزایش به ۳۱۱‌هزار تن رسید. در ۸ ماه اول سال نیز تولید در چین ۱۶‌درصد رشد کرده است و واردات مس به چین نیز در طی این مدت با ۴۳‌درصد رشد به ۹۱/۱ میلیون‌تن افزایش یافته است.
آلومینیوم
در هفته گذشته قیمت نقدی آلومینیوم با ۴/۰‌درصد کاهش به ۲۴۰۴ دلار رسید که به مرز روانی ۲۴۰۰‌دلار نزدیک است. موجودی‏های آلومینیوم در انبارهای لندن که چندی پیش در حدود ۸۳۰‌هزارتن بودند اخیرا به ۹۰۰‌هزارتن افزایش یافته‏اند که نشان می‏دهد کمبود چندانی در بازار مشاهده نمی‏شود. با وجود این، برخی تحلیلگران در مورد روند بلند مدت قیمت آلومینیوم و افزایش مصرف آلومینیوم در روسیه و چین اظهار خوش‏بینی کرده‏اند و گمانه‏زنی‏هایی در مورد احتمال این که چین در سال ۲۰۱۰ به وارد‌کننده آلومینیوم تبدیل شود، ارائه داده‏اند.
روی
در هفته گذشته قیمت نقدی روی با ۱/۱‌درصد افزایش به ۲۸۶۱ دلار رسید. در اوایل هفته قیمت روی به کمتر از ۲۷۰۰ دلار کاهش یافته بود که کمترین قیمت پس از آوریل سال ۲۰۰۶ محسوب می‌شود، اما در اواخر هفته با بهبود کلی روند قیمت فلزات، قیمت روی نیز صعود کرد. موجودی‏های LME روی با ۷/۳‌درصد افزایش ۷۲۸۰۰ ‌تن بودند. اما باید در نظر داشت که موجودی‏های روی که آماده خروج از انبار هستند به ۱۲۲۷۵‌تن رسیده است که بیشترین میزان در ۵ ماه گذشته است و برای روند قیمت روی مثبت تلقی می‏شود.
همان‌طور که در گزارش قبل گفتیم، با افزایش فصلی تقاضا برای روی در فصل پاییز و زمستان، ممکن است قیمت روی در 3‌ماه چهارم سال میلادی جاری افزایش یابد، اما معامله‏گران در مورد پایداری این افزایش قیمت در سال آینده مردد هستند. روند قیمت روی تا حد زیادی به وضعیت واردات و صادرات چین وابسته است. در اوایل سال امید می‏رفت که چین دوباره به وارد‌کننده روی تبدیل شود، اما چین ‌در‌حال‌حاضر صادر‌کننده روی محسوب می‌شود. در ماه ژولای چین 24198‌تن روی صادر و 16493‌تن وارد کرد. در 7 ماه اول سال میلادی جاری نیز چین 213889‌تن صادر و 85802‌تن وارد کرد. باید در نظر داشت که در حدود 70‌هزارتن موجودی در انبارهای چین وجود دارد که صاحبان آن، به دلیل خرید کنسانتره در قیمت بالاتر، حاضر نیستند با قیمت کنونی اقدام به فروش و یا صادرات محصول خود کنند. بنابراین در صورت افزایش قیمت روی، ممکن است مقدار قابل توجهی محصول از چین صادر شود.به دلیل تقاضای مناسب برای تولید ورق گالوانیزه، چین در ایجاد کارخانه‌های ذوب سرمایه‏گذاری قابل‌توجهی انجام داده است و ظرفیت ذوب چین ممکن است در سال‌جاری با افزایش 500‌هزارتنی به 3 میلیون‌تن و در سال‏های آینده به بیش از 4‌میلیون‌تن برسد. افزایش حق ذوب TC به حدود 370 دلار هم ایجاد کارخانه‌ها ذوب را جذاب‏تر کرده است. افزایش حق ذوب (که در برخی مواقع در بازارهای محلی چین به 1000 دلار هم رسید) نتیجه وجود مازاد کنسانتره در بازارهای جهانی بوده است. تولید روی چین در 7 ماه اول سال با 21‌درصد افزایش به 08/2 میلیون‌تن رسید. ممکن است تولید روی چین در سال جاری با 20‌درصد افزایش به 8/3 میلیون‌تن برسد.
سرب
در هفته گذشته قیمت سرب با 3/6‌درصد افزایش به 3200 دلار افزایش یافت و موجودی‏های سرب در بازار لندن نیز با 5/4‌درصد کاهش به 23400‌تن کاهش یافتند که کمترین میزان موجودی پس از سال 1990 است. بازار سرب در سال جاری با کمبود 98000‌تن و در سال آتی احتمالا با کمبود 62000‌تن مواجه خواهد بود. کمبود کنسانتره سرب، حق ذوب (TC) را در چین تا 60 دلار کاهش داده است و premiumها هم از متوسط تاریخی بالاتر هستند. وضع مالیات 10‌درصدی بر صادرات چین نیز ممکن است صادرات از چین را کاهش دهد که خود به روند صعودی قیمت کمک می‏کند. ظرفیت ذوب در چین تقریبا 3‌میلیون‌تن است و در سال 2007 حدود 200‌هزارتن به ظرفیت چین اضافه شد.
نیکل
در هفته گذشته نیکل با رشد قیمت در 4 روز متوالی همراه بود و در آخر هفته قیمت نقدی به 28000 دلار برای هر‌تن افزایش یافت. موجودی‏های نیکل در بورس لندن نیز با 7/12‌درصد افزایش به 29200‌تن رسیدند. تولید‌کنندگان فولاد ضد‌زنگ که در قیمت بالادست از خرید نیکل کشیده بودند، با افت 45‌درصدی قیمت از سقف قیمت 51800دلاری، اقدام به خرید کردند.
منبع: کارگزاری فلزات مفید