تولید میلگرد با شمش وارداتی اقتصادی نیست

گروه بورس کالا - بخش‌خصوصی در کشور از نورد آغاز و به تدریج به سمت تولید شمش خواهد رفت.

حسن مصیب‌زاده مدیرعامل فولاد البرز در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار دنیای اقتصاد، با بیان مطلب فوق گفت: در تمام دنیا بخش خصوصی از بخش نورد فعالیت خود را آغاز و آرام‌آرام به سمت تولید شمش فولاد رفته است. وی افزود: بخش‌خصوصی تولیدکننده فولاد نیز در کشور از نورد فعالیت خود را آغاز کرده و توان تولید شمش فولاد را به تدریج خواهد داشت.

مدیرعامل فولاد البرز با انتقاد از واردات بی‌رویه فولاد به کشور تصریح کرد: تا زمانی که این واردات به کشور ادامه داشته باشد کارخانه‌های تولیدکننده داخلی سودده نخواهند بود.

به گفته وی، تولیدکنندگان داخلی فولاد تا زمانی که به تولید مواد اولیه (شمش فولاد) دست نیابند همواره با مشکل مواجه خواهند بود.

مصیب‌زاده از در دست اجرا بودن پروژه‌های تولید شمش فولاد در کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: هم‌اکنون ۴ تا ۵کارخانه بخش‌خصوصی طرح‌های احداث و تولید شمش فولاد را در دستور کار دارند که باید به آنها فرصت لازم داده شود.

وی ذوب‌آهن کرمانشاه ذوب‌آهن، اردبیل، یزد، ستاره جنوب را از جمله کارخانه‌هایی برشمرد که طرح‌های تولید شمش را در دستور کار دارند.

مدیرعامل فولاد البرز در خصوص میزان تولید شمش فولاد توسط بخش‌خصوصی و دولتی در کشور گفت: تولید ۲میلیون تن شمش توسط ذوب‌آهن گمبرون، ۴۰۰هزار تن ذوب‌آهن اردبیل، ۵۰۰هزار تن یزد، ۴۰۰هزار تن کرمانشاه، ۲۰۰هزار تن فولاد جنوب از برنامه‌های در دست اجرای بخش‌خصوصی است.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون حدود ۵/۱۰میلیون تن شمش توسط بخش‌ دولتی در کشور تولید می‌شود، افزود: تولید ۴/۶میلیون تن شمش نیز به صورت ۸ طرح ۸۰۰هزار تنی در دستور کار دولت قرار دارد که طی‌ سال‌های آینده وارد بازار خواهد شد.

مصیب‌زاده از بهره‌برداری خط تولید ۴۰۰هزار تنی میلگرد توسط فولاد تاکستان خبر داد، تصریح کرد: به زودی این خط به طور رسمی افتتاح خواهد شد.

همچنین عضو سابق هیات‌مدیره بورس‌‌فلزات در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: به دلیل واردات، قیمت برخی محصولات فولادی وارداتی به زیر قیمت تولیدات داخلی رسید.

محمدحسین دیده‌ور گفت: قیمت ورق‌های فولادی وارداتی در بازار به زیر قیمت فولاد تولید داخل رسیده است، وی خاطر نشان کرد: قیمت فولاد وارد شده از چین بدلیل بهای تمام شده کالا در این کشور ممکن است پایین تر باشد، اما این محصولات از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند.

وی کیفیت فولادی چون فولاد مبارکه را ممتاز دانست و گفت: این ورق فولادی با بهترین نمونه های فولاد ایتالیا و اروپا رقابت می‌کند.

دیده‌ور در عین حال شکسته شدن قیمت‌ها را تنها مربوط به ورق‌های فولادی ندانست و اظهار داشت: فشار واردات در زمینه برخی مقاطع فولادی مانند تیر آهن ۲۰ نیز اعمال شد و در حال حاضر قیمت تیر آهن وارداتی در بازار پایین تر از محصولات تولیدی ذوب آهن است.

وی یادآور شد: هم‌اکنون محصول ذوب آهن با قیمت ۷۰۰تومان عرضه می‌شود، اما قیمت تیرآهن وارداتی از چین زیر ۶۰۰تومان است.

دیده‌ور انجام واردات بیش از نیاز برخی اقلام فولادی را عامل شکسته شدن قیمت‌ها عنوان کرد و افزود: متاسفانه ما بانک اطلاعاتی فولاد نداریم که بدانیم چه محصولاتی را باید و چه محصولاتی را نباید وارد کنیم.

وی گفت: متاسفانه در زمان‌هایی فشار واردات بر محصولات مورد نیاز بازار به حدی است که قیمت‌ها را می‌شکند و سبب می‌شود هم تجار و هم تولید‌کنندگان متضرر شوند.

دیده‌ور تاکید کرد: وزارت بازرگانی هنگام ثبت سفارشات باید اطلاعات لازم را در اختیار تجار قرار دهد تا بیش از ظرفیت و در حد اشباع بازار وارد نکنند.