لزوم تطبیق بورس کالا با بورس‌های بزرگ بین‌المللی

گروه بورس‌فلزات- زهرا مسافر: با آغاز فعالیت بورس جدید کالا به طور رسمی از این پس معاملات فلزی در شرکت جدید به ثبت خواهد رسید و قرار است محصولات بخش کشاورزی نیز از اول مهرماه در رینگ مبادلاتی بورس کالایی کشور مورد مبادله قرار گیرد. حال مساله اساسی این است که با ادغام بورس کالای کشاورزی و فلزات آیا چالش‌ جدیدی در پیش رو خواهد بود؟

برای پاسخ به سوال فوق گفت‌وگوی خبرنگار دنیای‌اقتصاد با دو تن از کارگزاران بورس‌فلزات و بورس کالای کشاورزی را که در پی می‌آید، می‌خوانید.

نایب‌رییس بورس‌‌فلزات در این خصوص گفت: با مروری بر عملکرد بورس کالای شیکاگو می‌بینیم که تنها قراردادها معامله می‌شوند نه کالاها.

نصرا... برزنی افزود: تصویری که امروزه از بورس کالا وجود دارد معاملات به صورت فیزیکی نیست زیرا که در تمام دنیا تنها کمتر از یک درصد معاملات به تحویل کالا منجر می‌شود.

وی تصریح کرد: در دنیا اغلب قراردادهایی که در بورس‌های کالایی که صورت می‌گیرد برای پوشش ریسک و سوداگری است.

به گفته وی، بدین ترتیب در بورس کالا باید قراردادهایی که پشتوانه آنها کالاها هستند تحت عنوان قرارداد آتی یا اختیار معامله انجام شود.

نایب رییس بورس‌فلزات خاطرنشان کرد: بورس کالا نباید به دفتر فروش برای تولیدکنندگان و خریداران کالا تبدیل شود، بلکه محلی برای معاملات قراردادهای آتی باشد.

وی در خصوص اینکه با ادغام بورس کالای کشاورزی و فلزات مشکلی ایجاد نخواهد شد، گفت: در صورت ادغام هیچ‌گونه مشکلی ایجاد نخواهد شد و اینکه معاملات صورت گرفته در رده کالاهای کشاورزی، فلزی و یا پتروشیمی باشد تفاوتی ندارد.

برزنی با اشاره به اینکه کارگزاران بازار فلزات می‌توانند در بازار کشاورزی معامله انجام دهند، افزود:‌ کارگزاران تنها نقش معامله‌گری را انجام می‌دهند و با گروهی از مشاوران ترکیب و زنجیره کاملی را تشکیل خواهند داد، بنابراین در این زمینه مشکلی ایجاد نخواهد شد و کارگزاران هر بخش به اعتبار مشاوران نسبت به معامله اقدام خواهند کرد.

وی در خصوص اعلام کارمزد جدید برای کارگزاران بورس کالا تصریح کرد: هم‌اکنون کارمزد کارگزاران براساس قبل است و تلاش شورای بورس کاهش هزینه معاملات است تا هزینه‌ها به حداقل و حجم معاملات افزایش یابد.

رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل کارگزاری برزگر یگانه نیز در خصوص ادغام بورس کالاهای کشاورزی با فلزی گفت: نگاه ما باید جهانی باشد مصطفی بحرانی افزود: ادغام دو بورس کشاورزی و فلزات، مثبت ارزیابی می‌شود به شرطی که با مدیریت خوب و به روز و سازماندهی مطلوب همراه باشد.

وی تصریح کرد: هم اکنون در دنیا حتی بورس‌های مناطق مختلف در حال ادغام هستند و این مغایر با انجام کار تخصصی توسط افراد نیست.

این کارگزار بورس کالای کشاورزی خاطرنشان کرد: چنانچه پس از ادغام دو بورس درست عمل شود امری مثبت خواهد بود.

به گفته وی، تاکنون معاملات صورت گرفته در بورس کالای کشاورزی در سطح کلان نبوده و تنها به صورت آزمایشی بوده است.

بحرانی تاکید کرد: ادغام در بورس کالای کشاورزی و فلزات در واقع به صورت اجرایی صورت نگرفته است که امیداوریم این امر هر چه زودتر محقق شود.

وی گفت: ادغام دو بورس در واقع آغاز انجام معاملات اصلی که همان معاملات آتی است، می‌باشد.

رییس هیات‌مدیره و مدیر عامل کارگزاری برزگر یگانه افزود: معاملاتی که در بورس کالای کشاورزی تاکنون انجام شده به صورت فیزیکی بوده و این در حالی است که این معاملات باید به صورت غیرفیزیکی انجام شود.

وی در خصوص اینکه کارگزاران بازار فلزات می‌توانند در بازار کشاورزی و یا برعکس معامله انجام دهند، تصریح کرد: فعالیت در بازارها مغایرتی با هم ندارد. بلکه با ادغام در بورس می‌توان به صورت مجموعه‌ای کامل به فعالیت ادامه داد.

بحرانی خاطر نشان کرد: نگاهمان به معاملات بورس باید تغییر کند و آنچه که تاکنون اتفاق افتاده تفاوت کند زیرا که معاملات فیزیکی سنتی است و باید یک بازارنقد و شفاف را برای بورس کالا تعریف کرد.

به گفته وی، معاملات در بورس کالا باید اجرایی شود و بر اساس PAPER MARKET و به صورت غیرفیزیکی صورت گیرد.

وی تاکید کرد: با ادغام بورس فلزات و بورس کالای کشاورزی شاهد چالشی جدیدی نخواهیم بود به شرطی که با مدیریت صحیح همراه باشد.