تصمیم جدید برای معاملات فولادمبارکه

آزاده حسینی

۸۰درصد تولیدات فولاد مبارکه در لیست کالاهای ساختمانی قرار گرفت که بدین ترتیب وارد رینگ مبادلاتی بورس فلزات شد. در گذشته نیز محصول ورق در بورس فلزات تهران عرضه و مبادله می‌شد اما حجم این عرضه بسیار محدود بود و بیشتر مبادلات این محصول به صورت مچینگ انجام می‌شد اما با عرضه مستقیم این محصول در بورس فلزات خریداران این محصول که تولیدکنندگان لوله و پروفیل هستند می‌توانند نیاز خود را از بورس فلزات تامین کنند.

تاکنون اختلافات زیادی بین سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل و فولاد مبارکه بر سر تامین مواد اولیه که همان ورق باشد وجود داشت که امید است با عرضه این محصول در بورس فلزات و از بین رفتن این رابطه مستقیم و قرار گرفتن بورس در این زنجیره مشکلات آنها حل شود.

مطمئنا با عرضه تمام و کمال ورق در بورس فلزات از سوی فولاد مبارکه نظارت بیشتری بر عرضه و تحویل و قیمت این محصول می‌شود و این درست همان چیزی است که مصرف‌کنندگان یعنی تولیدکنندگان لوله و پروفیل به آن توجه دارند.

البته در این بین آنها (تولیدکنندگان لوله و پروفیل) از وضع به وجود آمده خیلی هم راضی به نظر نمی‌رسند و دلیل آن را ناتوانی تولیدکنندگان کوچک برای خرید از بورس عنوان می‌کنند و خواستار دریافت مجوز کارگزاری برای افزایش توان خرید هستند.

در این موضوع که با ورود ورق به رینگ مبادلاتی فلزات حجم و ارزش مبادلات و در نهایت سود بالا می‌رود شکی نیست و طبیعی است که تولیدکنندگان لوله و پروفیل که از این به بعد مجبور به پرداخت حق‌الزحمه کارگزار هم هستند چنین تقاضایی داشته باشند. چرا که تولیدکنندگان همیشه در فکر کاهش هزینه‌ها و افزایش میزان سود بنگاه اقتصادی خود هستند.

امیرکاوه، دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل در خصوص ورود ۸۰درصد ورق فولاد مبارکه به بورس‌‌فلزات گفت: سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل از عرضه محصولات فولاد مبارکه در بورس‌‌فلزات راضی خواهد بود اما نگرانی ما از این بابت است که تولیدکنندگان کوچک توان خرید از بورس‌‌فلزات را نداشته باشند.

وی همچنین ادامه داد: اگر سندیکا دارای یک کارگزاری باشد می‌تواند برای تولیدکنندگان کوچک عضو خود هم خرید کند. وی افزود: البته با ورود ۸۰درصد ورق‌های فولاد مبارکه حجم خریدها در بورس بالا می‌رود و به دنبال بالا رفتن حجم خرید میزان سود نیز افزایش می‌یابد.

بنابراین نیاز به کارگزاران جدید در این بین احساس می‌شود. وی اظهار داشت: با ورود ۸۰درصد ورق‌های فولاد مبارکه به رینگ مبادلاتی بورس‌‌فلزات باید میزان نظارت بر مبادلات از ابتدا تا تحویل کالا بیشتر شود.

وی ادامه داد: با ورود ورق به بورس‌‌فلزات ما مجبور هستیم مستقیما از بورس‌‌فلزات خرید کنیم که به همین دلیل باید مبالغی نیز تحت عنوان حق‌الزحمه به کارگزار پرداخت شود لذا در ازای آن انتظار داریم خدمات بیشتری به ما ارائه شود.

دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل گفت: سایر مزایا و معایب عرضه ورق فولاد مبارکه در بورس‌‌فلزات زمانی آشکار می‌شود که این کار انجام شود.