می‌توان به جرات اذعان داشت که در بین مواد معدنی، کرومیت از شرایط بهتری برای صادرات و خرید و فروش برخوردار است. قیمت این کالا با عیار ۴۲ درصد درب معدن حدود ۲۹۰ تا ۳۰۰ هزار تومان به ازای هر تن و به صورت فوب بندرعباس حدود ۳۱۵ هزار تومان معامله می‌شود. به گزارش سایت معدن۲۴ با اینکه قیمت این کالا در چین از ۲۰۰ دلار به ازای هر تن به ۱۸۰ دلار رسیده است، اما قیمت صادراتی این ماده معدنی فلزی در ایران کاهش نیافته است. کرومیت‌های ایران بیشتر از استان‌های کرمان، خراسان رضوی و جنوبی و هرمزگان استخراج و از طریق بندرعباس به چین، کره جنوبی و ترکیه صادر می‌شود. در حال حاضر کرومیت در ایران از عیار ۲۸ تا ۵۰ درصد به مقصد چین صادر می‌شود. این کشور هم اکنون بزرگ‌ترین خریدار کرومیت از ایران است.

متاسفانه استخراج غیر اصولی و به دور از اصول فنی مهندسی یکی از چالش‌های این بخش محسوب می‌شود که سبب شده بخشی از این ماده معدنی تلف شود.

همچنین فقدان یک روش اصولی اکتشاف برای کرومیت یکی از معضلات این بخش به شمار می‌رود؛ به طوری که عدم شناسایی روش مناسب شناسایی این کانی بسیاری از معادن را به تعطیلی کشانده است. بسیاری از صادرکنندگان کرومیت در ایران از نحوه ارسال محصول به بندرعباس انتقاد دارند. آنها معتقدند که عیار توافقی درب معدن با معدنکاران، بعد از ارسال به بنادر جنوبی اختلاف فاحشی دارد و این موضوع سبب شده تا صادرات این کالا با چالش رو‌به‌رو شود.

خرید و فروش کرومیت در ایران نسبت به دیگر کانی‌ها با حساسیت روبه‌رو است؛ زیرا نوسانات عیار در کرومیت بیشتر از سنگ آهن و مس است.

به نظر می‌رسد تمرکز بر اکتشافات و استخراج دقیق کرومیت می‌تواند به توسعه معادن کمک شایانی کند. معادن کرومیت ایران بیشتر در سبزوار، مشهد، اسفندقه، فاریاب، حاجی آباد و کوشا احمدی متمرکز است و بیش از ۸۰ درصد صادرات کرومیت از این مناطق صورت می‌گیرد.

افزایش نرخ حمل محصولات فولادی به مقصد ایران

در عین حال به گزارش معدن۲۴ نرخ حمل محصولات فولادی به مقصد ایران تنها هزینه حملی بود که در هفته گذشته افزایش داشت.

به‌رغم ثبات نرخ‌های حمل در اکثر نقاط جهان، نرخ حمل در دریای خزر به مقصد ایران با افزایش روبه‌رو بود؛ به گونه‌ای که نرخ حمل محموله‌های ۳ هزار تنی بیلت از آستاراخان به بندر انزلی با ۳ درصد افزایش به ۵/۱۷ دلار در هر تن رسید که در هفته گذشته نیم دلار افزایش داشته است. همچنین نرخ حمل محصولات تخت از قزاقستان به بندر انزلی با ۸/۳ درصد افزایش به ۵/۱۳ دلار به ازای هر تن رسید. همزمان شدن با افزایش حمل محموله‌های غلات باعث افزایش تقاضا برای حمل شده است. در بقیه نقاط به دلیل ضعف تقاضا و سکون در بازار جهانی فولاد، نرخ حمل محصولات بدون تغییر ماند. هفته گذشته اوضاع برای صاحبان کشتی در دریای آزوا خوب نبود و عرضه حمل بیش از تقاضای آن می‌باشد. نرخ‌های حمل برای محموله‌های بزرگ همچنان پایین است. در حال حاضر نرخ حمل محموله‌های ۵ هزار تنی محصولات فولادی از اودسا به دریای مرمره به طور متوسط ۵/۱۵ دلار به ازای هر تن است. در مدیترانه نیز قیمت حمل ثابت بود و عرضه بسیار بیشتر از تقاضای حمل بود. نرخ حمل از دریای مرمره به مقصد اسکندریه در مصر در ۱۸ دلار به ازای هر تن ثابت بود و تنها هزینه حمل کک تغییر جزئی داشته است.

در مجموع در ده روز اول سپتامبر بازار حمل و نقل در بالتیک و دریای شمال در رکود بود و بیشتر محموله‌های در حال حمل همان قراردادهای قبلی هستند.