بازار فروآلیاژها در رکود

محمد حسین بابالو

بازار داخلی و جهانی فروآلیاژها به دلیل کاهش تقاضا مدتی است که در رکود بسر می‌برد، در حالی که قیمت‌ها در بازارهای داخلی و جهانی از دو مسیر متفاوت تبعیت می‌کنند. با توجه به شرایط خاص تولید فولاد در ایران و اقصی نقاط جهان و شرایط عرضه به احتمال قوی، این روند ادامه خواهد داشت. در بازارهای جهانی، قیمت انواع فروآلیاژها همچون فرو سیلیس، فروکروم، فرومنگنز، فرومولیبدن و حتی نیکل به عنوان یک فلز پایه با کاهش شدیدی مواجه شده است.

کاهش قیمت تمام شده و کاهش قیمت مورد تقاضای کارخانه‌ها دلیل این شرایط است. به نظر می‌رسد با توجه به ضعف شدید تقاضا، قیمت‌ها باز هم کاهش پیدا کند و احتمال افزایش قیمت‌ها تقریبا بعید به نظر می‌رسد.

با توجه به این موارد و ضعف مفرط تقاضا در کنار امید به تاثیر سیاست‌های انبساطی پولی دولت‌ها و امید به افزایش تقاضا البته در میان مدت تا درازمدت در کنار شرایط عرضه و پایین بودن قیمت تمام شده کالاها در کنار پایین بودن قیمت نفت، بالابودن موجودی انبارهای مواد اولیه و امثالهم احتمالا شاهد ادامه این شرایط ضعیف باشیم.

شرایط تقاضای انواع فروآلیاژها در بازار داخلی نیز بسیار تیره و تار است. به دلایل مختلف کارخانه‌های بزرگ ریخته گری از خرید امتناع ورزیده یا شرایط خرید خود را به صورت اعتباری و پرداخت برای ماه‌های آینده اعلام کرده و غالبا از مواد اولیه موجود در انبارها استفاده می‌کنند.

حجم تولید آنها نیز کاهش داشته و بنابراین با کاهش تقاضای روزافزونی مواجه هستیم. با توجه به برخی مشکلات در پرداخت‌های گذشته، بسیاری از فروشندگان از تحویل مواد اولیه به برخی تولیدکنندگان خودداری می‌کنند. غالب خرید این مواد به محصولات میانی فولادهای ساختمانی و تا حدودی صنعتی باز می‌گردد. به صورت کلی می‌توان گفت که حجم تقاضا به نسبت ماه‌ها و سال‌های قبل کاهش داشته و بسیاری از کارخانجات با مشکلات فراوانی روبه‌رو هستند.

عرضه نیز در این شرایط روزگار مطلوبی ندارد. با توجه به وارداتی بودن بخش عظیمی از مواد اولیه داخلی طرف عرضه نیز دچار تغییرات محسوسی شده است. عدم اختصاص ارز دولتی به این کالاها باعث مشکلات خرید بسیاری شده که نهایتا به کاهش عرضه منتهی شده است. تولیدکنندگان داخلی نیز یا تولید نمی‌کنند یا به دلیل مشکلات داخلی از تزریق کالا به بازار خودداری می‌کنند.

فرومنگنز که در گذشته بخشی در داخل و بخش بزرگی نیز از خارج وارد می‌شد شرایط مشابهی دارد و انواع داخلی کمتر از گذشته عرضه می‌شود. فرومنگنزهای وارداتی از چین، کره، هند، آفریقای جنوبی، روسیه و سایر کشورها نیز کم و بیش در بازار دیده می‌شود. با توجه به شرایط توأمان عرضه و تقاضا شرایط فعلی بازار از انرژی گذشته برخوردار نیست و قیمت‌ها نوسان دارد.

فروکروم مخصوصا انواع پر کربن آن شرایط عجیب‌تری دارد. تولیدکنندگان اصلی داخلی مدتی است که همچون گذشته بازار را تغذیه نمی‌کنند که باعث بروز مشکلات و افزایش قیمت‌ها شده است. در صورت تغذیه بازار توسط تولیدکنندگان داخلی می‌توان به بهبود سریع شرایط امیدوار بود. فروسیلیس نیز شرایط مشابه فرومنگنز داشته، البته با توجه به بعد صادراتی این کالا مشکلات پیش روی تولیدکنندگان کمتر از سایر کالاها است.

با توجه به این شرایط احتمال بهبود بازار داخلی در کوتاه‌مدت تقریبا بعید به نظر می‌رسد و رکود و ضعف تقاضا در کنار افزایش قیمت‌ها رکود تورمی را دامن زده است. امید به افزایش تقاضا در کنار افزایش عرضه به طرق گوناگون راه‌حل ساده این مباحث است.