احسان غفوریان *
شعاری است که همیشه معامله گران حرفه‌ای به آن پایبند هستند و در هیچ شرایطی از آن تخطی نمی‌کنند، این است که اگر در قیمت‌های کف خرید صورت نمی‌گیرد، در سقف قیمت هم خریداری انجام نشود اما مردم عادی این طور نیستند و با ایجاد هیجانی در بازار شروع به خرید می‌کنند؛ یعنی درست زمانی که قیمت‌ها به پیک خود نزدیک شده و زمان فروش است آنها دست به خرید می‌زنند و نمونه بارز آن خرید سکه در سال گذشته با قیمت یک میلیون تومان است.

از طرف دیگر ایجاد این هیجانات سودهای کلانی را برای کسانی که در انتظار فرصت برای اقدام نشسته‌اند در بر دارد و افراد بی‌اطلاع نباید اسیر این هیجانات شوند.
قیمت دلار در نوسان است. حدس ما این است که بانک مرکزی مثل دفعات گذشته با تزریق دلار فعلا نگذارد قیمت‌ها از این بالاتر رود.
بورس فعلا اوضاع خوبی ندارد و هر روز در حال منفی خوردن در شاخص کل است و قیمت‌ها حتی از کف‌های تاریخی خویش نیز کمتر شده است.
از طرف دیگر با حذف ارز مسافرتی و اولویت بندی دهگانه برای تخصیص ارز مرجع، قدرت بانک مرکزی برای دخالت در بازار ارز بیش از پیش زیاد شده است.
عده‌ای از کارشناسان معتقدند بازار در این برهه پس از حذف ارز مسافری دچار اشتباه شده که افزایش یافته، زیرا تاثیر حذف ارز مسافرتی اتفاقا در بلندمدت موجب کاهش قیمت دلار می‌شود.
از طرفی بانک مرکزی ۵ میلیارد دلار که قبلا به مسافران می‌داد را در اختیار دارد تا با دست بازتر بازار را کنترل کند.
حالا نتیجه اینکه طبق اصول اولیه اقتصاد، عرضه بر تقاضا فزونی می‌یابد و قیمت دلار پایین خواهد آمد.
اونس جهانی هم در انتهای هفته گذشته بخاطر خوش‌بینی‌ها تمام قدرتش را بکار گرفته تا رونق پیدا کند. برنانکه در سخنانش اعلام کرد به دنبال راهی برای تقویت رشد اقتصادی است.
این سخنان با توجه به اینکه قرار است روسای فدرال رزرو، بانک مرکزی اروپا و بانک مرکزی انگلیس در روزهای آتی، طی نشستی در مورد وضعیت نگران‌کننده بحران اقتصادی صحبت کنند، امیدها را برای اجرای QE در کشورهای مهم دنیا افزایش داده است.
همچنین صحبت‌های رییس بانک مرکزی اروپا و مقاله وال استریت، اثر خود را روی قیمت اونس گذاشته‌اند.
این در شرایطی است که آخر این هفته قرار است فدرال رزرو تکلیف QE3 را روشن کند. احتمال دارد در هفته پیش رو اونس جهانی، با ترس از عدم اجرای QE3 تا چهارشنبه، دوباره نزول کند و افزایش قیمت هفته پیش، فرصت فروش برای بعضی از سرمایه‌گذاران باشد؛ هر چند کفه نزول سنگین‌تر است، ولی پیش‌بینی واقعا سخت شده است. درست است فشار بر بانک مرکزی آمریکا برای اعلام دور جدید سیاست‌های انبساطی به خصوص از جانب کنگره زیاد شده، اما اکثریت کارشناسان معتقدند هفته پیش رو خبری از اجرای این سیاست‌ها نخواهد بود.
* مدیر معاملات آتی کارگزاری مشاوران سهام


... و این داستان ادامه دارد
داستان تکراری افزایش قیمت دلار و از سویی تحرکات مثبت در بازار قراردادهای آتی سکه باعث شد بازار دیروز پس از کاهش اندکی که در ساعات ابتدایی صبح داشت عصر با افزایش محسوسی همراه شود.
دیروز همچون روزهای قبل مهم‌ترین عنصر تغییر دهنده در بازارها موضوع افت و خیز قیمت دلار بود؛ زیرا اخبار و گزارش‌هایی که طی چند روز گذشته منتشر شده بازار را همواره با نوسان رو‌به‌رو کرده است. البته تحلیلگران همچنان موضوع تحویل سکه‌های پیش‌فروش را به عنوان یکی از پارامترهای کاهشی نام می‌برد.
به نظر برخی سرمایه‌گذاران روند قیمت دلار در بلندمدت صعودی است، اما تصمیمات بانک مرکزی در قبال بازار ارز و سکه و از سویی سیاست‌های دولت درباره موضوع سه نرخی کردن ارز که بحث تخصیص نرخ ارز مرجع برای اولویت بندی ده‌گانه در شرایط فعلی را بسیار مهم کرده می‌تواند وضعیت روند قیمتی در بیشتر بازارها به خصوص بازارهای وابسته به واردات را با تغییر اساسی رو‌به‌رو کند. یکی از موضوعات دیگری که در بازارها عنوان می‌شود حباب منفی قیمت سکه است که کارشناسان معتقدند دلیل این موضوع، افزایش حجم بالایی از تحویل سکه‌های پیش فروش است. (براساس محاسبات انجام شده قیمت فعلی سکه نزدیک 20 هزار تومان پایین تر از ارزش واقعی آن است.) فعالان می‌گویند اگر مردم سکه‌ها را وارد بازار نکنند و فروش آنها را در دست نداشته باشند حباب منفی قیمت‌ها می‌تواند از بین برود و تعادل عرضه و تقاضا به بازار بر گردد.
در بازار آتی نیز متناسب با بازار نقدی و ارز، سرمایه‌گذاران همچنان منتظر روشن شدن سیاست‌ها در این زمینه هستند و به تاثیر از فاکتورهای موجود سعی می‌کنند با شناسایی سود و جابه‌جایی موقعیت‌های خرید و فروش معاملات را دنبال کنند این در شرایطی است که به سرمایه‌گذاران آماتور توصیه می‌شود با وضعیت موجود از خرید و فروش در بازار خودداری کنند؛ زیرا نوسانات و هیجانات به صورت غیر‌منطقی و کاملا به تاثیر از بار روانی اخبار و گزارش‌های غیر‌اقتصادی مسیر متفاوتی را پی می‌گیرد.