شرکت بورس باید با فراهم‌سازی ساز و کار مناسب تمایل و انگیزه ورود واسطه‌ها به بورس را ایجاد کند.

معاون سابق سازمان کارگزاران بورس کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا، درباره چگونگی ورود محصولات کشاورزی به بورس و رونق این بخش، گفت: به‌ نظر می‌رسد که بازار محصولات کشاورزی در خارج از بورس، بازار قوی‌تر و پررونق‌تری است. امیرحسین چیذری افزود: درباره بازار محصولات کشاورزی، فعالان بازار تمایلی به شفاف‌ سازی در مورد قیمت برنج، حجم معاملات و میزان عرضه و تقاضا ندارند.

لزوم مطالعات دقیق درباره ساختار بازار محصولات کشاورزی

وی با تاکید بر اینکه باید یک بازنگری کلی در بورس نیز انجام شود، خاطرنشان کرد: شرکت بورس کالای ایران باید در مورد ساختار و قیمت‌گذاری تک‌تک محصولات که خواهان عرضه آنها در بورس است، مطالعات دقیق اقتصادی انجام دهد تا ورود یک محصول به بورس با موفقیت همراه باشد.

چیذری با بیان اینکه با نداشتن مطالعات دقیق، سیاست‌گذاری‌های درست و بجا نیز اتخاذ نخواهد شد، ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد نوسان قیمتی و ریسک قیمتی محصولات کشاورزی در بورس بیشتر از بازار سنتی است. وی از نوسان قیمت محصولات کشاورزی در بورس، به‌عنوان یک حُسن یاد کرد و یادآور شد: نوسان قیمت یک محصول در بورس، به این معنا است که آن محصول برای دلالان و واسطه‌‌ها جذابیت دارد و لذا خرید و فروش آن در بورس با رونق همراه خواهد بود.

پتانسیل تولیدکنندگان برای عرضه محصولات خود

چیذری در ادامه گفت: بر اساس مطالعات و طی جلسات با تعاونی‌ها، شرکت‌های تولیدی و دیگر فعالان این بخش، دریافته‌ایم که در سطح تولیدکننده‌ها پتانسیل بسیار بالایی برای عرضه محصولات تولیدی در بورس وجود دارد اما لازم است که شرکت بورس نیز به این پتانسیل بالا جواب مثبت دهد. وی از دلالان و واسطه‌های بازار محصولات کشاورزی که تمایلی به ورود به بورس ندارند، به‌عنوان یک مانع بزرگ یاد کرد و افزود: شرکت بورس باید با فراهم‌سازی ساز و کار مناسب تمایل و انگیزه ورود واسطه‌ها به بورس را ایجاد کند.

قانون افزایش بهره‌وری اجرایی شود

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: از سوی دیگر اکنون باید وزیر جهاد کشاورزی و وزیر بازرگانی درباره الزامات دولتی همانند قانون افزایش بهره‌وری، روی اجرای این قانون تاکید داشته باشند.

چیذری اجرای درست و دقیق قانون افزایش بهره‌وری را لازم دانست و ادامه داد: این آیین‌نامه، آیین‌نامه‌ای است که بخش‌های خصوصی و دولتی را ملزم کرده که عرضه و تقاضای خود را در بورس انجام دهند.