گروه بورس کالا - هفته گذشته توقف معاملات مقاطع و عرضه یک محموله بیلت با تناژ بالا، بازار داخلی بیلت را به شدت تحت تاثیر قرار داد و در بازار مقاطع اعلام نرخ‌های بورس برای عرضه این هفته بازار را دچار شرایط خاصی کرد. به نظر کارشناسان، صنعت فولاد ایران در حال تجربه یک دوره جدید است، اگر دولت روش‌های ساده‌تری را در مورد تجارت خارجی فولاد تعریف کند به خصوص اگر واردات در قبال صادرات به آسانی انجام شود، این صنعت نه تنها به سرعت توسعه خواهد یافت، بلکه ظرفیت‌های خالی این صنعت می‌تواند صادرات غیرنفتی را سریعا بالا ببرد، مساله‌ای که امروز نیاز به آن به شدت احساس می‌شود.

بر اساس گزارش مرکز خدمات فولاد ایران، هفته گذشته قیمت بیلت سایز ۱۵۰ در بندر انزلی در روز شنبه بین یک هزارو ۲۹۰ تا یک هزارو ۳۰۰ تومان در هر کیلو بود اما روز یکشنبه به یک هزارو ۲۷۰ تومان رسید و تا آخر هفته که بازار کمی بهتر شد از یک هزارو ۲۸۰ تومان بالاتر نرفت. با کاهش قیمت بیلت فروشنده‌ها دست از معامله کشیدند و همین امر باعث ثبات قیمت این کالا شد.

اکثر دست اندرکاران انتظار دارند در هفته پیش رو قیمت‌ها افزایش یابد چون موجودی بیلت بالا نیست و این پیش‌بینی در صورتی محقق خواهد شد که تقاضای مقاطع بهبود یابد البته برخی عقیده دارند در هر حال منحنی قیمت بیلت صعودی است؛ چون عرضه آن محدود است.

در بازار مقاطع نیز طی هفته گذشته، با توجه به روند تقاضای تجار برای خرید به بورس کالا روی آورده‌اند؛ در نتیجه قیمت سبد میلگرد و تیرآهن تا یک هزار و ۲۵۰ تومان در هر کیلو بالا رفت. البته از روز یکشنبه با صحبت‌های مسوولان اقتصادی کشور و کاهش قیمت ارز، بازار متوقف شد و خریدارها عقب نشستند. متوسط قیمت پایه میلگرد روز یکشنبه ۱۵۰۰ تومان در هر کیلو در مبادی بود؛ ضمن آنکه سایزهای ۸ تا ۱۸ میلیمتر شاخه A۳ با محدودیت عرضه روبه‌رو است.

روز دوشنبه در کنار کاهش قیمت دلار شایعه توقف بعضی پروژه‌های عمرانی و بازنگری پروژه‌های دیگر در بازار تقویت شد و این امر به رکود بازار دامن زد. فضای حاکم بر تقاضا در هفته قبل کلا همراه با احتیاط و صبر و انتظار بود. در این میان بعضی عرضه‌کنندگان کوچک از ترس افت بیشتر قیمت‌ها کالاهایشان را با نرخ‌های پایین عرضه کردند که به احتیاط بازار دامن زد؛ ولی تجار عمده و کارخانه‌ها قیمت‌ها را ثابت نگاه داشتند؛ چراکه دلیلی برای کاهش قیمت نمی‌دیدند. روز چهارشنبه مشخص شد که میلگرد در بورس با قیمت یک هزارو ۳۲۵ تومان و تیرآهن با قیمت یک هزارو ۳۹۱ تومان برای هفته آینده عرضه خواهد شد و همین امر به بهبود بازار کمک کرد.

در این روز از ساعت ۲ عده‌ای از تجار دست از معامله کشیدند؛ چون با قیمت‌های اعلام شده در واقع پایه میلگرد و تیرآهن در بورس در حدود ۸۰ تومان در هر کیلو افزایش خواهد یافت.

این اوج گرفتن به طور حتم بر بازار تاثیر خواهد گذاشت و نباید فراموش کرد که میزان عرضه محدود است و این قیمت آزمونی است برای بازار هفته‌های آخر ماه شعبان چون قیمت پایه برای ماه رمضان که فعالیت‌های ساختمانی افت می‌کند با این روند رو به تنزل نخواهد بود.

در طول هفته گذشته قیمت نبشی و ناودانی از روز یکشنبه روند نزولی به خود گرفت که ناشی از افت تقاضا و کاهش قیمت بیلت بود با این حال با توجه به موجودی کم انبارها پیش‌بینی می‌شود روند قیمت این کالاها در هفته آینده صعودی باشد.

کاهش موجودی ورق در بنادر جنوبی

طی هفته گذشته و در روز شنبه قیمت ورق گرم (ضخامت ۲ میلیمتر رول) در انزلی یک هزارو ۲۰۰ تومان در هر کیلو معامله می‌شد؛ ولی قیمت از بعدازظهر کاهش یافت و تا روز چهارشنبه این روند ادامه یافت تا جایی که قیمت به یک هزارو ۱۶۰ تومان هم رسید. عرضه این کالا در بنادر امام خمینی و بندرعباس تقاضا را تحت تاثیر قرار داده است و با اتمام موجودی این کالاها در گمرکات جنوبی کشور، روزهای آینده شاهد تغییر روند قیمت این کالا خواهیم بود. ورق‌های گرم محصول مبارکه در طول هفته روند نزولی داشت که ناشی از افت تقاضا و عرضه محصولات آماده به تحویل مبارکه بود. قیمت محصولات کاویان و اکسین از دوشنبه به بعد روند نزولی گرفت؛ ولی کاهش قیمت در حد ۱۰ تومان هر کیلو بود.

ورق سرد روزهای اول هفته با افزایش قیمت روبه‌رو بود عرضه محصولات مبارکه با ابعاد مختلف اجازه افزایش قیمت برای ضخامت‌های ۷۰/۰ تا ۵/۱ میلیمتر را به بازار نمی‌دهد؛ ولی برای ضخامت‌های دیگر محدودیت عرضه کاملا چشمگیر و محسوس است. نباید فراموش کرد که تقاضای این کالا تا اواسط شهریور ماه با رکود فصلی روبه‌رو است اما پس از آن بازار با فشار تقاضای این کالا به خصوص برای ضخامت‌های ۶۰، ۹۰، ۱۲۵ و ۱۵۰ میلیمتر روبه‌رو خواهد شد.

ورق گالوانیزه روز شنبه با افزایش قیمت تا مرز هر کیلو ۷۰ تومان مواجه شد. بازار این کالا با محدودیت عرضه روبه‌رو است و هر روز این محدودیت قابل لمس‌تر می‌شود. علت اصلی این امر محدودیت واردات است، با این حال رکود بازار باعث شد قیمت‌ها برای بعضی سایزها تا ۲۰ تومان هر کیلو کاهش یابد.