با برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه بورس کالای ایران، سهامداران این شرکت عملکرد آن را مورد تایید قرار دادند. در مجمع عمومی عادی سالانه شرکت بورس کالای ایران که روز شنبه 30/02/91 با حضور اکثریت سهامداران در محل مرکز همایش‌های بین‌المللی رازی برگزار شد، پس از انتخاب اعضای هیات‌رییسه، دکتر حسین پناهیان مدیرعامل شرکت، گزارش هیات‌مدیره برای سال مالی منتهی به 29 اسفند سال 90 را برای اعضای مجمع عمومی ارائه کرد که مورد تایید حاضرین در مجمع قرار گرفت.

پس از ارائه گزارش هیات‌مدیره توسط مدیرعامل، حسابرس مستقل و بازرس قانونی نیز گزارش فعالیت و وضع عمومی شرکت برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند سال ۹۰ را قرائت کرد.
حسابرس مستقل و بازرس قانونی شرکت در گزارش خود اعلام کرد: وضعیت مالی شرکت بورس کالای ایران، در تاریخ 29 اسفند 1390 و عملکرد مالی و جریان‌های نقدی آن برای سال مالی منتهی به تاریخ مزبور،‌ از تمام جنبه‌های با اهمیت،‌ طبق استانداردهای حسابداری، مطلوب است و مجمع عمومی عادی سالیانه بورس کالای ایران نیز صورت‌های مالی شرکت برای سال منتهی به 29/12/90 را تصویب نمود. همچنین موسسه حسابرسی هشیار بهمند به عنوان بازرس قانونی و حسابرس شرکت و موسسه حسابرسی بهمند به عنوان بازرس علی البدل انتخاب گردید. روزنامه دنیای اقتصاد و اطلاعات نیز به عنوان روزنامه‌های کثیرالانتشار جهت درج آگهی‌های شرکت تعیین شد. در پایان نیز مجمع عمومی عادی سالیانه بورس کالای ایران، با تقسیم 350 ریال سود به ازای هر سهم موافقت کرد.



موافقت مجمع فوق‌العاده با افزایش ۸۰ میلیارد ریالی سرمایه بورس کالای ایران
همچنین در مجمع فوق‌العاده شرکت بورس کالای ایران که روز شنبه 30/02/91 با حضور اکثریت سهامداران در محل همایش‌های بین‌المللی رازی برگزار شد، سهامداران موافقت کردند که از محل سود انباشته و اندوخته احتیاطی معادل 67 درصد به سرمایه شرکت افزوده شود و به این ترتیب، سرمایه بورس کالای ایران در سال 91 از 120 میلیارد ریال به 200 میلیارد ریال افزایش می‌یابد.


همچنین در راستای انطباق با ضوابط سازمان بورس و اوراق بهادار، سهامداران حاضر در مجمع فوق‌العاده با تطابق اساسنامه شرکت با نمونه اساسنامه سازمان بورس موافقت کردند.
مروری بر عملیات شرکت بورس کالای ایران در سال ۱۳۹۰
سال 1390 درحالی سپری شد که شرکت بورس کالای ایران از یک طرف با تبعات ناخواسته اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها مواجه بود و از طرف دیگر با استقرار مدیریت جدید باید رویکرد نوینی را برای رسیدن به اهداف خود اتخاذ می‌کرد.
برای استمرار توسعه فعالیت بورس کالای ایران در ابعاد ملی، لازم بود تا طراحی و استقرار یک نظام کارآمد سازمانی در دستور کار مدیریت جدید قرار گیرد. بر این اساس تغییرات گسترده‌ای در ساختار سازمانی و اولویت‌های قابل پیگیری شرکت به وقوع پیوست که بازبینی ساختار سازمانی مدیریت‌های فناوری اطلاعات، مطالعات اقتصادی، برنامه‌ریزی و آموزش، قراردادهای مشتق کالایی، امور حقوقی و قراردادها و ... از جمله آنها بود. تکمیل‌کننده این اقدام جذب نیروی انسانی و تغییر متناسب ترکیب نیروی انسانی سازمان بود که به عنوان اقدام تکمیلی در دستور کار بعدی قرار گرفت. عمده‌ترین آثار کوتاه‌مدت این تدابیر، نهادینه کردن تحقیق و توسعه در قالب تیم‌های علمی- تخصصی، استقرار استانداردهای امنیت تبادل اطلاعات، بازبینی کامل دستورالعمل معاملات آتی در راستای ارتقای نظام مدیریت ریسک، برنامه‌ریزی برای تخصصی‌کردن فعالیت ناظرین تالارها، استقرار سامانه ثبت سفارش، برنامه‌ریزی‌های لازم برای ایجاد سامانه تسویه چند بانکی و ... است که نتایج آن در رشد ۱۴۰ درصدی ارزش معاملات قابل ردیابی است. این رشد حاصل افزایش حدود ۴۲ درصدی معاملات نقدی، نسیه و سلف و رشد ۱۲۴۷ درصدی معاملات آتی بوده است. عملیات توسعه بازار نیز با افزایش تعداد کارگزاری‌های فعال از ۶۹ کارگزاری (با ۲۴۳ مجوز) در سال ۱۳۹۰ به ۷۵ کارگزاری (با ۳۰۳ مجوز) گسترش یافت و روند پذیرش کالاها نیز با پذیرش ۷ کالای جدید و ۴۳ کالای مشابه ادامه پیدا کرد.


اهم اقدامات صورت گرفته درسال ۱۳۹۰ به‌شرح زیر می‌‌باشد: بازبینی ساختار سازمانی (مدیریت مطالعات اقتصادی، برنامه‌ریزی و آموزش، مدیریت فن‌آوری اطلاعات و ...)، فعال‌کردن حوزه مدیریت منابع انسانی،اصلاح فرآیند جذب نیروی انسانی،تأمین نیروی انسانی متخصص و کارآمد برای شرکت،تدوین پیش‌نویس دستورالعمل اختیار معامله،بهبود فرآیند تحویل سکه از طریق بانک‌های عامل،بازبینی کامل دستورالعمل اجرایی معاملات آتی با توجه به نیازهای بازار و نهایی ‌نمودن پیش‌نویس دستورالعمل مذکور،ارتقای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری سامانه معاملات قراردادهای آتی،راه‌اندازی سامانه ثبت سفارش کالا و اتصال آن به سامانه معاملاتی، برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی سامانه اطلاعاتی برای بهبود سازوکار تبادل اطلاعات شرکت و کارگزاران،ایجاد توازن بین ساختار و ترکیب نیروی انسانی مدیریت بازرسی و امور اعضا و کارگزاران،توسعه و تکمیل سامانه معاملات چند کالایی،توسعه زیرساخت‌های ارتباطی بورس کالای ایران برای پوشش کشوری ذی‌نفعان، توسعه استانداردهای امنیت فضای تبادل اطلاعات و ارتباطات،تدوین پیش‌نویس ضوابط صدور مجوز تأسیس نمایندگی‌های کارگزاری‌ها، شعب و تالار اختصاصی کارگزاران،تدوین پیش‌نویس ضوابط رسیدگی به شکایات مربوط به کمیت و کیفیت کالاهای تحویل شده،بازنگری در سیستم تضامین و اخذ ضمانت‌های مورد نیاز از عرضه‌کنندگان برای کاهش نسبی ریسک معاملات،پذیرش و عرضه ۷ مورد کالای جدید و ۴۳ مورد کالای مشابه.


اهم اهداف و برنامه‌های شرکت در سال ۱۳۹۱
انجام اقدامات لازم جهت افزایش سرمایه از یکصد و بیست میلیارد ریال به دویست میلیارد ریال،تدوین برنامه استراتژیک،بازنگری و اصلاح ساختار سازمانی،راه‌اندازی تابلو فرعی معاملات فیزیکی، معرفی قراردادهای جدید، برنامه‌ریزی‌های لازم برای توسعه معاملات محصولات نفت و فرآورده‌های نفتی و کشاورزی،راه‌اندازی معاملات بر خط،راه‌اندازی سیستم معاملات مبتنی بر ابزار قبض انبار،فراهم کردن زمینه استقرار ساختار عضو مداری در بورس کالای ایران،فراهم کردن زمینه تشکیل صندوق تضمین،استقرار نظام اعتبارسنجی مشتریان،استقرار سیستم تسویه چند بانکی،فراهم کردن زمینه استقرار نظام جامع ارزیابی عملکرد،ارتقای امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات،ارتقای قابلیت‌های سامانه معاملات مشتقه،ایجاد ساز و کار مناسب برای نظارت بر معاملات،گسترش تعامل با نهاد‌های بین‌المللی،توسعه بازار‌های منطقه‌ای،ایجاد تمهیدات لازم در راستای ارتقای نظام مدیریت ریسک،استقرار الزامات دستورالعمل‌های مربوط به مبارزه با پول‌‌شویی.