کاهش قیمت سکه از یک تا بیش از 4 درصد در نوسان بود
گروه بورس کالا - سردار خالدی: مبادلات سکه در بازار نقدی و آتی طی هفته گذشته با افزایش حجم و ارزش رو به رو بود، البته در شرایطی پیش‌بینی‌ها از بازار به حرکت دلار بستگی دارد که شیب کاهشی قیمت سکه در پایان روز چهارشنبه نسبت به روز شنبه به ۴ درصد رسید.

طلا، نرخ بهره و دیگر هیچ...
مبادلات بازارهای جهانی طلا اگر چه تا روزهای پایانی هفته گذشته در همان محدوده یک هزار و ۶۰۰ دلار به ازای هر اونس حرکت کرد که در دو روز پایانی، قیمت‌ها به زیر یک هزار و ۶۰۰ دلار نیز رسید. البته تصمیمات بانک‌های مرکزی جهان به خصوص بانک مرکزی اتحادیه اروپا نیز حاکی از آن بود که بیشتر سیاست‌های پولی در جهت کاهش سیاست‌های پولی (چاپ پول) بوده و در شرایطی که آمادگی برای افزایش قیمت بیشتر کالاها و مواد خام فراهم شده که برای بازار طلا قیمت‌ها کاهشی بود. موضوع تقویت دلار به تاثیر از گزارش‌های منتشر شده اشتغال در بخش غیر‌کشاورزی ایالات‌متحده و محدودیت در سیاست‌های انبساطی بانک‌های مرکزی جهان از عوامل مهمی بود که شرایط برای کاهش قیمت طلا را در پی داشت. کاهش نرخ بهره بانک مرکزی اتحادیه اروپا از یک به ۷۵/۰ درصد (کاهش ۲۵/۰ درصدی) و از سویی انقباض در سیاست‌های پولی جهان روی نوسان بازارهای کالایی و طلا تاثیرگذار بود. به نظر می‌رسد تاثیرات روپیه روی تقاضای طلای هند از دیگر موضوعاتی بود که طی هفته گذشته سطح تقاضای طلا در بازارها را تغییر داد. پیش‌بینی تحلیلگران بر این است که تقویت دلار کاهش طلا را در پی دارد؛ اما کاهش نرخ بهره از سوی بانک‌های مرکزی جهان می‌تواند از ریزش محسوس قیمت‌ها جلوگیری و شرایط را برای تحرکات مثبت آماده کند.


سکه و ارز در هلهله اخبار غیر‌رسمی
بازار سکه و ارز در هفته گذشته با نوسان رو به بالایی دنبال شد. این در حالی بود که افزایش قیمت دلار در محدوده یک هزار و 900 تا 2 هزار تومان روی تحرکات مثبت بازار سکه بیشترین تاثیر را گذاشت. در این میان مسوولان بانک مرکزی نیز با اتخاذ تصمیمات جدی و از سویی تدابیر مربوط به بازار ارز سعی در کاهش التهاب بازار داشتند که تا حدودی توانستند از افزایش مجدد قیمت‌ها جلوگیری کنند. این در حالی است که بانک مرکزی به مردم هشدار داده و با بیان اینکه اهرم‌های کاهشی در بازار موجود است از سیاست‌هایی برای کاهش قیمت‌ها خبر داده و حتی به موضوع ذخایر ارزی کشور به عنوان مهم‌ترین عامل نبود مشکل در بازار نام برده، اما مساله اساسی‌تر این است که آیا با محدودیت‌های بین‌المللی در رابطه با وضعیت نفت ایران و از سویی برگزاری نشست‌های استانبول و مذاکرات هسته‌ای شرایط روانی بازارها تا حدودی متفاوت از آنچه است که مسوولان بر آن تاکید دارند.

موضوع چند نرخی شدن ارز و مطرح شدن این مساله در کمیسیون اقتصادی مجلس و از سویی هشدار کارشناسان نسبت به این موضوع از دیگر فاکتورهایی بود که توانست روی تحرک بازار ارز تاثیر گذارد. تحلیلگران شرایط بازار ارز و سکه در آینده را علاوه بر موضوع تحویل سکه‌های پیش‌فروش شده به اخبار و گزارش‌های روانی منتشر شده غیر‌اقتصادی پیرامون مسائل مختلف مربوط می‌دانند، اما برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است که ممکن است پس از بین رفتن اخبار التهابی در هفته پیش‌رو، از افزایش قیمت‌ها جلوگیری شود؛ اما این روند کاهشی ثابت باقی نمی‌ماند، بلکه ممکن است در صورت انتشار هر گونه خبر یا گزارش، اوضاع تغییر کند.


آتی و رکورد حجمی سکه شهریورماه
بازار آتی بورس کالای ایران در هفته گذشته شاهد رکورد جدیدی بود. افزایش قیمت سکه به بیش از 900 هزار تومان و از سویی ادامه‌دار شدن تحرکات مثبت بازار باعث شد در هفته گذشته مدیریت قراردادهای مشتقه کالایی میزان وجه تضمین (سپرده) را برای چندمین بار بالا ببرد و براساس بخشنامه جدید مبلغ 300 هزار تومان به میزان سپرده نیز اضافه می‌شود که این موضوع علاوه بر افزایش میزان وجه تضمین، به سپرده قانونی افزوده می‌شود. تحلیلگران بازار آتی با اشاره به بالا بودن دامنه اختلافات قیمتی در هر یک از سررسیدها توصیه‌های زیادی به سرمایه‌گذاران در رابطه با حضور در بازار آتی دارند؛ به باور آنان سرمایه‌گذاران بهتر است از ورود به بازارهای التهابی و هیجانی خودداری و سعی کنند موقعیت‌های خرید خود را نگه دارند. این در حالی است که آنچه بیشتر در شرایط فعلی بر آن تاکید می‌شود استفاده از نوسان‌گیری و انجام عملیات آربیتراژ است، زیرا با انجام این عملیات می‌توان به راحتی به سود نزدیک 3 تا 4 درصد دست پیدا کرد، اما همه این موضوعات بستگی به افزایش دامنه اختلافات قیمتی در سررسیدهای سکه و از سویی بازار نقدی دارد. کارشناسان هفته پیش رو را با توجه به کاهش قیمت طلای جهانی و گمانه‌زنی‌ها مبنی بر کاهش قیمت دلار آرام می‌بینند اما بر این باورند که حرکت دلار همچون هفته‌های گذشته تعیین‌کننده خواهد بود و می‌تواند نبض بازار را در اختیار بگیرد.
در مجموع از روز شنبه تا پایان روز سه‌شنبه تعداد ۸۶ هزار و ۵۲۷ قرارداد به ارزش ۷ تریلیون و ۵۶۲ میلیارد و ۲۸۸ میلیون و ۷۴۰ هزار ریال معامله شد که نسبت به هفته گذشته افزایش محسوسی داشت. این در حالی بود که برای سررسیدهای تیرماه یک هزار و ۸۴۱ قرارداد به ارزش ۱۴۱ میلیارد و ۸۵۷ میلیون و ۷۷۰ هزار ریال، سررسیدهای مردادماه ۹۷۴ قرارداد به ارزش ۷۹ میلیارد و ۵۴۵ میلیون و ۵۸۰ هزار ریال، سررسیدهای شهریورماه ۵۷ هزار و ۸۵۰ قرارداد به ارزش ۵ تریلیون و ۵ میلیارد و ۷۵ میلیون و ۸۸۰ هزار ریال و سررسیدهای مهرماه ۲۵ هزار و ۸۶۲ قرارداد به ارزش ۲ تریلیون و ۳۳۵ میلیارد و ۸۰۹ میلیون و ۵۱۰ هزار ریال معامله شد.
نگاهی به روند حرکت قیمت‌ها نشان می‌دهد که برای سررسیدهای نزدیک، قیمت‌ها در روز پایانی هفته نسبت به روز ابتدایی آن کاهش بیشتری داشته اما در سررسیدهای دور چنین نیست. کارشناسان دلیل اصلی این وضعیت را به خاطر دورنمای مثبت از بازار می‌دانند و اعتقاد دارند هنوز تحرکات مثبت قیمتی در آینده با توجه به پارامترهای موجود پیش‌بینی می‌شود؛ به طوری که در پایان مبادلات روز چهارشنبه هفته گذشته نسبت به روز شنبه، قیمت سکه سررسید تیرماه 34 هزار و 24 تومان (3/4 درصد)، سررسید مردادماه 22 هزار و 52 تومان(67/2 درصد)، سررسید شهریورماه 13 هزار و 173 تومان (5/1 درصد) و سررسید مهرماه
۱۵ هزار و ۲۴۰ تومان (۶/۱ درصد) کاهش نرخ داشت.