خبرگزاری فارس: رییس قیمت‌گذاری شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در واکنش به انتقاد از گران‌فروشی بنزین در بورس گفت: ما باید بتوانیم بین ۶۵ تا ۷۰ دلار در هر تن هزینه‌های خودمان را دریافت کنیم، چنانکه اگر قرار بود با نرخ پایه بنزین را بفروشیم چیزی به جز ضرر برای پالایشگاه‌ها وجود نداشت. در نخستین عرضه بنزین در بورس کالا که دو هفته گذشته انجام شد، خریداران از بالاتر بودن قیمت بنزین ارائه شده نسبت به قیمت‌های فوب خلیج فارس ناراضی بوده و عقیده داشتند خرید این بنزین و انجام عملیات اکتان‌افزایی و صادرات آن برای آنها به صرفه نخواهد بود. به همین دلیل اولین عرضه موفقیت‌آمیز نبود و بنزین ارائه شده توسط مدیریت بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در اولین عرضه به فروش نرسید. در عین حال بعضی کارشناسان به این نکته اشاره می‌کردند که نفت خام با قیمتی به مراتب پایین‌تر از قیمت جهانی به پالایشگاه‌های داخلی ارائه می‌شود و فروش آن با قیمت بیشتر از قیمت‌های منطقه‌ای ابهام‌ زا خواهد بود. در همین خصوص محمدرضا شادمانی رییس قیمت‌گذاری شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در مورد عرضه فرآورده‌های دیگر به جز بنزین مانند نفت‌گاز، نفت کوره یا نفت سفید برنامه گفت: یک تقسیم‌بندی انجام شده است و نفت کوره در اختیار امور بین‌الملل شرکت‌ ملی نفت قرار گرفته است. رایزنی‌هایی انجام شده و در صورت رسیدن به شرایط مطلوب برای انجام این کار و عرضه دیگر فرآورده‌ها برنامه وجود دارد، اما اینکه عرضه نفت کوره به کدام بخش تفویض شود تفاوت چندانی نخواهد داشت. در اولویت اول نفت کوره است، زیرا که برای ارزیابی ادامه کار مشاهده موفقیت عرضه نفت کوره بسیار مهم است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان این وجود خواهد داشت که جایگاهداران بنزین نیز نیاز خود را در آینده از بنزین فروخته شده در بورس تامین کنند، پاسخ داد : جایگاهدارها در حال حاضر از بنزین یارانه‌ای استفاده می‌کنند بنزینی که ما در بورس عرضه می‌کنیم ۱۵۰۰ تومان در لیتر براساس قیمت‌های نشریه پلاتس در FOB خلیج فارس است.

وی معتقد است: تا زمانی که چتر حمایتی روی قیمت بنزین وجود دارد امکان اینکه جایگاهداران بنزین مورد نیاز خود را از بورس بخرند وجود ندارد، اما اگر در آینده به ثبات قیمت‌ها به گونه‌ای که همه قیمت‌ها آزاد شوند برسیم و حتی اجازه ترانزیت و ورود بنزین به کشور داده شود؛ به گونه‌ای که رقابت واقعی در عرضه و تقاضای بنزین شکل بگیرد، قطعا به جایی می‌رسیم که جایگاهداران باید نیاز خود را از بورس تامین کنند.

وی در خصوص اظهارات برخی فعالان که عرضه اولیه بنزین در بورس کالا را که بالاتر از قیمت فوب خلیج‌ فارس بود دلیلی بر معامله نشدن بنزین می‌دانند و در عین حال معتقدند با توجه به اینکه قیمت فوب وجود دارد دلیلی بر قیمت‌گذاری مجدد بنزین در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی وجود ندارد، یادآور شد: اینکه این افراد دلیل فروش نرفتن بنزین عرضه شده در بورس را چنین مواردی ذکر می‌کند از نظر من درست نیست. من معتقدم دلیل این امر شکسته شدن یک سد صد ساله است. اگر ما در مذاکرات با شرکت‌ها وارد شویم با همان نرخ پیشنهادی بنزین را خواهیم فروخت، اما ترجیح می‌دهیم عرضه در بورس انجام شود تا رقابت به وجود بیاید.

وی با تاکید بر اینکه ما نرخ مربوط به نفتا که پایه تولید بنزین است را گرفته‌ایم و به آن ۷۰ دلار هزینه‌هایی را که برای تولید آن انجام می‌دهیم اضافه کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: خریداران به جای اینکه کارشناسی کنند در حال محاسبه سود خود بدون متحمل شدن هیچ زحمتی هستند. اگر کسی بگوید بنزین را با قیمت پایه نفت به من بفروشید، در این منطقه اگر ۱۰ دلار هم به قیمت آن اضافه کند سود وی در هر تن از این بنزین به دست خواهد آمد.

به گفته شادمانی در حال حاضر نفت ۹۴۴ دلار در هر تن قیمت دارد با ۷۰ یا ۶۵ دلار هزینه پرمیوم ۱۰۰۰ دلار می‌شود این هزار دلار با هزار و دویست، هزار و سیصد یا هزار و ۱۵۰ دلار قیمت بنزین سوپر تفاوت قیمت دارد کما اینکه بلندینگ کردن بنزین مورد عرضه‌ ما و بالا بردن اکتان آن کار ساده‌ای است. این تفاوت قیمت یک تفاوت قیمت منطقی و معقول است.

وی اضافه کرد: خریداران همواره از گران بودن قیمت ما گلایه می‌کنند، اما نرخ پایه‌ ما نرخ پلاتز است. اگر قیمت افزایش می‌یابد در واقع این نرخ پایه است که افزایش یافته و بالعکس. این کم یا زیاد شدن قیمت پایه نیز براساس عرضه و تقاضا در بازار جهانی است و ما هم به آن اعتقاد داریم؛ اما بپذیرید که ما باید بتوانیم بین ۶۵ تا ۷۰ دلار هزینه‌های خودمان را دریافت کنیم چنانکه اگر قرار بود با نرخ پایه بنزین را بفروشیم چیزی به جز ضرر برای پالایشگاه‌ها وجود نداشت.