کاهش قیمت محصولات فولادی از سر گرفته شد

گروه بورس کالا - طی هفته گذشته دادوستد محصولات فولادی در بازارهای جهانی با کاهش قیمت ورق، بیلت و عدم تغییر نرخ قراضه همراه شد. معاملات مقاطع نیز در بازارهای جهانی به دلیل تحولات منطقه و رکود در بازارهای اروپایی، با چالش‌های جدی مواجه است. اما در بازار داخلی تنها ورق به دلیل افزایش شدید عرضه کارخانه‌ها کاهش یافت و دیگر محصولات فولادی در نوسان محدودی تغییری زیادی نکردند. در همین حال مرکز خدمات فولاد ایران در گزارشی به وضعیت بازارهای جهانی و داخلی پرداخته که در پی می‌آید:

احتمال کاهش قیمت بیلت

بیلت صادراتی ترکیه نسبت به هفته قبل ۲۰ تا ۲۵ دلار افت داشت. صادر‌کنندگان سی آی اس حاضر نیستند کمتر از ۶۱۰ دلار سی اند اف معامله کنند، ولی تجار در ۶۰۰ دلار سی اند اف نیز پیشنهاد داده‌اند.

هفته گذشته در بازار بیلت سی آی اس برخی سعی کردند قیمت را ثابت نگه دارند و برخی به دنبال بالا بردن قیمت بودند و در نهایت در حال حاضر در ۶۰۰ دلار فوب ثابت است. معاملاتی در ۵۸۰ تا ۵۹۵ دلار فوب نیز شنیده شده است. ثبات نسبی قیمت قراضه خبر از احتمال کاهش قیمت بیلت می‌دهد خریداران با پیش‌بینی افزایش عرضه قراضه و افت قیمت این محصول به دنبال پایین آوردن قیمت بیلت هستند. به نظر فعالان بازار امسال قیمت بیلت سی آی اس بین ۵۸۰ تا ۶۳۰ دلار فوب در نوسان خواهد بود.متوسط قیمت بیلت در بورس لندن هفته اخیر ۷ دلار رشد داشته و به ۵۲۸ دلار در هر تن رسید.البته آینده تقاضای خاورمیانه هنوز در ابهام است و در جنوب شرق آسیا بازار واردات همچنان نزولی است. با اینکه قیمت‌های پیشنهادی ۵ تا ۱۰ دلار نسبت به هفته قبل افت داشته به ۶۶۰ تا ۶۷۵ دلار سی اف آر رسید باز تمایل به خرید نیست. چون بازار داخلی میلگرد در رکود است به نظر برخی در ۶۴۰ دلار نیز کسی معامله نخواهد کرد. در چین نیز قیمت بیلت ۱۵ دلار کاهش یافته زیرا که جو بازار منفی است.

در امارات قیمت پیشنهادی بیلت وارداتی ۶۴۰ تا ۶۴۵ دلار هر تن سی اند اف است که افتی ۱۵ تا ۲۰ دلاری را در هر تن نسبت به دو هفته گذشته تجربه کرده است. البته هنوز بیلتی از سی آی اس وارد این کشور نشده است.

بیلت در ایران ثابت ماند

هفته گذشته قیمت بیلت در بازار ایران تقریبا ثابت بود. بیلت سایز ۱۵۰ در بندر انزلی با ۴ درصد مالیات بر ارزش افزوده روی تریلی ۶۶۰ تومان در هر کیلو معامله شد و قیمت ۵۵۸ تومان نیز شنیده شد. با این حال حجم معاملات پایین بود. بیلت سایز ۱۲۵ نیز در انزلی ۶۷۰ تومان معامله می‌شود که در طول هفته تقریبا ثابت ماند.

از روز سه‌شنبه بخشی از عرضه‌کنندگان عمده از فروش کالا جلوگیری کردند چون نشانه‌هایی از افزایش قیمت از طرف سی آی اس دیده شده بود، ولی با توجه به رکود تقاضا، بازار تغییر محسوسی نکرد. ثبات قیمت مقاطع در بورس و رکود فروش آن باعث شده تا تقاضای بیلت در حداقل خود باقی بماند.

در حال حاضر، عرضه کنندگان خارجی بیلت سایز ۱۵۰ تحویل انزلی را ۶۵۰ دلار در هر تن پیشنهاد می‌دهند، ولی خریداران درانتظار کاهش قیمت و رسیدن آن به مرز ۶۲۰ دلار هستند.

دادوستد مقاطع و چالش‌های موجود در بازار

بازار مقاطع همچنان با چالش‌های زیادی روبه‌رو است. در ترکیه کارخانه کاردمیر قیمت میلگرد را ۲۷ دلار بالا برد و به ۶۶۹ دلار رساند و احتمالا همین افزایش قیمت، تمایل به خرید را کاهش می‌دهد. در بازار صادرات عرضه‌کنندگان ترک، قیمت میلگرد را ۱۰ دلار ارزان‌تر از هفته قبل در ۶۴۵ تا ۶۵۵ دلار فوب پیشنهاد دادند، حتی برخی حاضر به فروش در ۶۴۰ دلار بودند. البته پس از بسته شدن معاملات قراضه، آنها نیز قیمت پیشنهادی را به ۶۵۵ تا ۶۶۰ دلار فوب رساندند.

بازار صادرات مقاطع سی آی اس همچنان راکد است. عرضه‌کننده‌ها به ناچار قیمت پیشنهادی خود را کاهش داده‌اند. چون تقاضای منطقه منا (خاورمیانه و شمال آفریقا) مدتی است که پایین است برخی از کارخانه‌ها امیدوارند فروش آنها در ماه مه با بهبود فعالیت ساختمانی بالاتر برود. اوکراینی‌ها نیز قیمت پیشنهادی میلگرد صادراتی به خاورمیانه را ۵ تا ۱۰ یورو در هر تن پایین آورده اند. قیمت مقاطع صادراتی سی آی اس به اروپا نیز کاهش یافته است. با توجه به نوسان نرخ ارز، صادرات مقاطع به کشورهایی که ارز رایج‌شان یورو است خواستار پیدا کرده، ولی به دلیل پایین بودن تقاضا در اروپا تنها چند محموله صادر شده است.

قیمت میلگرد در بازار داخلی اروپا به ۵۰۰ یورو در هر تن رسیده و تولید‌کننده‌ها سعی دارند در مقابل افت بیشتر قیمت‌ها مقاومت کنند، از این رو می‌توان گفت به زودی قیمت‌ها بالا خواهد رفت. تجار انتظار دارند بازار میلگرد اندکی به ثبات برسد، چون نشانه‌هایی از بهبود بازار قراضه نمایان شده است.

در ژاپن قیمت قراضه بالا رفت، ولی نامشخص بودن آینده بازار به دلیل زلزله موجب شد کارخانه‌ها قیمت مقاطع را ثابت نگه دارند.

قیمت میلگرد صادراتی چین به دلیل نبود تقاضا باز کاهش یافت. از ۷۱۹ دلار سی اف آر کره اواخر مارس به ۶۶۵ دلار رسیده است. در بازار داخلی چین نیز قیمت نزولی است در کنار افت شدید قیمت در بازار فیوچرز و خبر محدود تر شدن ارائه تسهیلات بانکی، قیمت در بازار نقدی نسبت به هفته قبل ۳ تا ۷ دلار افت داشته است.

در امارات بازار مقاطع فعال نیست. میلگرد در امارات در قیمت ۷۰۸ تا ۷۱۳ دلار در هر تن درب کارخانه معامله می‌شود.

خریداران سوریه و امارات میلگرد ترکیه را در ۶۴۵ دلار فوب معامله کردند. سایر کشور‌های خریدار در خاورمیانه و شمال آفریقا معتقدند قیمت‌ها پایین‌تر می‌رود در نتیجه یا سیاست انتظار پیش گرفته‌اند یا در بازار داخلی فعالیت دارند. در مصر اندکی تقاضای میلگرد بالا رفته و قیمت در ۷۲۲ دلار با ثبات است. ترکیه به مصر میلگرد را ۶۵۰ تا ۶۶۰ دلار می‌فروشد.

ثبات قیمت مقاطع ایرانی

قیمت تیرآهن در طول هفته گذشته نوسان محدودی داشت و عملا ثابت ماند. بعضی از اقلام ناودانی به خصوص سایز ۱۶ و ۱۸ در طول هفته گذشته با افزایش قیمت روبه‌رو بود، اما در تمام طول هفته قیمت میلگرد روند کاهشی آرامی را نشان می‌داد.

جو عمومی بازار این است که برای ماه‌های آینده دامنه نوسان قیمت مقاطع محدود خواهد ماند. چون از یک طرف دولت اجازه افزایش قیمت را نمی‌دهد و از طرف دیگر عوامل تشکیل‌دهنده قیمت تمام شده امکان پایین آوردن قیمت را به کارخانه‌ها نمی دهند. شرایط فعلی تنها باعث کاهش تولید شده است.

در صورتی که بودجه‌های عمرانی در ماه آینده ابلاغ شود و تقاضا بالا برود، بازار با محدودیت عرضه روبه‌رو خواهد بود.