مرکز خدمات فولاد ایران - انجمن جهانی فولاد در آخرین گزارش خود برآورد کرده است مصرف فولاد جهان در سال ۲۰۱۱ معادل ۹/۵ درصد افزایش خواهد یافت در حالی که سال قبل ۲/۱۳ درصد رشد داشت. همچنین برآورد شده در سال ۲۰۱۲ تقاضای فولاد در سطح جهان ۶ درصد بالا رفته به اوج یک میلیارد و ۴۴۱ میلیون تن می‌رسد.

این گزارش اظهار کرده تا سال ۲۰۱۲ مصرف فولاد در کشورهای توسعه یافته هنوز ۱۴ درصد کمتر از سطح تقاضای سال ۲۰۰۷ خواهد بود، ولی در کشورهای در حال توسعه و اقتصادهای نوظهور این رقم ۳۸ درصد بالاتر از سطح سال ۲۰۰۷ می‌شود. در سال ۲۰۱۲ اقتصادهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه ۷۲ درصد تقاضای فولاد جهان را در دست خواهند داشت در حالی که سال ۲۰۰۷ این رقم ۶۱ درصد بود.

البته این آمار پیش از زلزله ژاپن برآورد شده و به دلیل دشواری محاسبه اثرات ناشی از زلزله و سونامی ژاپن هنوز به روز نشده است. پیش‌بینی فوق بر اساس بهبود رشد اقتصادی جهان به صورت ثابت و پایدار است. ابهاماتی در مورد نوسانات وضعیت مالی اروپا، ناامنی‌های کشورهای تولیدکننده نفت و زلزله ژاپن مطرح است که می‌تواند روی بهبود اقتصادی جهان اثر منفی گذاشته و روی تقاضای فولاد نیز اثر گذار شود.

انتظار می‌رود مصرف فولاد چین در سال ۲۰۱۱ تا ۵ درصد افزایش یافته به ۶۰۵ میلیون تن برسد در حالی که در سال ۲۰۱۰ یک درصد بالاتر بود. البته با در نظر گرفتن میزان تولید فولاد فصل اول این کشور، چه بسا کل تولید سال بالاتر از این رقم باشد. سیاست‌های دولت چین برای کاهش سرعت رشد اقتصادی به ویژه رشد بخش مسکن در ماه‌های دیگر سال نمایان خواهد شد. در سال ۲۰۱۲ نیز رشد مصرف فولاد چین همچنان ۵ درصد می‌ماند و به ۶۳۵ میلیون تن خواهد رسید. مصرف فولاد در هند سال جاری ۳/۱۳ درصد بالا می‌رود و به ۶۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تن خواهد رسید و سال آینده باز هم بالا رفته ۳/۱۴ درصد خواهد بود. رشد مصرف فولاد در آمریکا سال جاری به رشد ۱۳ درصدی ادامه داده به ۹۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تن می‌رسد و بخش ساخت و‌ساز آن در سطوح پایین خواهد ماند. در آمریکای مرکزی و جنوبی مصرف فولاد سال ۲۰۱۱ تا ۶/۶ درصد رشد خواهد داشت و به ۴۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تن می‌رسد و در سال ۲۰۱۲ این رقم معادل ۳/۸ درصد خواهد بود و به ۵۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن افزایش می‌یابد که حدود ۳۰ درصد بالاتر از سطح مصرف سال ۲۰۰۷ است. در اروپا مصرف فولاد سال جاری ۹/۴ درصد بالا رفته به ۱۵۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تن می‌رسد و رشد بازار صادرات کمک‌کننده خواهد بود. آلمان و فرانسه با رشد بخش خودروسازی و ماشین‌آلات از افزایش مصرف فولاد بهره می‌برند و کشورهایی چون یونان، ایرلند، پرتغال و اسپانیا به دلیل ضعف بازار ساخت و ساز رشد مصرف فولاد آرامی خواهند داشت. در سال ۲۰۱۲ اروپا با رشد ۷/۳ درصدی مصرف فولاد روبه‌رو است و این رقم به ۱۵۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن می‌رسد و ۸۰ درصد آمار سال ۲۰۰۷ را خواهد داشت.

انتظار می‌رفت مصرف فولاد ژاپن ۲/۱ درصد کاهش یابد و به ۶۳ میلیون تن برسد چون بسته‌های محرک اقتصادی به اتمام رسیده بود البته این آمار قبل از فاجعه زلزله ماه مارس گرفته شد و هنوز زود است اثرات کلی این فاجعه نمایان شود. برآورد شده بود که سال ۲۰۱۲ نیز میزان تقاضای ژاپن در ۶۳ میلیون تن بماند که ۷۸ درصد میزان تقاضای سال ۲۰۰۷ است. اثرات زلزله و سونامی با کاهش تقاضای سال ۲۰۱۱ و افزایش تقاضا در سال ۲۰۱۲ همراه خواهد شد.

در کشورهای سی‌آی‌اس تقاضای بالای بخش‌های مصرف‌کننده فولاد در روسیه موجب بالا بودن تقاضای منطقه شده است. انتظار می‌رود سال جاری مصرف فولاد ۵/۷ درصد افزایش یافته به ۵۲ میلیون و ۱۰۰ هزارتن برسد و سپس در سال ۲۰۱۲ تا ۹/۸ درصد افزایش یافته به ۵۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تن برسد.

تقاضای فولاد منطقه منا (خاورمیانه و شمال آفریقا) سال ۲۰۱۱ پرنوسان خواهد بود. البته با کمک قیمت بالای نفت، مصرف فولاد در این کشور‌ها سال ۲۰۱۲ دوباره رشد می‌کند و رشد۹/۷ درصدی خواهد داشت.