سبا- راه‌اندازی بورس نفت و برق موجب تکامل ویترین بازار سرمایه، ایجاد ابزارهای مختلف معاملاتی و عامل کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در بورس شده و در نهایت مورد استقبال قشر سرمایه‌گذار قرار خواهد گرفت. آرش مرشد سلوک، مدیر معاملات کالایی کارگزاری تامین سرمایه نوین با بیان مطلب بالا عنوان کرد: بورس کالا جهت پذیرش نفت و راه‌اندازی آن تا حدودی شرایطی را فراهم کرده است اما در این میان نواقصی نیز وجود داشته که بعضا مرتبط با ساختار اقتصاد نفتی، قوانین مقررات و ساختار شرکت نفت است.

وی افزود: با وجود برخی مشکلات، تجارب مناسب کارشناسان و مسوولان در ارتباط با بورس‌های کالایی در اسرع وقت سبب رفع نواقص و در نتیجه آمادگی پذیرش این نوع محصول در بورس کالا فراهم خواهد شد.

مرشد سلوک تصریح کرد: در ارتباط با کمبودهای فعلی حائز اهمیت است که نیازهای بازار به ورود ابزارهای مالی را شناسایی کرده و زیرساخت‌های لازم را جهت توسعه و بهره‌برداری از آن ایجاد کنیم. وی در خصوص راه‌اندازی بورس برق در نیمه نخست امسال گفت: در بحث بورس برق عدم وجود شبکه توزیع قوی و حضور بخش خصوصی، روند توسعه امور را ناهموار خواهد کرد.

در همین راستا علی صالح‌آبادی سخنگوی سازمان بورس واوراق بهادار در خصوص بورس برق نیز گفته است: ایران در حوزه برق مقام ۱۶ دنیا را کسب کرده و از آنجایی که امکان ذخیره‌سازی برق وجود ندارد باید در زمان کاهش مصرف میزان تولید را کاهش داد بر همین اساس می‌توان از اختلاف ساعتی کشور‌های شرق و غرب استفاده و از ظرفیت‌های نصب شده بهره‌گیری کنیم و برق تولیدی را از طریق بورس برق به فروش برسانیم.