گندم صادراتی فرآوری شده ارزش افزوده بالایی ایجاد می‌کند

گروه بورس کالا - صادرات گندم و مواد فرآوری شده از طریق بورس کالا می‌تواند ارزش افزوده مناسبی برای کشور ایجاد کند.

معاون وزیر بازرگانی با اعلام این مطلب گفت: پتانسیل‌های لازم برای صادرات گندم و سایر فرآورده‌های آن از جمله آرد، ماکارونی و غیره از طریق بورس کالا فراهم است. علیخانی در ادامه افزود‌: از آنجایی که عرضه و تقاضا برای ورود کالایی به بورس مهم است، برای محصول گندم نیز فضا فراهم است.

وی تاکید کرد‌: با تولید مناسب گندم در سال جاری، امکان چندین بار عرضه این محصول در بورس وجود دارد. معاون وزیر بازرگانی با اعلام اینکه در ماه‌های دی و بهمن برای شروع طرح هدفمندی یارانه‌ها مقداری از گندم ذخیره‌سازی شد، تصریح کرد: به دلیل گذر از این برهه، از اوایل اسفندماه سال جاری صادرات گندم از سر گرفته شد. علیخانی تاکید کرد: تمامی‌فرآورده‌های گندم اعم از آرد، ماکارونی، گلوکز و آرد شیرینی از مواردی است که قابلیت صادرات را دارد. وی اظهار داشت: صادرات مواد فرآوری شده می‌تواند ارزش افزوده مناسبی برای کشور ایجاد کند.

علیخانی همچنین گفت: ادامه صادرات گندم از رینگ صادراتی همچنان وجود دارد، زیرا پتانسیل‌های مناسب در کشور موجود است.

این در حالی است که طی مبادلات هفته گذشته از ۱۸ هزار تن گندم عرضه شده ۲ هزار تن گندم همدان و کردستان با تقاضا مواجه شد که در پایان یک هزار تن آن به فروش رسید.

هیچ نهادی حاضر نیست مسوولیت کیفیت گندم صادراتی را بپذیرد در همین راستا گرامی‌پور مدیرعامل کارگزاری توسعه کشاورزی در این باره بر این باور است که در حال حاضر گندم‌ایران با همان قیمت جهانی معامله می‌شود.

وی با تاکید بر‌اینکه کیفیت گندم‌ایران در شرایط قابل قبولی است، خاطرنشان کرد: در حالی که کشورهای دیگر برای کالایی چون گندم گواهی استاندارد صادر می‌کنند، اما در‌ایران هیچ نهادی‌این مهم را انجام نمی‌دهد و در عین حال‌این گندم بدون دارا بودن استاندارد با همان قیمت گندم‌هایی که تاییدیه کیفیت دارند، برابر است.

گرامی‌پور در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان‌اینکه قیمت دلیل اصلی کند بودن روند معاملات گندم است،‌ اظهار کرد: در حالی که گندم در بورس‌های بزرگ جهانی و به ویژه کشورهایی که خود تولیدکننده بزرگ گندم و صادر کننده عمده هستند باعث می‌شود‌این کالا در رینگ صادراتی در حجم پایین و با سرعت کم معامله شود.

به گفته این کارگزار، دولت گندم را به صورت تضمینی از تولیدکننده خریداری می‌کند تا تشویقی باشد برای ادامه کار و به‌ این ترتیب هیچ نهادی حاضر نیست مسوولیت کیفیت‌این کالای استراتژیک در حوزه کشاورزی را بپذیرد. وی تنوع در قیمت و کیفیت موجود گندمی که در بورس‌کالا عرضه می‌شود را عامل گیج‌شدن بازار دانست و ادامه داد: تنوع بر قیمت عرضه گندم از چند استان آن هم با حجم پایین باعث می‌شود خرید تمامی‌این گندم‌ها از نظر هزینه‌ای برای خریدار به صرفه نباشد. بنابراین تنها از یک استان و یک هزار تن خرید می‌شود و همین باعث معامله نشدن حجم زیادی از عرضه خواهد شد.

وی همچنین در بیان کند بودن روند معامله گندم صادراتی ‌ایران با اشاره به بورس بازی در معامله ‌این کالا در بورس‌های نیویورک، شیکاگو و لندن گفت: در نیمکره شمالی با توجه به فصل، در چند ماه گذشته گندم مورد نیاز خریداری شده است و می‌توان تاکید کرد الان فصل مناسبی برای فروش بالای گندم در رینگ صادراتی نیست.