گروه بورس کالا- کتایون دارابی: اولین رینگ رسمی پتروشیمی پس از هدفمند کردن یارانه‌ها روز گذشته برگزار شد واین در حالی بود که برای سومین بار، ملاک تعیین نرخ محصولات پتروشیمی تغییر کرد. در هفته اخیر، این دومین بار بود که پس از ابلاغیه دولت به بورس کالا ملاک نرخ گذاری محصولات پتروشیمی تغییر کرد.

در ابلاغیه دولت به بورس کالا نرخ پایه ۵ درصد پایین‌تر از قیمت فوب خلیج فارس و حداکثر نرخ ثبت شده برای خرید کالاها ۱۰درصد بالاتر از فوب تعیین شده بود، اما در جلسه دو روز پیش که در دفتر عبدالحسین بیات، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به همراه مدیران عامل مجتمع‌های پتروشیمی و نماینده سازمان حمایت تشکیل شده بود، نرخ پایه محصولات پتروشیمی ۵ درصد پایین‌تر از فوب و حداکثر نرخ نیز قیمت فوب تعیین شد که البته روز گذشته بار دیگر این ملاک نرخ‌گذاری تغییر کرد.

در این روز نرخ پایه قیمت فوب و حداکثر نرخ‌ها برای ثبت برروی سیستم بورس کالا ۵ درصد بالاتر از فوب تعیین شد.

اگرچه دو نرخ‌گذاری آخر با یکدیگر تفاوتی ندارند و نرخ به دست آمده از این دو فرمول یکسان است، اما به گفته فعالان بازار، تعویض فرمول نرخ‌گذاری در این روز فقط به جهت کاهش جو روانی در رینگ پتروشیمی صورت گرفته است و هدف دیگری را دنبال نمی‌کند.

البته در این روز جو متشنجی در رینگ پتروشیمی حاکم بود و در نهایت معاملات محصولات پتروشیمی به کندی انجام شد. تشدید سهمیه‌بندی‌ها و اعمال محدودیت‌های بیشتر برای کارگزاران از جمله مشکلاتی بود که زمان زیادی از تالار را به خود اختصاص داد و در برخی موارد اعتراض کارگزاران را برانگیخت. با این حال در این روز بنابر گفته مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی نرخ‌های پایه محصولات پتروشیمی با نرخ فوب مردادماه عرضه شد.

در این روز، همچنین محصولات مارون که روز دوشنبه برای تعدیل نرخ‌ها از تابلوی خرید حذف شده بود و قرار بود در این روز عرضه شوند، معامله شدند. اما خبری از عرضه محصولات اراک که وضعیتی مشابه مارون داشت، نبود. به گفته فعالان بازار، پتروشیمی اراک هنوز موافقت خود را برای عرضه محصولات با نرخ فوب اعلام نکرده است و این تنها دلیل عدم عرضه این کالاها از سوی آگاهان بازار عنوان شده است.

با این وجود برخی از آگاهان بازار در این باره می‌گویند: اگر رینگ پتروشیمی با همین منوال ادامه دار شود، بازار پس از یک ماه به تعادل خواهد رسید. البته برخی از فعالان اقتصادی، اعمال قیمت‌های جهانی در رینگ پتروشیمی و معامله با این اصول را راه‌حل خوبی برای کنترل بازار می‌دانند، اما معتقدند این روش در محاسبه درآمد و دستمزدهای آنان نیز باید اعمال شود.

بدبینی خریداران به فروش اعتباری TGها

در این روز بار دیگر محصولات مجتمع تندگویان به صورت اعتباری بر روی تابلوی خرید ثبت شدند و تنها افرادی خاص که از بازرگانی پتروشیمی مجوز دارند توانستند مانند هفته‌های گذشته این محصولات را خریداری کنند.فروش اعتباری این محصولات در یک ماه گذشته و همچنین خرید عرضه‌کننده در یکی از هفته‌های اخیر سبب شده است تا به نحوه خرید و همچنین معامله این کالا بدبین شوند.

در این روز بار دیگر خریداران محصولات لاله به عدم پرداخت هزینه‌ها و همچنین ۱۰ درصد جریمه از سوی بازرگانی پتروشیمی معترض بودند و خواب سرمایه خود را بار دیگر متذکر شدند.

در این روز همچنین با وجود سهمیه‌بندی‌ها و ملاک نرخ‌گذاری‌های جدید، رینگ پتروشیمی روند نزولی داشت و اکثر محصولات نسبت به هفته گذشته بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومان کاهش نرخ را تجربه کردند.

پلی پروپیلن z۳۰ مارون در این روز ۳۰۸ تومان نسبت به هفته گذشته و TG۶۴۵ تندگویان نیز نسبت به هفته گذشته ۲۵۶ تومان افت قیمت را تجربه کردند.