معاملات رینگ پتروشیمی در آرامش برگزار شد
گروه بورس کالا- کتایون دارابی: رینگ پتروشیمی هفته گذشته در آرامش و با سرعت بیشتری به دلیل تعطیلات ماه محرم برگزار شد.

در روز سه‌شنبه اکثر محصولات با روند مشابه هفته گذشته معامله شدند و به این ترتیب رینگ پتروشیمی با ثبات روبه‌رو شد.
اگرچه در این روز اعمال محدودیت‌ها مانند هفته‌های گذشته همچنان ادامه داشت، اما به گفته فعالان اقتصادی در این روز سهمیه‌بندی‌ها بیشتر روی کدها صورت گرفت و کارگزاران از این امر مستثنی بوده و به این ترتیب بیشتر کارگزاران از این موضوع ابراز رضایت کردند.
آگاهان بازار در این باره می‌گویند: کارگزاران بسیاری در هفته‌های اخیر به دلیل تشدید سهمیه‌بندی‌ها مشتریان خود را از دست داده‌اند، اما در این روز سهمیه‌بندی به کدهای خرید تعلق گرفت و نگرانی کارگزاران را اندکی مرتفع ساخت.
در این روز همچنین ابلاغیه دولت به بورس کالا در رینگ پتروشیمی اجرا شد و تمامی نرخ‌هایی که بالاتر از 10+fob درصد روی سیستم خرید ثبت شده بود، توسط ناظر تالار حذف شد.
رقابت سنگین برای خرید ۷۲۴۰ و ۱۵۴۰
در این روز رقابت سنگینی برای خرید 1540، 7240 و پی وی سی در رینگ پتروشیمی صورت گرفت.
به اعتقاد فعالان اقتصادی، بازار در روزهای اخیر تمایل زیادی برای خرید این محصولات نشان می‌دهد و جو روانی موجود در بازار نیز سبب شده است تا خریداران این کالا، تن به رقابت‌های سخت دهند.
البته برخی از آگاهان بازار معتقدند که نیاز بازار در این خصوص جواب داده نمی‌شود و همچنین وجود دلالان بسیار نیز بازار را دچار بحران کرده است.
در این روز کارگزاران برای خرید گریدهای آف این محصولات نیز به رقابت پرداختند.
در این روز 1540، با نرخ یک هزار و 353 تومان و حجم 700 تن عرضه شد که در رقابت با نرخ یک هزار و 488 تومان توسط کارگزاران خریداری شد. 7240 نیز در این روز با نرخ یک هزار و 461 تومان و حجم 500 تن عرضه شد که در رقابت با نرخ یک هزار و 692 تومان معامله شد.
پلی وینیل کلراید ۶۵۵۸ نیز در این روز با نرخ ۹۳۸ تومان و حجم ۱۷۰۰ تن عرضه شد که در رقابت با قیمت یک هزار و ۸۶ تومان خریداری شد. پلی وینیل کلراید ۷۰۵۴ نیز در این روز با نرخ ۹۵۷ تومان و حجم ۱۷۰۰ تن عرضه شد که در رقابت با نرخ یک هزار و ۱۰۹ تومان معامله شد.
عدم تحویل هزینه‌های پرداخت شده به خریداران محصولات لاله
در این روز خریداران محصولات H تمایلی به خرید این کالاها از پتروشیمی لاله نداشتند و به این ترتیب تناژهای پایینی از این محصولات خریداری شد.
به گفته فعالان بازار، بدبینی مشتریان به پتروشیمی لاله در ماه گذشته بسیار زیاد شده است و خریداران تمایلی به معامله این محصولات نشان نمی دهند.
موضوع خریدهای مچینگ و ابطال اجباری آنها طی ماه گذشته و همچنین عدم تحویل هزینه‌های پرداخت شده و ۱۰ درصد جریمه به خریداران از دلایل بی رغبتی به خرید محصولات لاله از سوی فعالان بورس عنوان شده است.
به اعتقاد فعالان بورس، هزینه‌های پرداخت شده توسط خریداران محصولات لاله توسط بازرگانی پتروشیمی برگردانده نشده و به این ترتیب سرمایه آنها یک ماه در خواب به سر برده است.
البته برخی دیگر از فعالان بازار، وجود محصولات مشابه بسیار در بازار را نیز یکی دیگر از دلایل استقبال خریداران از این کالاها می‌دانند.
عدم عرضه APS‌های داخلی و افت قیمت وارداتی‌ها
در این روز APS‌ها باز هم در رینگ پتروشیمی عرضه نشدند. اگر چه مدیر فروش پتروشیمی تبریز دو هفته پیش از تعمیرات خط تولید انبساطی‌ها و عرضه این کالا در رینگ پتروشیمی خبر داده بود، اما در این روز باز هم خبری از عرضه این کالاها نبود و تنها در این روز یکی از گریدهای آف APS‌ها در رینگ پتروشیمی عرضه شد. به گفته فعالان بورس، APS‌های وارداتی در دو هفته اخیر با کاهش قیمت روبه‌رو شده‌اند و به همین دلیل APS‌های داخلی نیز با افت قیمت مواجه شده‌اند.