گروه بورس کالا- طی هفته گذشته به دنبال افزایش رشد قیمت مواد اولیه از جمله سنگ‌آهن و قراضه، قیمت بیلت با آهنگ رو به رشدی روبه‌رو شد که این موضوع به بازار مقاطع نیز گسترش پیدا کرد. بر خلاف این جریان‌ها بازار داخلی ایران همچنان در گیرودار روند تثبیت قیمت‌ها در بورس و پایین بودن تقاضا است و پیش‌بینی مشخص از آنچه بازار در پیش رو دارد برای اغلب فعالان بازار بسیار سخت به نظر می‌رسد. رشد آرام قیمت بیلت در بازارهای جهانی

به گزارش مرکز خدمات فولاد ایران در بازار جهانی بیلت گرچه تقاضا کم است، ولی عرضه محدودتر است از این رو هفته گذشته نیز یک روند صعودی ملایم مشاهده شد. رونق بازار قراضه و بهبود تقاضای خاورمیانه و آفریقا به رشد قیمت‌ها کمک کرد، اما نکته مهم این است که برخی پیش‌بینی می‌کنند تا پایان این ماه نیز این روند ادامه داشته باشد.

محصول سی آی اس فوب دریای سیاه ۵۷۵ تا ۵۸۵ دلار عرضه شده که رشدی ۵ دلاری نسبت به هفته قبل داشته است. قیمت بیلت تولید ژانویه متینوست اوکراین ۶۰۰ تا ۶۰۵ دلار فوب دریای سیاه عرضه شده است.

در بازار داخلی ترکیه قیمت بیلت کارخانه کاردمیر ۶۰۲ تا ۶۰۵ دلار درب کارخانه اعلام شده است. تقاضای میلگرد در بازار ترکیه خوب است و این امر عامل اصلی افزایش قیمت بیلت در این کشور است. صادرکنندگان ترک قیمت‌ها را ۵ تا ۱۰ دلار افزایش داده به ۵۸۰ تا ۵۹۰ دلار فوب رساندند. قیمت پیشنهادی به خریداران خاورمیانه ۵۸۰ تا ۵۸۵ دلار فوب است. در بورس لندن هم قیمت بیلت همچون هفته قبل ۵ دلار افزایش یافت.

قیمت بیلت در چین هم ۸ دلار هر تن افزایش یافت و به ۶۲۰ دلار همراه با ۱۷ درصد مالیات ارزش افزوده رسید. کنترل دولت باعث شده تا مازاد تولید بیلت تعدیل شود، در خاوردور قیمت پیشنهادی فروشنده‌ها ۱۰ دلار بالا رفت و تا ۶۱۰ دلار سی اف آر هم رسید. کره‌ای‌ها بیلت را به فیلیپین ۶۰۰ دلار سی اف آر عرضه کردند، در حالی که هفته قبل ۵۸۸ دلار می‌فروختند.

از آنجایی که ساخت‌وسازها از ماه مارس رونق می‌گیرد، برخی معتقدند از اوایل سال ۲۰۱۱ تقاضای خرید بیلت بالا خواهد رفت.

رکود مقاطع در ایران و تاثیر آن بر بازار بیلت

رکود بازار مقاطع باعث کاهش قیمت بیلت شد. اوایل هفته قیمت بیلت سایز ۱۵۰×۱۵۰ میلیمتر تحویل روی تریلی در انزلی ۶۹۵ تومان بود، ولی به آرامی قیمت پایین آمد که تا آخر هفته ۶۸۲ تومان هم صحبت شد، ولی حجم معاملات پایین است. سایز ۱۰۰×۱۰۰ که هفته قبل ۷۶۰ تومان هر کیلو عرضه می‌شد به ۷۴۰ تومان روی تریلی در انزلی رسید.

از آنجا که بازار مقاطع با رکود روبه‌رو است و روند قیمت‌ها نزولی است، معامله‌های بیلت در حد نیاز روز صورت می‌گیرد. از طرف دیگر واردات ماه‌های قبل هنوز مصرف نشده و ادامه دارد. با توجه به تعطیلات آخر هفته، بعید به نظر می‌رسد معامله‌ای روی این کالا صورت پذیرد، بنابراین روند قیمت نمی‌تواند صعودی باشد. پیش‌بینی می‌شود این شرایط در هفته‌های بعد هم اجازه تغییر قیمت را به‌طور جدی نخواهد داد.

بازار جهانی مقاطع تحت تاثیر بیلت

قیمت جهانی مقاطع در هفته گذشته به روند آرام صعودی خود ادامه داد. مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت، بالا رفتن قیمت بیلت و قراضه بود. در چین به علت بالارفتن قیمت مواد اولیه و پایین آمدن موجودی انبارها، قیمت مقاطع افزایش یافت.

یک علت دیگر برای افزایش قیمت مقاطع در چین پایین آوردن سطح تولید کارخانه‌های چین است. در خاوردور قیمت مقاطع به خصوص تیرآهن بال پهن ۱۰ تا ۲۰ دلار هر تن افزایش یافت. در اروپا به‌رغم بحران اقتصادی قیمت میلگرد صادراتی تا ۱۰ دلار هر تن بالا رفت و در مصر قیمت ۳۰ دلار افزایش یافت. در عربستان میلگرد وارداتی ۱۰ دلار بالا رفت.

کلا در بازار مقاطع چشم همه به قراضه دوخته شده است، تا زمانی که روند قیمت قراضه صعودی است همه بر افزایش قیمت مقاطع توافق دارند، اما با ثبات یا کاهش قیمت قراضه باید در انتظار افت قیمت مقاطع هم بود.

مقاطع در ایران تحت تاثیر تعطیلات هفته جاری

با سیاست‌های دولت، هفته گذشته اکثر تولیدکنندگان میلگرد و مقاطع در بورس کالا، عرضه داشتند. از آنجا که ماه محرم معمولا با رکود توام می‌باشد عرضه یکباره باعث تشدید رکود و کاهش قیمت‌ها شد. از آنجا که هفته آینده عملا معاملات متوقف می‌شود، اکثر فروشنده‌ها سعی داشتند تا کالای خود را به پول نزدیک کنند این مساله باعث شدت گرفتن روند نزولی قیمت شد.

از اول هفته قیمت تیرآهن، میلگرد، نبشی و ناودانی با تنزل روبه‌رو بود و این روند تا آخر هفته ادامه یافت. تنها مورد استثنا افزایش قیمت ناودانی اروپایی بود که آن هم احتمالا مقطعی است و در هفته آینده به قیمت قبل باز خواهد گشت؛ چرا که واردات این کالا در سه ماه اخیر روند صعودی داشته است.

رکود ورق در خاور دور

قیمت ورق در روسیه هفته قبل تا ۳۰ دلار هر تن بالا رفت.

بازرگانان روس ورق گرم را تا ۶۴۰ دلار و ورق سرد را تا ۷۴۰ دلار هر تن فوب دریای سیاه فروختند. یک علت افزایش قیمت این است که تقاضا از همه جا رسید. قیمت‌ها به کف خود رسیده بود و انبارهای خریدارها خالی. در چین قیمت ورق تا ۳۰ دلار افزایش یافت، البته تجار بزرگ تمایلی به انجام معامله ندارند آنها در حال بررسی بازار هستند و منتظر روشن شدن وضعیت بازار در ژانویه. این در حالی است که اکثر کارخانه‌های چینی تولید را کاهش داده‌اند. در آمریکا قیمت‌ها برای سومین‌بار در خلال یک ماه بالا رفت ورق گرم به ۶۴۰ دلار هر شورت تن و ورق سرد به ۸۴۰ دلار هر شورت تن رسید. این در حالی است که تقاضا ضعیف است، ولی حجم تولید کارخانه‌ها هم به شدت کاهش یافته است. در خاوردور بازار ورق همچنان راکد است به خصوص ورق گرم که با موجودی بالای انبارها روبه‌رو است.

عرضه و تقاضای محدود ورق

هفته گذشته قیمت ورق گرم کویل ضخامت ۲ میلیمتر در انزلی تا ۷۱۰ تومان هر کیلو روی تریلی تنزل کرد. علت کاهش قیمت پایین بودن درخواست‌ها است. قیمت ضخامت‌های دیگر محصول مبارکه، کاویان یا اکسین ثابت بود، ولی معامله بسیار محدود. بازار ورق سرد تغییری نداشت و قیمت‌ها ثابت ماند. اکثر واردکنندگان انتظار روشن شدن قیمت را در سی آی اس داشتند، ولی معامله هم بسیار محدود بود. ورق گالوانیزه هم تفاوتی نسبت به هفته قبل نداشت، بازار برای بعضی از اقلام ورق نشانه‌های محدودیت عرضه را می‌دهد که هر روز این نشانه‌ها تقویت می‌شود. غیبت مبارکه در مورد ورق‌های سرد و گالوانیزه کاملا محسوس است؛ اما ضعف تقاضا محدودیت عرضه را زیر سایه برده است.

قیمت‌های عرضه‌کنندگان خارجی هم نسبت به هفته قبل تغییری نداشت ورق گرم کویل ۶۳۰ تا ۶۴۰، ورق سرد ۷۵۰ و ورق گالوانیزه ۸۵۰ دلار در هر تن عرضه می‌شد.

بارش باران و رشد قیمت سنگ‌آهن در بازارهای جهانی

قیمت نقدی سنگ‌آهن در بازار چین باز هم افزایش یافت قیمت پیشنهادی سنگ‌آهن خلوص ۵/۶۳ درصد هند به ۱۷۲ تا ۱۷۵ دلار در هر تن سی اف آر چین رسیده که نسبت به اواسط نوامبر رشد ۶ درصدی داشته است. موجودی بنادر چین به ۷۲ میلیون تن رسیده که ۴ درصد نسبت به آمار نوامبر بالاتر است. قیمت معاملات سوآپ در بورس سنگاپور همچنان صعودی بود نسبت به اوایل هفته قبل ۶ تا ۱۲ دلار رشد قیمت مشاهده شد. قرارداد ژانویه ۱۷۰ دلار و ۵۰ سنت و قرارداد فوریه، ۱۶۸ دلار و ۶۲ سنت ثبت شد.

عوامل اصلی افزایش قیمت عبارتند از: رشد قیمت محصولات فولادی، محدودیت عرضه هند، تداوم باران‌های موسمی در غرب هند و بارش باران در استرالیا و همچنین پیش‌بینی افزایش ۴ تا ۷ درصدی قیمت قراردادی سنگ آهن در سال آینده که خرید‌ها را بالا برده است.

از آنجایی که شرکت‌های معدنی عرضه را کاهش می‌دهند تا بعد از تعطیلات زمستانی گران‌تر بفروشند و چینی‌ها مشتاقند موجودی را بالاتر ببرند، روند قیمت سنگ آهن صعودی خواهد بود.