گروه بورس کالا- با وجود رشد قیمت آهن قراضه در بازار‌های جهانی و همچنین تاثیر پذیری بازار داخلی از بازار جهانی اما برخی از فعالان معتقدند بالا بودن سطح قیمت‌های داخلی نسبت به جهانی فشاری بر تولیدکنندگان نمی‌آورد.

از سویی تولیدکنندگان می‌گویند هزینه‌های تولید در ایران بالا بوده و به دلیل رکود بازار و مشکل در تهیه مواد اولیه قادر به تولید با تمام ظرفیت خود نیستیم از این رو هزینه‌های تولید در ایران بالاتر بوده و از سوی دیگر محدودیت‌های ایجاد شده در واردات به خصوص برای تامین مواد اولیه مزید بر علت شده و باعث بالا بودن سطح قیمت تمام شده در ایران می‌شود البته جو روانی حاکم بر بازار ناشی از اجرای هدفمندی یارانه‌ها و تاخیر دولت در اجرای این طرح باعث ایجاد فضای گنگ و رکود در بازار شده که از یک سو اجرای این طرح اهرمی‌برای بالا نگه داشتن قیمت و از سوی دیگر فشار دولت برای کنترل بازار باعث رکود شده است‌.
فولادسازان تحت فشار رشد قیمت مواد اولیه
احمد دنیا نور مدیر عامل شرکت فولاد جنوب در مورد وضعیت بازار آهن اظهار داشت: رشد قیمت مواد اولیه از یک سو و رکود بازار از سوی دیگر آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به دنبال خواهد داشت‌. وی ادامه داد: به دلیل اینکه در حال حاضر بیشتر واحد‌های بخش خصوصی به دلیل ناتوانی در تامین مواد اولیه قادر به تولید با تمام ظرفیت خود نیستند، هزینه‌های تولید در ایران بالاتر از جهانی است. وی تاکید کرد: قیمت آهن قراضه هم‌اکنون بین ۳۶۵ تا ۳۸۰ تومان در هر کیلو است که توجه به هزینه‌های تولید در ایران حاشیه سود تولیدکنندگان شمش در حال حاضر اندک است و در صورت تداوم این رشد از یک سو و فشار دولت بر کاهش قیمت از سوی دیگر واحد‌های تولیدی متضرر خواهند شد.
رکود مانع رشد قیمت در بازار داخلی
مدیر عامل ذوب‌آهن البرز غرب نیز درخصوص وضعیت قراضه در بازارهای جهانی و داخلی گفت: هم اکنون نرخ قراضه در بازار داخل منوط به کیفیت آن بین ۳۷۰ تا ۴۰۰ تومان در هر کیلو است.


امین سعدی با اشاره به اینکه هم‌اکنون نرخ قراضه در بازارهای جهانی بین ۳۵۰ تا ۳۶۰ دلار است، افزود: قیمت این ماده اولیه شمش فولاد در بازار داخل بالاتر از قیمت‌های جهانی است که این امر ناشی از رکود حاکم بر بازار داخل است. به گفته وی، به علت رشد آرام اقتصادی در بازارهای جهانی نرخ مواد اولیه فولاد از جمله قراضه و شمش فولاد نیز حرکت رو به رشد آرامی‌‌را در پیش گرفته، اما این افزایش قیمت در داخل به دلیل رکود یاد شده متصور نیست. مدیرعامل ذوب‌آهن البرز غرب تصریح کرد: از سوی دیگر با فرارسیدن تعطیلات سال نو میلادی و در پیش‌رو بودن سرما و یخبندان و مشکلات ناشی از حمل و نقل از سوی بازارهای جهانی، همچنین احتمال توقف حرکت رو به رشد قراضه دور از انتظار نیست.
تداوم رشد قیمت آهن قراضه
به گزارش متال بولتن، قیمت فوب آهن قراضه، تحویل در بندر روتردام، طی هفته گذشته، به روند صعودی خود با شیب بیشتری ادامه داد و در مقایسه با هفته قبل حدود ۴ درصد رشد داشته است. قیمت معاملاتی آهن قراضه HMS۱&۲(۸۰:۲۰)، ۳۸۵-۳۸۰ دلار/تن، فوب اعلام شده است، در حالی که قیمت در هفته قبل، بالغ بر ۳۷۱-۳۶۶ دلار/تن، فوب بوده است. همچنین قیمت آهن قراضه HMS۱&۲(۷۰:۳۰) وShredded در تاریخ ۲/۱۲/۲۰۱۰ به ترتیب بالغ بر ۳۷۸-۳۷۳ دلار/تن و ۳۹۰-۳۸۵ دلار/تن، فوب روتردام گزارش شده است که حاکی از این امراست که قیمت معاملاتی انواع آهن قراضه بر مبنای فوب روتردام در هفته گذشته معادل ۱۴-۱۲ دلار/تن رشد داشته است.
قیمت آهن قراضه با شروع دوازدهمین ماه از سال 2010 تحت تاثیر محدودیت عرضه به دلیل زمستان سرد و بارش شدید در اروپا و انتظار تداوم این محدودیت با توجه به در پیش بودن تعطیلات کریسمس و سال نو میلادی و نیز افزایش فعالیت خرید آهن قراضه توسط برخی از کشورها به دلیل تقویت قیمت میلگرد و بیلت، با شیب بیشتری در مقایسه با چند هفته قبل به روند افزایشی خود ادامه داد و فعالان بازار، به ویژه عرضه کنندگان، بر این عقیده اند که قیمت آهن قراضه باز هم افزایش خواهد یافت. بررسی بازار آهن قراضه ترکیه نشان می‌دهد، در هفته گذشته به علت تداوم فعالیت خرید آهن قراضه توسط کارخانه‌های فولادی و تجار ترکیه، روند صعودی قیمت آهن قراضه وارداتی این کشور استمرار یافت و تحت تاثیر رشد قیمت آهن قراضه وارداتی، قیمت آهن قراضه داخلی این کشور نیز رو به افزایش گذاشت. به موجب آخرین اطلاعات منتشره، قیمت وارداتی آهن قراضه HMS1&2(80:20) توسط ترکیه، 410-405 دلار/تن، سی اف آر گزارش شده است، در حالی که قیمت هفته قبل معادل 410-400 دلار/تن، سی اف آر بوده است که در مقایسه با قیمت هفته قبل معادل 5 دلار/تن افزایش داشته است. گزارش‌های موجود نشان می‌دهد که به دنبال افزایش اخیر قیمت میلگرد و بیلت صادراتی ترکیه و اقدام فولادسازان به ادامه خرید آهن قراضه برای ذخیره‌سازی مناسب برای تداوم تولید خود، تحلیلگران بازار پیش‌بینی می‌کنند که قیمت آهن قراضه HMS1&2(80:20) به بالاتر از 410 دلار/تن، سی اف آر ترکیه برسد.


رشد نرخ کک متالورژی
سایر محصولاتی که به عنوان مواد اولیه در تولید فولاد کاربرد دارند نیز در هفته گذشته با رشد روبه‌رو بودند؛ به طوری که قیمت کک نیز افزایش یافته است. قیمت کک در برخی از مناطق چین، به دلیل افزایش تقاضای خرید کک، از روند افزایشی برخوردار بوده است. در مجموع، طی هفته گذشته قیمت کک متالورژی (گرید ۲) در مناطق مختلف چین، ۱۶۶۰ تا ۱۹۸۰ یوآن/تن (۲۹۷-۲۴۹ دلار/تن) بوده است که در مقایسه با قیمت معاملات هفته قبل در برخی از مناطق چین حدود ۳۰ یوآن/تن رشد داشته است. قیمت زغالسنگ کک شو هم در بازار داخلی چین، ۱۶۰۰-۱۴۵۰ یوآن/تن (۲۴۰-۲۱۷ دلار/تن) بوده است که نسبت به هفته قبل، تغییری نداشته است. قیمت کک صادراتی چین (۲۹/۱۱/۲۰۱۰)، معادل ۴۳۵-۴۳۰ دلار/تن، فوب اعلام شده است که نسبت به هفته قبل ثابت بوده است. همچنین پیشنهاد قیمت صادراتی کک چین به مقصد هند ۴۷۰-۴۶۰ دلار/تن، سی اف آر گزارش شده است. قیمت کک روسیه به مقصد هند نیز معادل ۴۳۰-۴۲۰ دلار/تن، سی اف آر اعلام شده است. موسسه گلدمن ساچس طی گزارشی پیش‌بینی کرد که تحت تاثیر رشد تقاضای چین، هند و برزیل، قیمت زغالسنگ کک شو در سال ۲۰۱۱ با حدود ۶ درصد رشد به ۲۴۰ دلار/تن، فوب برسد.