احتمال تقویت تقاضای بازار آهن

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: طی معاملات روز گذشته در بورس کالا‌، تقاضا در حد پایینی قرار داشت که به همراه محدودیت‌های تعیین شده در معاملات‌، باعث شد تا نرخ میلگرد بر روی ۷۷۰ تومان باقی بماند. فعالان بازار موضوعات متعددی را عامل کاهش تقاضا می‌دانند از جمله محدودیت خرید که در برخی از عرضه‌ها اعمال شد و محدودیت فعالیت حقیقی‌ها در معاملات بورس‌، اما در کنار‌این موضوع نمی‌توان از نقش کالاهای وارداتی ارزان قیمت نیز چشم‌پوشی کرد‌.

به گفته تجار، در حال حاضر کالاهای متعدد وارداتی اعم از اسپانیا‌، کره‌، ترکیه و چینی با نرخ‌های نازلی در بازار و برای تمامی ‌مرزها پیشنهاد می‌شود که عرضه را از تقاضا بیشتر کرده است‌.

البته محدودیت خرید ۲۲۰ و ۲۰۰ تنی هم که در مورد برخی از عرضه‌ها مطرح شده بود در تقاضاهای بورس بی‌تاثیر نبوده؛ اما از آنجا که در بازار آزاد نیز تقاضای خرید نسبت به کالاهای پیشنهادی کمتر است از‌ این‌رو ‌این موضوع جنبه کلی دارد‌.

تحویل‌های دیرهنگام و خریداران ناراضی

البته دیروز برخی از کالاهای عرضه شده از سوی شرکت‌های خصوصی نیز تقاضای کمی ‌داشتند که کارگزاران‌ این امر را به مشکلات و ‌ایراداتی که‌ این شرکت‌ها در تحویل کالا‌ ایجاد کرده‌اند، مربوط می‌دانند. به گفته آنها برخی از شرکت‌ها در تحویل کالاهای خود که پیش از‌ این در بورس فروخته‌اند‌، در آخرین مهلت تحویل (‌۱۵ روزه) کالا را به مشتری تحویل داده‌اند‌. حتی برخی مدعی هستند که سایزهای مناسب‌تر در زمان تحویل به تعاونی‌ها ارائه می‌شود و سایزهایی که طرفدار کمتری دارند در زمان تحویل نصیب مشتریان بورسی می‌شود. از‌ این‌رو فعالان بازار پایین بودن تقاضا را برای برخی از محصولات به‌این موضوع مربوط می‌دانند.

در مقابل برخی از شرکت‌های عرضه‌کننده همچنان بر تاثیر محدودیت معامله حقیقی‌ها در بورس به عنوان یکی از ‌ایرادات نبود مشتری زیاد برای محصولاتشان تاکید می‌کنند؛ چرا که مشتری شرکت‌های خصوصی تاکنون عموما تجار بوده‌اند که با‌ این قانون ‌این بخش از خریداران نمی‌توانند وارد بورس بشوند از سویی از آنجا که معامله در بورس نیز به‌اندازه کافی و لازم برای همه معامله‌گران و بازاری‌ها شناخته شده و نهادینه، نشده در نتیجه عمده خریداران شرکت‌ها همان خریداران قبلی هستند که در حال حاضر اجازه معامله هم در بورس ندارند‌. البته کارگزاران نیز بر‌این موضوع که برخی از شرکت‌های تازه وارد در بورس برای مشتریان بورسی شناخته شده نیستند، اشاره می‌کنند و معتقدند در صورت تداوم اجرای طرح محدود سازی مشتریان حقیقی در بورس کالا باید زمینه بهتری برای بازاریابی محصولات بخش خصوصی در بورس صورت گیرد‌.

با توجه به‌اینکه حقیقی‌ها نیز از معامله در بورس منع شده‌اند اگر بخواهند از طریق مجوز شرکت‌های حقوقی اقدام به خرید کنند باید هزینه‌ای را به‌این شرکت‌ها پرداخت کنند که به همراه هزینه سلف بودن کالاها و هزینه‌های بورس‌، برای آنها خرید از‌این طریق به صرفه نخواهد بود؛ در نتیجه تقاضاهایی که انتظار می‌رفت از‌ این روش وارد بازار شود به رینگ وارد نشده است‌.

ابهام در قیمت‌های آتی بازار جهانی و احتمال افزایش تقاضا در بازار داخلی

اگرچه محصولات ارزان قیمت وارداتی در بازار وجود دارد، اما در عین حال با توجه به رشد نرخ قراضه و سنگ‌آهن ‌این شک وجود دارد که قیمت‌ها در بازارهای جهانی روند رو به رشدی را در آینده نزدیک داشته باشند؛ اما‌ این موضوع که آهن جزو کالایی است که دولت رسما بر افزایش نیافتن قیمت آن تاکید داشته‌، در بازار داخلی انتظار افزایشی وجود ندارد البته در مورد تقاضا‌ این امکان که شرایط بهتری ‌ایجاد شود وجود دارد؛ چرا که ظاهر امر نشان می‌دهد امسال زمستان سختی نداشته باشیم. از ‌این رو ‌این احتمال که بخشی از ساخت و سازها که با انگیزه فصل سرما متوقف شده بود مجددا از ‌این هفته آغاز شود؛ خصوصا‌ اینکه احتمال دارد‌این موضوع شامل حال ساخت و سازهای شخصی هم بشود.

البته نمی‌توان به‌این موضوع نیز بی‌توجه بود که تثبیت قیمت‌ها تا حد زیادی بر عملکرد برخی از تجار که با انگیزه نوسان گیری وارد بازار می‌شده‌اند تاثیر گذاشته ضمن ‌اینکه کاهش قیمت ذوب‌آهن نیز که ۱۰ تا ۱۵ تومان بوده در‌این دو هفته برخی از خریداران را نگران کرده و خریداران دیگر را نیز تا حدودی به عقب رانده تا ببینند آیا عرضه‌های سلف ماه بعدی کاهش پیدا می‌کند یا خیر که در صورت کاهش قیمت در آن زمان خرید خود را انجام دهند. دیروز تنها کالایی که با تقاضای خوبی روبه‌رو شد، میلگرد فولاد خراسان بود که مثل همیشه خریداران با‌ این توجیه که تحویل محصولات ‌این شرکت به موقع و با حداقل تاخیر انجام می‌شود‌، وارد رینگ شدند.

بر اساس‌این گزارش طی معاملات روز گذشته در بورس کالا سبد میلگرد A۳-۱۴ تا ۲۵ فولاد آذربایجان برای تحویل ۳۰/۱۱/۸۹ با نرخ ۷۷۰ تومان ۷ هزارو ۳۷۰ تن معامله شد‌. میلگرد فولاد خراسان نیز با همین زمان تحویل و نرخ ۷۷۰ تومان ۴۲ هزارو ۹۰۰ تن معامله شد‌.

فولاد یزد سبد میلگرد ۱۴ تا ۲۵ را با نرخ ۷۷۰ تومان و تحویل ۱۴ /۱۲/۸۹ در حجم ۴۴۰ تن معامله کرد. گروه ملی نیز در‌این روز با نرخ ۷۶۰ تومان سبد میلگرد ۱۴ تا ۲۵ خود را که هفته قبل کاهش داده بود ۱۴۳۰ تن فروخت.

ذوب آهن اصفهان نیز در بخش عرضه سبد میلگرد و تیرآهن ۱۸هزار تن محصول را به نرخ ۶۶۰ تومان فروخت.

فولاد نطنز هم که دو محصول عرضه کرده بود هر دو را با نرخ ۷۷۰ تومان معامله کرد که کلاف A۳-۸ ۱۱۰۰ تن و کلاف A۳-۱۰ ۴۴۰ تن معامله شد‌.

میلگرد A۲-۱۴ تا ۲۰ فولاد خرم آباد با نرخ ۷۶۰ تومان عرضه شد که معامله نشد‌.