جزئیات پرداخت تسهیلات حمایتی صنایع

آزاده حسینی

علی‌اکبر محرابیان، وزیر صنایع و معادن در جریان دیدار از طرح فولاد غدیر ایرانیان و فولاد ارفع

این هفته صنعتگران مشمول حمایت در زمان هدفمندی یارانه‌ها برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی می‌شوند علی‌اکبر محرابیان، وزیر صنایع و معادن روز پنج‌شنبه در دیدار از طرح‌های صنعتی استان یزد با بیان اینکه معرفی به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات از این هفته آغاز می‌شود، جزئیات پرداخت تسهیلات حمایتی بخش صنعت و معدن در زمان هدفمندی یارانه‌ها برای صنایع انرژی بر، صنایع کوچک و صنایع بزرگ را به تفکیک تشریح کرد.

در این دیدارحسن پلارک رییس هیات‌عامل ایمیدرو، تابش نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی و فلاح‌زاده استاندار یزد نیز حضور داشتند. علی‌اکبر محرابیان در جریان دیدار از پروژه‌های فولاد غدیر ایرانیان و فولاد ارفع در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به ظرفیت‌هایی که ایجاد شده تا پایان سال ظرفیت تولید فولاد خام به ۲۰ میلیون تن می‌رسد. در حال حاضر ظرفیت تولید فولاد خام در مرز ۵/۱۷ میلیون تن است که در ماه‌های باقیمانده سال این ظرفیت به ۲۰ میلیون تن افزایش پیدا می‌کند.

وی پیشرفت پروژه ارفع را در ۱۹ ماه گذشته سریع دانست و اعلام کرد: پیشرفت این پروژه طی ۱۹ ماه ۷۵ درصد بوده و مابقی آن نیز طی ۱۸ ماه انجام خواهد گرفت و بعد از آن در ابتدا شاهد تولید میلگرد ساختمانی و سپس فولاد آلیاژی خواهیم بود.

وزیر صنایع و معادن از پرداخت دو نوع تسهیلات به بنگاه‌های صنعتی و معدنی خبر داد که قرار است همزمان با اجرای قانون هدفمند شدن یارانه‌ها به اجرا درآید.وی همچنین ادامه داد: معرفی صنعتگران به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات از این هفته آغاز می‌شود. علی‌اکبر محرابیان که در جمع صنعتگران استان یزد سخن می‌گفت، تصریح کرد: تسهیلات مورد نظر در اختیار صنایع انرژی بر و صنایعی که برنامه اصلاح مکانیزم تولید داشته باشد، قرار می‌گیرد.

وی درباره صنایع انرژی بر گفت : برای این نوع صنایع تفاوت نرخ جدید با قدیم انرژی به صورت قرض‌الحسنه پرداخت می‌شود؛ به گونه‌ای که آن رقم در اقساط ماهانه پرداخت شود تا هیچگونه فشاری بر تولیدکننده وارد نشود. محرابیان تاکید کرد: این روش حداقل برای ۲ سال ادامه خواهد داشت.

وزیر صنایع و معادن همچنین در مورد تسهیلات نوع دوم اظهار داشت: برای اصلاح مکانیزم تولید واحد‌های صنعتی و معدنی تسهیلاتی اعطا می‌شود تا مصرف انرژی خود را کاهش دهند و در این بخش صنایع به دو نوع «بزرگ» و «کوچک و متوسط» تقسیم می‌شوند.

به گفته وی، صنایع بزرگ بر اساس طرحی که ارائه می‌کنند باید حداقل ۲۰ درصد بازگشت سالانه داشته باشد در این صورت ۸۰ درصد هزینه اجرای طرح در قالب تسهیلات بلندمدت در اختیار واحد تولید قرار می‌گیرد.

محرابیان در ادامه در مورد صنایع کوچک و متوسط گفت: در این بنگاه‌ها به ازای هر نفر نیروی کار یک میلیون تومان و علاوه بر آن ۲ برابر هزینه انرژی یک سال «پیش از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها» اعتبار پرداخت می‌شود. وزیر صنایع و معادن حداقل پرداخت وام را ۴۰ و حداکثر ۱۵۰ میلیون تومان برای این صنایع اعلام و تصریح کرد: چنانچه میزان نیاز وام بیشتر باشد آن بنگاه در ردیف شرکت‌های بزرگ جای می‌گیرد و از شرایط آنها تبعیت می‌کند.

وی در عین حال با اشاره به اینکه اقدامات فوق برای این منظور است که فشار ناگهانی به هزینه واحد‌های تولید وارد نشود، تاکید کرد: تمامی این موارد شامل حال آن دسته از بنگاه‌هایی می‌شود که در سیستم ثبت اطلاعات واحد‌های صنعتی وارد شده و ثبت‌نام کرده باشند یا در همین روزها ثبت‌نام کنند.

وزیر صنایع و معادن، در عین حال افزود: تسهیلات دیگری نیز در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد که مربوط به بخش‌های آموزش و... می‌شود. محرابیان همچنین با بیان اینکه اعتبارات لازم برای این برنامه پیش‌بینی شده، خبر داد که از هفته جاری معرفی شرکت‌های صنعتی به بانک‌ها آغاز می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره موضوع تحریم‌ها اظهار داشت: بزرگ‌ترین فرصتی که تحریم‌ها برای اقتصاد کشور ایجاد می‌کنند این است که از این پس تولید داخلی به عنوان اولویت نخست مطرح می‌شود.

وزیر صنایع و معادن در برابر پرسش‌ها مبنی بر بالا بودن آب بهای صنعت در استان یزد گفت: قیمت آب صنعت این استان تعدیل و هم‌سطح استان‌های دیگر می‌شود. محرابیان همچنین در مراسم افتتاح یک واحد تولید کاشی و سرامیک در شهرستان میبد، از انجام مقدمات تبدیل شدن میبد به منطقه ویژه اقتصادی خبر داد و تصریح کرد: پس از تایید سازمان حفاظت محیط زیست و طی شدن تشریفات قانونی این برنامه عملی می‌شود.

وی در مورد درخواست ایجاد واحد‌های جدید نیز گفت: در صورتی که طرحی به عنوان صنایع ضروری کشور باشد و در لیست طرح آمایش صنعت و معدن جای گیرد، از تسهیلات دولتی برخوردار می‌شود در غیر آن صورت در ردیف صنایعی که اشباع هستند جای می‌گیرد و سرمایه‌گذاری و ریسک آن بر عهده صاحب سرمایه خواهد بود.