شرایط در بازار آهن پیچیده‌تر شد

آزاده حسینی

به‌رغم تلاش مسوولان برای کنترل و تثبیت قیمت‌ها در بازار آهن اختلاف قیمت بین بازار و بورس در هفته گذشته به ۱۰۰ تومان در هر کیلو رسید، البته این تفاوت قیمت در حالی صورت می‌گیرد که مبادلات بورس کالا برای تحویل پایان آبان ماه و اواسط آذر ماه است و برخی معتقدند با احتساب خواب سرمایه این تفاوت نرخ منطقی است. با این حال نوسان قیمت‌ها در بازار و افت و خیز آن و اختلاف قیمت فاحش بین بورس و بازار و تداوم روند کاهشی واردات شمش و تداوم جو نگرانی در بازار ناشی از اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها و آزاد شدن نرخ گاز، برق و سنگ آهن حاکی از عدم مدیریت صحیح بازار بوده و با وجود درخواست بیشتر تولیدکنندگان مبنی بر مدیریت واردات آهن‌آلات از سوی دولت؛ اما همچنان تصمیمی در این رابطه گرفته نشده، از سوی دیگر اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده نیز مزید بر علت شده و بر نارضایتی فعالان این بازار افزوده است.

اولین روز هفته و رشد قیمت

در اولین روز هفته به‌رغم تلاش مسوولان برای تثبیت نرخ آهن آلات به خصوص در بورس رشد قیمت را تجربه کرد، فعالان عوامل رشد قیمت‌ها در بازار به رغم تلاش مسوولان برای تثبیت نرخ‌ها را تبعیت از بازارهای جهانی و محدودیت‌های ایجاد شده و کاهش حجم واردات می‌دانند.

بازار آهن اولین روز کاری خود را با رشد اندک قیمت انواع آهن آلات آغاز کرد، در این روز میانگین نرخ میلگرد معادل ۸۷۰ تومان بود که با رشد ۱درصدی همراه بود. همچنین نرخ تیرآهن نیز با رشد در این روز همراه بود، افزایش قیمت تیرآهن در این روز بین ۱ تا ۱۰ هزار تومان بود. قیمت تیرآهن سایز ۱۴، ۱۲۴ هزار تومان و تیرآهن سایز ۲۴ نیز شاخه ای ۳۱۷ هزار تومان بود. در این روز بیشتر فولاد سازان خصوصی قیمت‌های خود را تغییر ندادند، اما قیمت‌های پیشنهادی همچنان نسبت به مبادلات بالاتر بود.

تداوم رشد قیمت آهن در روز یکشنبه

در این روز به‌رغم کاهش قیمت‌ها در بورس کالا نرخ آهن آلات در بازار باز هم با رشد همراه بود. میانگین نرخ میلگرد در روز یکشنبه معادل ۸۸۰ تومان در هر کیلو بود. قیمت میلگرد‌های مبادله شده در بورس کالا در این روز برای تحویل در تاریخ اول آذر ماه حدود ۷۸۰ تومان بود که کارمزد کارگزار و ۳ درصد مالیات بر ارزش افزوده به آن اضافه خواهد شد. در این روز ۱۱۳ هزار تن آهن آلات در بورس کالا فروخته شد و به دلیل تداوم کنترل‌ها در بورس برای تثبیت قیمت نرخ مبادلات آتی با کاهش همراه بود .دراین روز نرخ تیرآهن سایز ۲۲ و ۲۴ با کاهش مواجه شد؛ اما سایر سایزها ثبات قیمت داشته و تیرآهن سایز ۲۷ نیز با رشد ۵ هزار تومانی در هر شاخه همراه شده و با نرخ ۳۹۵ هزار تومان معامله شد.

جهش یکباره قیمت‌ها و صعود مجدد به ۹۰۰ تومان

قیمت میلگرد در روز دوشنبه با جهش یکباره قیمت‌ها به ۹۰۰ تومان رسید، در این روز میانگین نرخ میلگرد در بازار تهران در مرز ۹۰۰ تومان بود؛ اما فعالان بازار از پیشنهاد قیمت‌های بالاتر نیز در بازار خبر دادند. در این روز همچنین قیمت تیرآهن نیز با رشد همراه بود و هر شاخه تیرآهن نیز در این روز رشد را تجربه کرد.

کارشناسان معتقدند نگرانی فعالان بازار از شرایط آتی باعث افرایش حجم تقاضا شده است، این در حالی است که علاوه بر انتشار آمار‌ها از سوی گمرک جمهوری اسلامی مبنی بر کاهش حجم واردات به خصوص در مورد شمش فولاد اجرای قانون حذف یارانه‌ها نیز از عواملی است که نگرانی فولادسازان و فعالان این بازار را تشدید بخشیده است.

تداوم رشد نرخ آهن آلات با وجود کنترل قیمت‌ها در بورس

در این روز نیز با توجه با عواملی که ذکر شد، روند صعودی قیمت‌ها تشدید یافته و از ۹۰۰ تومان نیز عبور کرد.

میانگین نرخ میلگرد در روز سه شنبه ۹۱۰ تومان بود. در این مدت همچنین تیرآهن سایز درشت نیز با رشد ۴ تا ۹ هزار تومانی در هر شاخه روبه‌رو شد. با توجه به عوامل ذکر شده در صورتی که دولت در مرحله واردات؛ یعنی برای ورود شمش فولاد اقدامی انجام ندهد، امکان کنترل قیمت در بازار وجود ندارد و هرچند که نرخ‌ها در بورس کنترل شود نمی‌تواند بر حجم عمده مبادلات که در بازار صورت می‌گیرد تاثیرگذار باشد.

کاهش آرام قیمت‌هادر روز چهارشنبه

در این روز قیمت انواع آهن آلات در بازار با اندکی کاهش مواجه شده؛ اما همچنان میانگین قیمت‌ها در بازار بر پایه ۹۱۰ تومان برای میلگرد باقی ماند. تیرآهن نیز به تبعیت از افت قیمت‌ها با کاهش ۱ تا ۳ هزار تومانی در هر شاخه مواجه شد. به‌رغم کاهش قیمت‌ها در بازار، فولاد سازان خصوصی سطح قیمت‌های خود را کاهش ندادند. این در حالی است که میانگین نرخ میلگرد‌های مبادله شده در بورس معادل ۷۸۰ تومان بود.