سردرگمی بازار آهن

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: معاملات آهن در بورس کالا، دیروز بدون حضور محصولات ذوب‌آهن انجام شد و تنها کالاهایی هم که عرضه شدند میلگرد A۳، و۱۴ تا ۲۵ گروه ملی و فولاد آذربایجان و میلگرد A۲،۱۲ فولاد کرمان بود که همگی با نرخ‌های قبلی (۷۸۰ تومان) و بدون تغییر قیمت معامله شدند. از آنجا که زمان تحویل این کالاها همگی ۳۰ آذرماه بود، تقاضا در مقایسه با عرضه کمتر بود؛ به طوری که ۵ هزار و ۵۰۰ تن کالای عرضه شده آذربایجان ۴ هزار و ۷۰ تن معامله شد و از ۱۱ هزار تن کالای عرضه شده از سوی گروه ملی تنها ۴ هزار و ۶۲۰ تن معامله شد.

به عقیده فعالان بازار، با توجه به اینکه زوایای اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها برای بازار و حتی دست‌اندرکاران بازار مشخص نیست و به طور رسمی در خصوص ارائه فرصت‌های ویژه به فولادسازان اقدامات مشخصی نشده؛ در نتیجه بازار نگاه مشخصی از آینده صنعت ندارد. از این رو به عقیده تجار، رشدهایی که در دو روز اخیر در بازار آزاد ایجاد شده چندان منطقی به نظر نمی‌رسد و تنها به دلیل برخی انتظارات خاص و روانی بازار است نه محاسبات دقیق از فرآیند قیمت‌ها در آینده، اما در مقابل برخی از فعالان بازار به این موضوع که وزارت صنایع تصمیم گرفته بود تا از روند رو به رشد قیمت‌ها جلوگیری کند اشاره کرده و این سوال را مطرح می‌کنند که چرا در مورد بازار آزاد آهن به این نتیجه نرسیده و در برخی از روزها شاهد افزایش نرخ‌ها هستیم. به عقیده این گروه، خودداری از ثبت نرخ‌های بالا در بورس تنها راه کنترل قیمت نیست؛ بلکه باید روش‌های جدی تری همچون واردات شمش در نظر گرفت تا وقفه‌ای در امر تولید فولادسازان ایجاد نشود.

در همین حال برخی به بحث مطرح شده در خصوص آزاد‌سازی نرخ سنگ‌آهن اشاره کرده و معتقدندکه یکی دیگر از مواردی که تقاضا در بازار دیروز را کاهش داد این موضوع بوده؛ به طوری که برخی آن را قفل شدن بازار تعبیر می‌کردند؛ چرا که در حالی که آزاد‌سازی نرخ انرژی برای فولادساز‌ها به موضوع با اهمیتی برای بازار تبدیل شده، آزادسازی نرخ سنگ‌آهن نیز می‌تواند تاثیر زیادی بر تصمیم گیری فعالان بازار داشته باشد.

از این رو مشخص نشدن این موارد برای بازار تا حدودی سردرگمی خاصی را ایجاد کرده که نتیجه آن کاهش تقاضای خریدهای سلف بلندمدت در بازار است. البته قرار گرفتن زمان تحویل این کالاها در فصل سرما نیز از نگاه برخی، بر بازار بی‌اثر نبوده است.

در همین حال از آنجا که ذوب‌آهن نیز بخش اعظمی از کالاهای سلف آبان ماه خود را عرضه کرده است، بازار تا حدودی از خرید کالاهای سلف اشباع شده و انتظار نیز این نیست که تا قطعی شدن اجرای طرح هدفمندسازی حرکت جدی از بازار شاهد باشیم. البته گفته می‌شود که هنوز عرضه‌های ذوب‌آهن برای یکشنبه هفته آینده نیز مشخص نشده و بازار از وضعیت هفته آینده این عرضه‌ها که همزمان با زمان اجرا‌سازی طرح هدفمندسازی شده است، دیدگاه مشخصی ندارد.

دیروز در رینگ بورس کالا میلگرد A۲،۱۲ فولاد کرمان نیز با نرخ ۷۸۰ تومان عرضه شد که با همین نرخ از ۱۱۰۰ تن کالای عرضه شده ۳۳۰ تن معامله شد.

ضایعات مقاطع نوردی فولاد آذربایجان نیز دیروز با نرخ ۷۰۰ تومان ۱۰۰۰ تن عرضه و با همین نرخ معامله شد.