ممانعت دولت از رسوب فولاد در بنادر

مهر- دولت برای کاهش سطح رسوبات در بنادر اقدامات ویژه انجام می‌دهد. شهرام میرآخورلو با بیان اینکه بازار فولاد نسبت به هفته‌های گذشته متعادل تر شده است، گفت: حباب ‌قیمت‌ها هنوز در بازار نترکیده است و اگرچه قیمت فولاد افت داشته است و پیش‌بینی می‌شود که قیمت جهانی رشد پیدا کند، اما باید به تناسب، ‌قیمت‌های داخلی نیز متعادل شود؛ چراکه هنوز هم ‌قیمت‌ها حبابی است.

مدیرکل نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان افزود: بر این اساس، بازرسان سازمان حمایت در واحدهای بزرگ و ملی تولید فولاد مقیم شده‌اند.

وی تصریح کرد: سازمان حمایت به صورت مستمر و مستقیم در بورس حضور یافته تا معاملات را رصد کند؛ به این معنا که معاملات از بخش عرضه تا مصرف‌کننده نهایی رهگیری شوند تا مشخص شود فولاد به قیمت کشف شده در بورس به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد یا به منظور سودجویی احتکار می‌شود.به گفته میرآخورلو، وزارت بازرگانی به منظور تنظیم بازار محصولات فولادی در کشور، تسهیل واردات و تسریع در ترخیص از بنادر را الزام کرده است. بر این اساس، تمامی تولیدکنندگان باید محصولات خود را در بورس عرضه کنند، در غیر این صورت قیمت‌گذاری می‌شوند.

وی اظهار داشت: در مصوبه هیات وزیران مقرر شده تا محصولات فولادی ساختمانی در بورس قیمت‌گذاری شوند. از سوی دیگر، ماده ۱۵ سبد حمایتی نیز عنوان کرده که به محض ورود محصولات به بورس، از شمول قیمت‌گذاری خارج می‌شوند؛ بنابراین طبیعی است محصولاتی که در بورس نمی‌آیند، مشمول قیمت‌گذاری خواهند شد. مدیرکل نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: وزارت بازرگانی با افزایش غیرمنطقی ‌قیمت‌ها برخورد می‌کند. این تنها در خصوص فولاد نیست؛ بلکه سازمان حمایت در بانک قیمت خود، ۲۹۹ قلم کالا را رصد و روند تغییرات قیمتی آنها را بررسی می‌کند؛ بنابراین وقتی که در یک بازه زمانی مشخص، درصدهای رشد به صورت غیرمنطقی بالا رفت، تحلیل براساس قواعد بازار صورت می‌گیرد تا مشخص شود آیا دلایل افزایش قیمت کاهش عرضه یا افزایش تقاضا بوده است.

وی افزود: اگر دلایل افزایش قیمت منطقی بود، سعی می‌شود که شفاف‌سازی در بازار به واسطه اطلاع رسانی صورت گیرد، اما اگرفضا غیرمنطقی و مشکل در کمبود عرضه بود، سعی می‌شود با تسهیل واردات، عرضه کالا افزایش یابد و موجودی انبار واحدهای تولیدی و توزیعی به سطح بازار بیاید. میرآخورلو گفت: اگر افزایش قیمت بر اثر فشار تقاضا بود، ابتدا بررسی می‌شود که تقاضا واقعی یا کاذب است. اگر تقاضا واقعی بود، عرضه کم باعث افزایش شده است؛ ولی اگر تقاضا کاذب بود به هر نحوی جلوی آن گرفته می‌شود.وی افزود: در دو ماه اخیر محصولات فولادی هر هفته ۸/۰ تا ۵/۱ درصد افزایش قیمت داشته است، بخشی از این افزایش قیمت مرتبط با بالارفتن هزینه قیمت تمام شده واردات است، اما بخش عمده‌ای از آن به عوامل داخلی بر می‌گردد.

این مقام مسوول دولتی تصریح کرد: انتظارات ناشی از هدفمند کردن یارانه‌ها باعث شده است تا تمایل به جذب این کالا برای ذخیره‌سازی بالا رود، ضمن اینکه در ماه‌های قبل با توجه به پایین بودن ‌قیمت‌های داخلی نسبت به ‌قیمت‌های جهانی، انگیزه‌ای برای واردات وجود نداشت و عملا کمبود واردات و فشار تقاضا باعث افزایش قیمت شده بود. مدیرکل نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان خاطرنشان کرد: در روزهای اخیر مجموعه سیاست‌هایی که در وزارتخانه‌های بازرگانی و صنایع و بورس کالا اتخاذ شد، روند افزایش قیمت مهار شده و ‌قیمت‌ها کاهشی است.

میرآخورلو اظهار کرد: با تداوم عرضه محصولات در بورس کالا انتظار می‌رود که روند کاهشی فولاد ادامه داشته باشد تا به ثبات نسبی لازم برسد، این درحالی است که از هفته گذشته طبق ابلاغیه معاونت نظارت و بازرسی سازمان حمایت، کنترل موجودی انبار تمامی مراکز تولیدی و توزیعی در دستورکار است و بازرسان در واحدهای تولیدی مقیم شده‌اند که امیدواریم نتایج آن تا هفته‌های آتی استخراج شود.وی با اشاره به اینکه انباشت کالا در مورد افزایش قیمت فولاد بی‌تاثیر نیست، اظهار کرد: تمام موارد افزایش فولاد در دست بررسی است.وی گفت: میزان رسوب کالا در بنادر افزایش یافته بود که با تدابیری در حال برطرف کردن آن هستیم. با گمرکات در حال مذاکره هستیم که به صورت سختگیرانه مجموعه کارهایی را انجام دهند تا تسهیل واردات و کاهش رسوب کالا در بنادر صورت گیرد.وی از احتمال کاهش حقوق و عوارض گمرکی برای واردات فولاد از سوی دستگاه‌های دولتی خبر داد و گفت: این کار سبب می‌شود تا دستگاه‌های دولتی انگیزه لازم را برای واردات فولاد و خروج تقاضای خود از بازار داشته باشند.