آزاده حسینی

در اجرای هدفمند سازی یارانه‌ها صنایع انرژی بر حمایت شوند، چنانکه در بسیاری کشورها قیمت انرژی برای صنایع و مصارف خانگی متفاوت است بومی‌سازی در بخش دانش فنی و تداوم پرداخت یارانه به صنایع انرژی بر به خصوص آلومینیوم اهم صحبت‌هایی بود که مهندس

میرمعینی معاونت برنامه‌ریزی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در گفت‌وگوی خود با روزنامه دنیای‌اقتصاد بعد از تغییر و تحولات مدیریتی در ایمیدرو مطرح کرده است، مشروح این گفت‌وگو درپی می‌آید:

لطفا در ابتدا در مورد اهم اقداماتی که در برنامه چهارم توسعه از سوی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی صورت گرفته توضیحاتی بفرمایید.

این سازمان از بدو تاسیس تاکنون براساس برنامه‌های ۵ ساله توسعه کشور پیش رفته است. در برنامه چهارم بالغ بر ۷ هزار میلیارد تومان در بخش معدن و صنایع معدنی توسط ایمیدرو سرمایه‌گذاری انجام شد ،در بخش اکتشاف ۷۰۰ میلیون تن به ذخایر سنگ‌آهن اضافه شده ،همچنین ۳۳ میلیون تن مس و ۱۲۰ میلیون تن زغال‌سنگ نیز به ذخایر اضافه شده است.

در برنامه چهارم ظرفیت تولید فولاد از۱ /۱۰ میلیون تن به ۸/۱۵ میلیون تن رسیده که اگر ظرفیت ایجاد شده توسط بخش خصوصی را نیز محاسبه کنیم، ظرفیت فولاد به ۱۸ میلیون تن رسیده است. در برنامه پنجم نیز ظرفیت تولید فولاد تا سال ۱۳۹۳ به ۳۵ میلیون تن و با احتساب بخش خصوصی به بیش از ۴۰ میلیون تن خواهد رسید.

ظرفیت تولید آلومینیوم نیز از ۲۲۰ هزار تن به ۴۵۷ هزار تن می‌رسد، در همین دوره زمانی مس از ۱۹۰ هزار تن به ۲۵۵ هزار تن رسیده، در مورد سنگ آهن و زغال‌سنگ در ابتدای برنامه چهارم تولید ۷/۱۲ میلیون تن و یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن بوده که در پایان برنامه به ۲۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تن سنگ‌آهن و ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن زغال‌سنگ رسیده است.

برنامه شرکت برای اجرای پروژه‌ها در برنامه پنجم به چه صورت است؟

در برنامه پنجم ایجاد زیربناهای مناطق معدنی و توسعه بالغ بر ۲۴۰ میلیارد تومان هزینه در نظر گرفته شده و بخش زیادی از مصوبات هیات دولت در استان‌ها از طریق ایمیدرو اجرایی می‌شود. منطقه ویژه انرژی بر «کوش» که در کنار منطقه عسلویه با سرمایه ۳۰۰ میلیارد تومان در دست اجرا است، همچنین احداث چند نیروگاه برای تولید۴۵۰۰ مگاوات برق نیز در برنامه کاری ایمیدرو قرار دارد. برای اجرای طرح‌ها در بخش‌های فولاد، آلومینیوم و مس نیز در صورت تامین مالی پروژه‌هایی در دستور کار است که طبق برنامه پنجم توسعه ظرفیت تولید فولاد در پایان برنامه پنجم به ۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن و آلومینیوم به ۹۱۰ هزار تن برسد. در مورد سنگ‌آهن نیز ظرفیت تولید از ۴/۲۷ میلیون تن به ۵۷ میلیون تن در پایان برنامه پنجم خواهد رسید. زغال‌سنگ نیز در پایان سال ۱۳۹۳ به ۷۵/۳ میلیون تن خواهد رسید.

هزینه طرح‌ها در ایمیدرو چگونه تامین می‌شود و آیا مشکلی در تامین اعتبار دارید؟

با ابلاغ قانون اصلاحات اصل ۴۴ قانون اساسی؛ هزینه سرمایه‌گذاری روی طرح‌ها از محل فروش واحد‌های فعال تامین می‌شد، اما بعد از آن درآمد‌ها به خزانه دولت واریز شده و مقرر شد که هزینه‌های طرح‌ها بخشی از همین محل تامین شود که این مورد در حد بسیارخوبی به اجرا در آمده است.

البته در سال ۱۳۸۸ تنها مبلغ ۵۰ میلیارد تومان از این محل به حساب سازمان واریز شد که این بخش بسیار کوچکی از رقمی است که باید صرف اجرای پروژه‌ها شود. البته با همه مشکلات مالی طرح‌ها در سال ۱۳۸۸ پیشرفت خوبی داشتند.

در سال قبل بخشی از درآمد‌ها از محل فروش اوراق مشارکت ۸ طرح عمرانی تامین شد، در سال جاری نیز با فروش مابقی اوراق مشارکت ۸ طرح فولادی قرار است تامین اعتبار شود البته دولت هم بنا دارد اوراق مشارکت ارزی بفروشد و بخش دیگری نیز از طریق فروش دارایی‌ها در اصل ۴۴ قرار شده برگردد.

طبق اصل ۴۴ قانون اساسی ایمیدرو در بحث واگذاری شرکت‌ها چه اقداماتی انجام داده است؟

در واقع ایمیدرو همواره با واگذاری شرکت‌های تحت پوشش به بخش غیردولتی پیشگام خصوصی‌سازی بوده در حال حاضر اغلب شرکت‌های سیمانی، مس و فولاد واگذار شده‌اند.

در مجموع ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان واگذاری از سوی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی صورت گرفته است.

مهم‌ترین اصلی که ایمیدرو در اجرای پروژه‌ها در نظر می‌گیرد، چیست؟

عمده‌ترین تلاش سازمان در حال حاضر بومی‌سازی است و با توجه به تحریم‌ها سعی داریم فناوری را داخلی کرده و آن تجهیزاتی را که نداریم به‌دست آوریم تا بتوانیم دانش فنی را تولید کنیم و در بخش تجهیزات و قطعات یدکی و مواد مصرفی نیز با کپی‌سازی، کارخانه‌های موجود را بومی‌سازی کنیم.

در حال حاضر بومی‌سازی اولویت اصلی ما است و به ما کمک می‌کند در مواقع تحریم استقلال صنعتی خود را حفظ کنیم.

شرکت‌های تابعه ایمیدرو بیشتر جزو صنایع انرژی بر محسوب می‌شوند آیا اقداماتی برای حمایت از این شرکت‌ها صورت گرفته است؟

همانطور که ذکر گردید بیشتر صنایع زیرمجموعه ایمیدرو انرژی بر هستند و برخی نیز بیشتر آسیب پذیرند مانند آلومینیوم.

بنابراین درخواست ما این است که در اجرای هدفمند سازی یارانه‌ها صنایع انرژی بر حمایت شوند چنانکه در بسیاری کشورها قیمت انرژی برای صنایع و مصارف خانگی متفاوت است.

البته دولت به حمایت خود از صنایع انرژی بر ادامه خواهد داد. در حال حاضر در بسیاری از کشورها با وجود آزاد بودن نرخ انرژی اما صنایع از یارانه انرژی بهره‌مند هستند.