رویترز گزارش داد که تولید مس شیلی در ماه جولای سال جاری با ۳/۶ درصد رشد نسبت به ماه مشابه در سال گذشته به ۴۵۴۱۷۸ تن رسید. براساس داده‌های منتشره توسط موسسه ملی آمار شیلی در ماه گذشته، تولید مس این کشور در ماه ژوئن با شش دهم درصد افت نسبت به ماه ژوئن سال ۲۰۰۹ به ۴۶۵۰۳۳ تن تنزل یافت. شرکت‌های بزرگ و متوسط در ماه جولای تولید خود را عمدتا در زمینه کنسانتره مس که کاربردهای گوناگونی از خطوط برق تا لوله‌های آب دارد افزایش دادند. تولید مولیبدن در ماه جولای با ۳/۲۸ درصد رشد نسبت به ماه مشابه در سال گذشته به ۳۳۰۹ تن رسید و تولید این فلز در دوره ژانویه تا جولای با رشدی ۵/۳ درصدی نسبت به دوره مشابه در سال ۲۰۰۹ به ۲۰۱۰۹ تن افزایش یافت.

قیمت مس به بالاترین حد در چهار ماه گذشته رسید

با انتشار داده‌های دو اقتصاد کلان جهان، ایالات متحده و چین که اخیرا صورت گرفت و چشم‌انداز روشنی را برای تقاضای فلزات در آینده ترسیم کرد، قیمت مس در روز پنجشنبه به بالاترین حد خود در طول بیش از چهار ماه گذشته افزایش یافت.

پس از انتشار روز چهارشنبه داده‌های صنایع تولیدی چین که بزرگترین مصرف‌کننده فلزات است و ایالات متحده که از مصرف‌کنندگان بزرگ آنها است، سرمایه‌گذاران احساس راحتی بیشتری کردند که سرمایه خود را صرف خرید دارایی‌های ریسک‌پذیرتر بکنند و این باعث افزایش قیمت فلزات و کالاهای معدنی شد، اما احتیاط ناشی از کنفرانس خبری یک بانک مرکزی اروپایی در ساعت ۱۲:۳۰ پس از آنکه این بانک نرخ‌های بهره را اعلام کرد مطابق با انتظار باعث رکود در بازارهای سهام اروپایی شد. قیمت هر تن مس برای تحویل سه ماهه در بورس فلزات لندن در روز پنجشنبه در داد و ستد‌های علنی آزاد به ۷۶۴۰ دلار افزایش یافت. قیمت هر تن از این فلز در روز چهارشنبه برابر با ۷۶۰۶ دلار بود. در اوایل روز پنجشنبه قیمت هر تن مس به ۷۶۷۷ دلار هم رسیده بود که بالاترین قیمت از ۲۷ آوریل به بعد به شمار می‌رود. جسپر دانسبو، از استراتژیست‌های ارشد در سوسیته جنرال با اشاره به چشم‌انداز اقتصادی در طول دو روز گذشته پس از انتشار داده‌های مقدماتی قوی چین و ایالات متحده گفت، «این چشم‌انداز به بدی ای که قبلا بود نیست. به نظر نمی‌رسد که دوباره با یک رکود اقتصادی روبه‌رو شویم، اما ممکن است دوره‌ای از کندی در روند بهبود اقتصادی رخ دهد.» داده‌های مثبت منتشره از سوی دو اقتصاد بزرگ جهان بر داده‌های منفی مربوط به ارقام حقوقی بخش خصوصی ایالات‌متحده که بازار عمدتا چشم بر آن پوشید غلبه کرد. با این وجود بازار مشاغل ایالات متحده روز جمعه با انتشار داده‌های مربوط به ماه اوت از سوی دولت مجددا در مرکز توجه قرار خواهد گرفت. یکی از بازرگانان در ملبورن گفت، «داده‌های صنایع تولیدی خوب و در حقیقت خیلی خوب بود، اما در اصل اقتصاد آمریکا بدون کارآفرینی به جایی نخواهد رسید.» اما داده‌های منتشره از سوی صنایع اصلی مصرف‌کننده مس نظیر صنعت اتومبیل‌سازی در روز چهارشنبه چندان شوق‌برانگیز نبود. این صنعت با انتشار داده‌های خود نشان داد که ضعیف‌ترین فروش‌های ماه اوت را در طول ۲۷ سال گذشته در ایالات متحده داشته است که این خود موجد عدم اطمینان در رابطه با روند بهبود اقتصادی در بزرگترین اقتصاد جهان است. در اروپا، داده‌های رشد ظاهرا روندی صعودی داشتند و تولید ناخالص ملی در ۱۶ کشور عضو اتحادیه اروپا که از یورو به عنوان پول رایج خود استفاده می‌کنند ۹/۱ درصد در فصل دوم رشد داشت.