نوسانات ادامه‌دار در بازار طلا و سکه
عکس: آکو سالمی
حجم و ارزش مبادلات نسبت به هفته گذشته ۱۹ درصد کاهش یافت

سردار خالدی: قیمت تسویه روزانه بازار آتی سکه طی هفته گذشته در حالی در پایان هفته نزدیک به هزار تومان افزایش نرخ داشت که به باور کارشناسان، با توجه به نوسانات ادامه‌دار قیمت طلا در بازارهای جهانی، به احتمال زیاد قیمت سکه در این بازار همسو با این نوسانات حرکت خواهد کرد.
رقم طلا به بالاترین رقم رسید و برگشت
پس از اینکه قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی در پایان هفته منتهی به 28 مرداد ماه با روندی افزایشی به یک هزار و 230 دلار رسید در هفته گذشته نیز پس از چند روز نوسان، در پایان روز چهارشنبه و اوایل روز پنج شنبه این نرخ به بالاترین رقم خود طی چهار ماه گذشته تا یک هزار و 240 دلار نوسان پیدا کرد، این در حالی بود که روز گذشته قیمت آن تا یک هزار و 235 دلار نیز کاهش یافت.
به عقیده تحلیل‌گران، روند افزایشی نرخ هر اونس طلا در بازارهای جهانی به تاثیر پذیری از انتشار گزارش شاخص منفی بازار مسکن ایالات متحده، احتمال غلتیدن دوباره اقتصاد بریتانیا در رکود با اعلام آن از سوی یکی از مقامات بانک مرکزی این کشور و دستیابی ین ژاپن به نقطه اوج ۹ ساله در برابری با یورو به دلیل نگرانی‌ها در خصوص وضعیت نرخ رشد جهانی، روی داده که ممکن است این روند بازهم در هفته‌های آینده با نوسان ادامه داشته باشد؛ هر چند که افزایش حجم تقاضاها و باز گذاشتن موقعیت‌های خریداران و سرمایه‌گذاران در روند حرکت صعودی بازارهای جهانی و نوسانی در هفته‌های آینده نیز بی تاثیر نخواهد بود.
نرخ سکه بازار نقدی؛ شاید 304 هزار تومان
بازار نقدی همپای روند افزایشی بازارهای جهانی حرکت آرام و پیوسته روبه بالایی را در هفته گذشته تجربه کرد، هر چند که تا روز دوشنبه هر سکه طرح جدید با ثبات نرخ ۳۰۴ هزارتومانی به فروش رسید، اما متناسب با نوسانات جهانی این رقم در روز سه شنبه یک هزار تومان کاهش و در روز پنج شنبه تا ۳ هزار تومان افزایش پیدا کرد، این در حالی است که به باور فعالان بازار، این نرخ در هفته پیش رو ممکن است به ۳۰۴ هزار تومان نیز برسد.
بازار آتی با تاثیرپذیری کم از بازار جهانی
همچنین بازار آتی سکه طی هفته گذشته در حالی از ابتدا تا پایان هفته با نوسانات اندکی روبه‌رو شد که در روز پایانی با افزایش قیمت همراه بود؛ به‌طوری‌که هر کدام از سکه‌های تحویلی شهریور، آبان و دی‌ماه نزدیک هزار تومان بالاتر از نرخ روز سه‌شنبه معامله شدند.
به عقیده کارشناسان، روند صعودی بازار هر چند هماهنگ با بازارهای جهانی حرکت کرده، اما این تاثیرپذیری بسیار اندک بوده که انتظار می‌رود در هفته‌های آینده نیز روند کند رو به بالایی به همراه حرکت نوسانی را در بازارآتی شاهد باشیم.


کاهش 19 درصدی حجم و ارزش مبادلات آتی
اما در مجموع بازار آتی سکه طی هفته منتهی به ۴ شهریورماه شاهد معامله یک هزار و ۵۵۷ موقعیت باز و بسته به ارزش ۴۸ میلیارد و ۸۹۶ میلیون و ۵۸۰ هزار ریال بود که نسبت به هفته قبل به ترتیب از نظر حجم و ارزش ۳۶/۱۹ و ۰۶/۱۹ درصد کاهش را نشان داد.
به طور کل در هفته مورد بررسی موعد معاملاتی شهریور با روندی نزولی به 768 قرارداد به ارزش 23 میلیارد و 649 میلیون و 360 هزار ریال رسید، قراردادهای دی‌ماه نیز هماهنگ با حرکت نزولی کلی بازار شاهد دادوستد 80 قرارداد به ارزش 2 میلیارد و 628 میلیون و 180 هزار ریال بود؛ اما آهنگ قراردادهای آبان‌ماه برخلاف روند حرکت بازار، با رشدی اندک به 709 قرارداد به ارزش 22 میلیارد و 619 میلیون و 40 هزار ریال رسید.
افزایش مبادلات آبان‌ماه، کاهش مبادلات دی و شهریور
به عقیده کارشناسان، سررسید معاملات شهریورماه و فاصله زمانی معاملات دی‌ماه از دلایل کاهش روند حجمی معاملات هفته گذشته این موعدهای معاملاتی بوده است، هر چند که در هفته‌های آینده به دلیل بستن موقعیت‌های باز شهریورماه از سوی معامله‌گران، حجم قراردادهای این موعد مبادلاتی با افزایش روبه‌رو خواهد شد.همچنین اعتماد به معاملات قراردادهای دی‌ماه در حالی از سوی سرمایه‌گذاران هر روز بیشتر می‌شود که روند مبادلاتی آبان‌ماه در هفته گذشته با افزایش روبه‌رو شده و انتظار می‌رود در هفته‌های آینده نیز این روند ادامه پیدا کند.
اما جزئیات معاملات در هفته گذشته طوری بود که در روز:
• شنبه: روند قیمتی تسویه روزانه سکه تحویلی شهریورماه در حالی در این روز با کاهش 109 تومان به 308 هزار و 91 تومان رسید که سکه‌های تحویلی آبان‌ماه با 163 تومان و 9 ریال افزایش به رقم 318 هزار و 943 تومان و 3 ریال رسید، همچنین سکه‌های تحویلی دی‌ماه با 300 تومان کاهش نرخ با قیمت 328 هزار و 200 تومان ثبت شد. از اتفاقات دیگر این روز مبادلاتی کسادی معاملات بود.
• یکشنبه: افزایش ۱۰۹ تومانی قیمت تسویه روزانه سکه‌های تحویلی شهریورماه سبب شد نرخ این موعد مبادلاتی به ۳۰۸ هزار و ۲۰۰ تومان برسد، این در حالی است که سکه‌های تحویلی آبان و دی‌ماه نیز به ترتیب با افزایش نرخ ۱۷۴ تومان و ۹ ریالی و دو هزار و ۴۰۰ تومانی به رقم معاملاتی ۳۱۹ هزار و ۱۱۸ تومان و ۲ ریال و ۳۳۰ هزار و۶۰۰ تومان رسید. همچنین حجم مبادلاتی بازار همانند روزهای قبل رونق خاصی نداشت.
• دوشنبه: کاهش نرخ سکه در این روز از مهم‌ترین رویدادهای بازار بود؛ به‌طوری‌که قیمت تسویه روزانه سکه تحویلی شهریورماه با کاهش 111 تومانی و یک ریالی به 308 هزار و 88 تومان و 7 ریال، قیمت تسویه روزانه سکه تحویلی آبان‌ماه با کاهش 303 تومان و9 ریال به 318 هزار و 814 تومان و 3 ریال و قیمت تسویه روزانه سکه تحویلی دی‌ماه نیز با بیشترین کاهش 2 هزار و 85 تومان و 4 ریالی به 328 هزار و 514 تومان و 6 ریال رسید. روند مبادلات نیز باز هم از هیجان خاصی برخوردار نبود.
• سه‌شنبه: کاهش نرخ ۸۰۱ تومان و ۷ ریال سکه تحویلی شهریورماه در این روز رقم تسویه روزانه را به ۳۰۷ هزار و ۲۸۷ تومان رساند، همچنین نزول ۵۰۵ تومان و ۸ ریال قیمت تسویه روزانه سکه مبادلاتی آبان‌ماه را با رقم ۳۱۸ هزار و ۳۰۸ تومان و ۵ ریال مواجه کرد، روند حرکتی قیمت مبادلات سکه‌های دی‌ماه نیز یک هزار و ۱۴ تومان و ۶ ریال پایین آمد؛ به‌طوری‌که رقم تسویه روزانه ۳۲۹ هزار و ۸۳۳ تومان و ۳ ریال رسید.
چهارشنبه: نوسان حرکتی اونس طلا در بازارهای جهانی در بازار آتی این روز تاثیر گذاشت تا روز پایانی مبادلات با افزایش نرخ قیمت سکه مواجه شود، روند افزایشی بدین صورت بود که قیمت تسویه روزانه سکه تحویلی شهریورماه 787 تومان رشد کرد و به قیمت 308 هزار و 74 تومان رسید. مبادلات آبان‌ماه نیز یک هزار و 104 تومان و 5 ریال افزایش نرخ داشت و بدین ترتیب رقم تسویه روزانه را به 319 هزار و 413 تومان رساند.همچنین قیمت تسویه روزانه مبادلاتی دی‌ماه در حالی به 329 هزار و 833 تومان و 3 ریال رسید که نسبت به روز قبل 2 هزار و 333 تومان و 3 ریال افزایش نرخ را سپری کرد.