ترمز رشد قیمت‌ها کشیده می‌شود؟

آزاده حسینی

رشد اخیر قیمت بازار آهن که از بورس کالا آغاز شده، با وجود پیش‌بینی کارشناسان مبنی بر کاهش قیمت‌ها در ماه رمضان نیز ادامه پیدا کرده است و همچنان باعث بهت و حیرت فعالان بازار شده و هر چه زمان می‌گذرد بر خیل متقاضیان آهن افزوده می‌شود؛ چراکه هر چه متقاضیان به نظاره می‌نشینند که حباب قیمتی آهن از بین رفته و نرخ‌ها به حالت طبیعی بر گردد از انتظار، نتیجه عکس می‌گیرند و و در نتیجه وارد بازار شده و دست به خرید می‌زنند.

اما این ماجرا زمانی رنگ غم‌انگیز به خود می‌گیرد که اکثر خریدها روانه انبار شده و روزی نیست که بر حجم موجودی انبارها اضافه نشود؛ اما مصرفی نداشته باشد. البته برخی نیز معتقدند که نه فقط حجم پایین عرضه در بورس، بلکه کاهش آمار واردات در بخش شمش و تیرآهن مسبب رشد اخیر قیمت‌ها است و همچنین مشکلات بانکی و گشایش اعتبارات نیز باعث شده تا ورود فولاد به بازار با کاهش مواجه شده و این نگرانی در بازار شکل بگیرد. از این رو فعالان به منظور برطرف کردن هر گونه نگرانی ناشی از کمبود مواد اولیه اقدام به خرید محصول کرده و از همین رو فشار تقاضا باعث رشد قیمت شده است.

البته برای بالا بردن حجم عرضه در بورس قرار بود، اقداماتی برای عرضه خصوصی‌ها انجام شود که به دلیل سختگیری بورس در اخذ وثیقه یا ضمانتنامه بانکی برای تحویل محصول به مشتری مانعی شده در راستای حضور خصوصی‌ها و تنها برای کشف قیمت به رینگ مبادلاتی می‌آیند، در حالی که قرار بود در صورت عرضه محصولات در بورس از سهمیه شمش فولاد خوزستان بهره برند؛ اما به دلیل نبود نظارت در این عرصه فعلا عرضه خصوصی‌ها نمی‌تواند غیبت تولیدکنندگان دولتی را جبران کند، بنابراین به دلیل پایین بودن حجم عرضه و مشکلات موجود در بازار باعث شده تا روند افزایشی قیمت‌ها متوقف نشود.

در همین راستا، نگرانی تولیدکنندگان ناشی از اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها نیز در رشد اخیر قیمت‌ها بی تاثیر نبوده است؛ اما آنچه که در حال اتفاق افتادن است، تداوم رشد قیمت‌ها به‌رغم رکود مبادلات در ماه رمضان است. اتفاقی که در دوره رونق قیمت‌ها در سال ۲۰۰۸ نیز افتاد و رشد قیمت فولاد از ماه رمضان آغاز شد با توجه به تجربه کاهش ناگهانی قیمت‌ها در سال ۲۰۰۹ فولادسازان و فعالان بازار بهتر است با در نظر گرفتن هرگونه احتمال اقدام به خرید و فروش کنند.

رشد قیمت‌ها به نفع فولاد سازان نیست

حسن مصیب‌زاده، مدیرعامل فولاد البرز تاکستان در گفت‌و‌گو با «دنیای‌اقتصاد» رشد اخیر قیمت‌ها را وابسته به بازار‌های جهانی دانست و اظهار داشت: رشد اخیر قیمت فولاد ناشی از رشد قیمت جهانی و همچنین قیمت مواد اولیه است. وی ادامه داد: رشد قیمت فولاد نه تنها به نفع فولادسازان نیست، بلکه آنها مجبورند تا مواد اولیه را با قیمت‌های بالاتر بخرند. وی تصریح کرد: رشد قیمت‌ها از بورس آغاز شده و همچنان ادامه دارد، بنابراین تا زمانی که در بورس قیمت‌ها اصلاح نشود بازار آرام نمی‌گیرد. وی همچنین رشد قیمت دلار را از عوامل رشد قیمت‌های اخیر آهن وارداتی دانست.

بورس عامل گرانی فولاد

محمد آزاد، رییس اتحادیه آهن‌فروشان عامل رشد اخیر قیمت‌ها را بورس دانست و اظهار داشت: با عرضه قطره‌چکانی تولیدکنندگان بزرگ در بورس کالا روز به روز بر حجم تقاضا افزوده می‌شود و در نهایت قیمت‌ها بالا می‌رود.

وی ادامه داد: ما از بورس نیز درخواست کرده‌ایم تا با افزایش حجم عرضه تولیدکنندگان از رشد قیمت‌ها در بازار بکاهد؛ اما روز به روز حجم عرضه‌ها پایین‌تر می‌آید. وی تاکید کرد: با توجه به کاهش حجم عرضه در بورس به نظر نمی‌رسد تا زمانی که عرضه‌ها اصلاح نشود، قیمت‌ها واقعی شود.