دنیای اقتصاد- به گفته حسن پلارک، رییس جدید ایمیدرو، پیگیری در جهت بومی سازی در بخش معدن و تجهیزات معدنی و ایجاد راهکارهای مناسب برای بی‌اثر نمودن تحریم‌ها و تبدیل تهدیدها به فرصت از محوری‌ترین برنامه‌ریزی‌های ایمیدرو است که به زودی کمیته‌ای برای بررسی این موضوع ایجاد خواهد شد.وی در مراسم معارفه خود به عنوان رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی، با بیان این مطلب اظهار داشت: از جمله روش‌هایی که ایمیدرو می‌تواند مدنظر قرار دهد تامین مالی از منابع بانکی، سود شرکت‌های تابعه، اخذ مطالبات از سازمان خصوصی سازی، سرمایه گذاری‌های خارجی، فروش اوراق قراضه، جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در قالب کنسرسیوم‌های مختلف و... می‌باشد. با برگزاری مراسم تودیع و معارفه

رییس جدید ایمیدرو فعالیت خود را آغاز کرد

گروه بورس کالا- مراسم تودیع و معارفه رییسان قدیم و جدید سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) روز گذشته با حضور وزیر صنایع و معادن و جمعی از دست‌‌اندرکاران و صاحب‌نظران حوزه صنعت و معدن کشور برگزار شد.

به گزارش دنیای‌اقتصاد، در این مراسم وزیر صنایع و معادن حکم انتصاب «حسن پلارک» به‌عنوان رییس هیات عامل ایمیدرو را به وی اعطا کرد.

احمد علی هراتی نیک، رییس سابق ایمیدرو در این مراسم با قدردانی از تلاش تمام پرسنل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی گفت: هم‌اکنون بیش از ۲۷ هزار میلیارد تومان پروژه معدنی در قالب ۱۰۸ طرح در این سازمان تعریف شده است.

«احمدعلی هراتی نیک» سپس از نیروهای انسانی ایمیدرو به‌عنوان سرمایه‌های ملی یاد کرد و افزود: این سرمایه‌ها را نباید به راحتی کنار گذاشت؛ چرا که برای تربیت آنها هزینه‌های بالایی انجام شده است.

برنامه کاری سنگین برای پلارک

احمدعلی هراتی نیک، رییس سابق هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، در مراسم تودیع خود با بیان این مطلب اظهار داشت: در پنج سال گذشته ظرفیت‌های خوبی در بخش معادن کشور ایجاد شده است و برنامه کاری سنگینی را برای آقای پلارک ایجاد کرده‌ایم.

وی افزود: ۲۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پروژه در پنج سال آتی باید در این سازمان اجرا شود.

وی افزود: امیدوارم آقای پلارک نیز پنج سال در این سمت باشند تا بتوانند پروژه‌های برنامه‌ریزی شده را به اتمام برسانند.

حسن پلارک، رییس جدید سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در مراسم معارفه خود به عنوان رییس هیات عامل این سازمان، با بیان این مطلب اظهار داشت: از جمله روش‌هایی که ایمیدرو می‌تواند مدنظر قرار دهد تامین مالی از منابع بانکی، سود شرکت‌های تابعه، اخذ مطالبات از سازمان خصوصی سازی، سرمایه گذاری‌های خارجی، فروش اوراق قراضه، جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در قالب کنسرسیوم‌های مختلف و... می‌باشد.

تشکیل کمیته ویژه بی‌اثر کردن تحریم‌ها

وی افزود: همچنین پیگیری در جهت بومی سازی در بخش معدن و تجهیزات معدنی و ایجاد راهکارهای مناسب برای بی‌اثر نمودن تحریم‌ها و تبدیل تهدیدها به فرصت از محوری‌ترین برنامه‌ریزی‌های این سازمان است که به زودی کمیته‌ای برای بررسی این موضوع ایجاد خواهد شد.

به گفته پلارک، انجام و التزام به اجرای کلیه مصوبات استانی دولت و پیگیری دستیابی به برنامه‌های تولید سالانه و پنج ساله با استفاده از تمام توان و امکانات موجود نیز از دیگر برنامه‌های این سازمان خواهد بود.

وی اضافه کرد: از این پس ایمیدرو شاهد یک جهش مدیریتی همراه با اجرای تاکتیک‌های خاص برای سرعت بخشیدن به اجرای پروژه‌ها خواهد بود که در آن نیروی انسانی موجود، مدیران متعهد و همسو و صاحبنظران این بخش به یاری گرفته خواهند شد.

امیدواریم آمار تودیع و معارفه پایین باشد

رییس جدید سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با اشاره به اینکه ۱۰۸ طرح برنامه‌ریزی شده در این سازمان با اجرای طرح تامین منابع، در زمانبندی مورد نظر پیگیری و اجرا خواهد شد، عنوان کرد: امیدواریم همچون گذشته آمار تودیع و معارفه در ایمیدرو اندک باشد تا با اجرای این برنامه‌های تاکتیکی، رسالت سازمان را که همان تولید مواد اولیه معدنی و محصولات صنایع معدنی، اجرای طرح‌های توسعه‌ای، اکتشافی و زیربنایی و انجام فعالیت در حوزه پژوهش و آموزش است، به خوبی انجام دهیم.

رییس جدید ایمیدرو سپس تعامل و سازش با همکاران و دستگاه‌های موازی مرتبط با بخش معدن را روش کاری خود در تصدی جدید عنوان کرد و اظهار داشت: با روش‌های چکشی به هیچ عنوان نمی‌توان فعالیت‌ها را به پیش برد.

پلارک در ادامه با تشریح برنامه‌های استراتژیک ایمیدرو گفت: برای اجرای این برنامه‌ها یک حرکت سرعتی و جهشی را آغاز خواهیم کرد که از تمام همکاران و دوستان می‌خواهم که خود را برای انجام این حرکت آماده سازند.

وی با تاکید بر انجام آسیب‌شناسی فعالیت‌های گذشته ادامه داد: اگرچه تاکنون زحمات زیادی در این بخش صورت گرفته اما قانع کننده نیست، ما دارای یکسری عقب افتادگی هستیم که باید هرچه سریع‌تر آن را جبران کنیم.

رییس جدید ایمیدرو اظهار داشت: در سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران نیروی انسانی توانمند زیادی وجود دارد که باید در سال همت مضاعف و کار مضاعف با تلاش این نیروهای توانمند این شعار را محقق سازیم. پلارک اضافه کرد در این راستا استفاده حداکثری از مدیران متخصص و متعهد برای خدمت هرچه بیشتر به عنوان یک الزام مطرح است. وی با بیان اینکه سازمان توسعه معادن اجرای ۱۰۸ طرح توسعه‌ای به ارزش ۲۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان را در دستور کار دارد، افزود: بخشی از این طرح‌ها توسط سازمان، بخشی توسط شرکت‌های وابسته و با مدیریت سازمان و بخشی نیز به طور مشارکتی توسط بخش خصوصی و شرکت‌ها اجرایی خواهد شد.

وی ادامه داد: روشی که طی ۸ ماه اخیر در شرکت تهیه و تولید مواد معدنی اعمال کردم در ایمیدرو نیز به کار خواهم گرفت. وزیر صنایع و معادن در مراسم تودیع و معارفه رییسان قبلی و جدید هیات عامل ایمیدرو، بر بومی‌سازی تجهیزات صنایع تاکید کرد و گفت: بحث بومی‌سازی به‌عنوان یکی از برنامه‌های اصلی وزارتخانه در دستور کار قرار دارد.

علی‌اکبر محرابیان، وزیر صنایع و معادن در این مراسم گفت: در راستای بومی‌سازی کارهای خوبی صورت گرفته، اما نیاز است در این زمینه فعالیت‌ها با سرعت بیشتری اجرا شود.

وی با بیان اینکه بومی‌سازی یکی از مطالبات جدی به شمار می‌رود، اظهار داشت: این بحث یک شعار و برنامه حاشیه‌ای نیست و در حوزه صنایع معدنی در این مورد ظرفیت‌های خوبی داریم.

محرابیان اضافه کرد: در بحث بومی‌سازی اقدامات و پژوهش‌های مناسبی صورت گرفته که نیاز است هرچه سریع‌تر عملیاتی شود. وزیر صنایع و معادن گفت: تجهیزات و کالاهایی که تکنولوژی ساخت آنها در داخل وجود دارد، حق ورود به کشور را ندارد و باید از تولیدات داخلی بهره‌ گرفت.

رشد بورس به‌واسطه سهم بالای صنایع

محرابیان همچنین از به ثمرنشستن ظرفیت‌های مناسب در ایمیدرو خبر داد و گفت: به‌زودی شاهد به ثمرنشستن ظرفیت‌های مناسب در ایمیدرو خواهیم بود و می‌توان گفت دوره طلایی دیگری پیش روی این سازمان است.وی اظهار داشت: یکی از اقداماتی که تاکنون در این سازمان انجام شده و باید ادامه یابد رعایت عدالت و توازن در سرمایه‌گذاری‌ها است.

وی افزود: خوشبختانه در بخش معادن ظرفیت‌ها کاملا به صورت متوازن در کشور ایجاد شده و پس از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها نیز مجاز نیستیم طرح‌ها را غیر آمایشی انجام دهیم.محرابیان با اشاره به اینکه یکی از مهمترین وظایف این سازمان سرمایه‌گذاری در مناطق محروم است، تصریح کرد: هم‌اکنون بخش‌های خصوصی و عمومی متقاضی سرمایه‌گذاری کلان در بخش معدن و صنایع معدنی کشور هستند و این سازمان باید میدان را برای جذب سرمایه‌گذاران مهیا کند.

وی اضافه کرد: عنصر اصلی پیشرفت کشور بخش صنعت و معدن است و با توجه به ظرفیت‌های موجود، معدن و صنایع معدنی به عنوان رکن اصلی این بخش محسوب می‌شود که طی پنج سال گذشته دارای فراز و فرود‌های زیادی در قیمت و تقاضا بوده، اما با تلاش مدیران، طرح‌های توسعه‌ای و اهداف آن به خوبی پیش رفته است.

وزیر صنایع و معادن با بیان اینکه درصورتی که سهم صنایع معدنی را در بورس کشور اندازه‌گیری کنیم و رشد شاخص را با این سهم مقایسه کنیم، به حرکت خوبی که در بخش معدن صورت گرفته پی می‌بریم، گفت: سهم رشد بورس از صنعت و معدن در چند سال گذشته بالاترین سهم بوده است.وی ادامه داد: اقدامات خوبی در پنج سال گذشته برای بخش معدن کشور صورت گرفته و امیدواریم طی پنج سال آینده نیز این بخش برای به ثمر نشاندن پروژه‌های بزرگ‌تر آماده شود.

محرابیان در پایان به تعریف عملکرد رییس جدید هیات عامل ایمیدرو پرداخت و عنوان کرد: یکی از موفقیت‌های این سازمان اجرای حداکثری اصل ۴۴ قانون اساسی در بخش اول است؛ اما این قانون چند بخش دارد و باید از سایر ظرفیت‌ها نیز به نحو احسنت استفاده کرد.

وی اضافه کرد: مدیریت سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران باید به تولید نیز نگاه ویژه داشته باشد؛ چرا که تولید به عنوان یکی از شاخص‌های مهم در امر ارزیابی توان مدیران به کار می‌رود.

عهد ما با مدیران بر اساس عملکرد آنها است

وی سپس به تغییرات مدیریتی در وزارت صنایع و معادن و سازمان‌های زیرمجموعه آن اشاره کرد و گفت: برخی از تغییرات قانونی است. مثل تغییر و تحول در مدیریت ایمیدرو که رییس سابق آن بنا به قانون و بازنشستگی باید برود.

محرابیان افزود: اما بعضی از تغییرات نباید به موضوع‌های حاشیه‌ای تبدیل شود و هرچه در این خصوص مطرح می‌شود، شایعه‌ای بیش نیست. عهد ما با مدیران، براساس عملکرد است و به موجب عملکرد مدیران، به قضاوت در خصوص آنها خواهیم پرداخت.

محرابیان در ادامه با اشاره به بازنشستگی رییس سابق ایمیدرو گفت: هراتی‌نیک ۸ ماه پیش در ۲ نوبت عنوان کرد که سنوات خدمتش پر شده و خواستار بازنشستگی شد، بنده نگران شدم و از ایشان خواستم تا به خدمت خود در ایمیدرو ادامه دهد تا بتوانیم فرد مناسبی را جایگزین وی کنیم. وی افزود: در آن زمان معتقد بودیم هراتی‌نیک بنا به هر دلیلی تمایل به کناره‌گیری داشته باشد، کار ما در این حوزه بسیار سخت خواهد شد. وی تصریح کرد: ۸ ماه پیش پلارک به عنوان مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی منصوب شد و پس از چند ماه، این اطمینان به صورت نسبی برای ما ایجاد شد که با حضور وی در ایمیدرو شاهد نقل و انتقال مناسب و افزایش سرعت و کیفیت طرح‌های صنایع معدنی خواهیم بود. محرابیان ابراز امیدواری کرد: پس از بازنشستگی هراتی نیک، از تجربه وی به روش‌های مختلف در اتاق‌های فکر استفاده شود.

وی با اشاره به تغییر مدیریت در سازمان توسعه معادن تاکید کرد: عمدتا شایعات غلطی در خصوص تغییر مدیران مطرح می‌شود، در حالی که تغییر مدیران صنعتی نباید به مسائل حاشیه‌ای تبدیل شود.

وی ادامه داد: ممکن است مدیر یک بنگاه تولیدی به جز بخش تولید بتواند سایر موارد را ساماندهی کند؛ ولی در واقع، مدیریت مناسبی اعمال نکرده؛ زیرا بحث تولید از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی تکمیل طرح‌های نیمه تمام و مشارکت در توسعه صنعتی مناطق محروم را از جمله اولویت‌های وزارت صنایع عنوان کرد و گفت: در حال حاضر بیش از ۸ روش برای جذب منابع مالی در سازمان توسعه معادن وجود دارد که امیدواریم با حضور رییس جدید در این سازمان، شاهد رشد سرمایه‌گذاری‌ها باشیم.

هراتی‌نیک: به عملکردم

نمره ۱۸ می‌دهم

مدیرعامل سابق سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران به عملکرد خود در ۵ سال اخیر فعالیت ایمیدرو «نمره ۱۸» داد و گفت: همچنان در بخش صنعت باقی می‌مانم.احمدعلی هراتی نیک در حاشیه مراسم تودیع خود از ریاست سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران گفت: از اینکه در شرایط خوبی از ایمیدرو می‌روم، خوشحال هستم؛ چراکه این سازمان هم‌اکنون در بهترین شرایط و اوج فعالیت کاری خود به سر می‌برد و پروژه‌های بسیار بزرگی در این زمینه انجام شده است.مدیرعامل سابق سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، از ظرفیت‌سازی در بخش فولاد، آلومینیوم و معادن کشور به عنوان اقدامات مثمرثمر دوره فعالیت خود در این سازمان یاد کرد و افزود: من عادت ندارم بگویم چکار کرده‌ام؛ اما آمار و ارقام این را نشان می‌دهد.هراتی‌نیک در پاسخ به این سوال که به عملکرد خود چه نمره‌ای می‌دهید، گفت: «نمره را نمی‌توانم خودم بدهم، اما فکر می‌کنم ۱۸ نمره قابل قبولی برای عملکردم باشد. از خداحافظی با ایمیدرو هم ناراحت نیستم؛ چراکه کار دولتی همین است. روزی می‌آیی و روزی می‌روی. مهم این است که زمانی که می‌روی از عملکرد خود راضی باشی و من هم راضی هستم.»

پلارک: تلاش مضاعف

برای تامین منابع

حسن پلارک مدیرعامل جدید ایمیدرو گفت: برنامه اصلی من در سازمان، رسیدن به نقطه هدف در برنامه پنج ساله است. هم‌اکنون نیز نقشه راه سازمان نوشته و ابلاغ شده است. در این راستا ۱۰۸ طرح بزرگ و کلان طراحی شده است که بیش از ۲۷ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی افزود: یکی از هدف‌های اصلی ما، رسیدن به اجرای این طرح‌ها است که باید تا پایان سال ۹۳ به اتمام برسد، البته باید منابع مالی مورد نیاز را نیز تامین کرد.

مدیرعامل جدید ایمیدرو روش‌های تامین مالی این پروژه‌ها را منابع دولتی، فاینانس و سرمایه گذاری خارجی، بای بک و نیمه بک و فروش اوراق مشارکت عنوان کرد و گفت: البته ایمیدرو، مبالغ قابل توجهی را نیز از سازمان خصوصی‌سازی بابت واگذاری‌ها طلب دارد که در این راستا سازمان خصوصی‌سازی در این سال‌ها به تعهد خود عمل نکرده است.

وی اظهار داشت: فعلا برنامه‌ای برای تودیع و معارفه ندارم. روش‌های کاری خود را نیز عرض کرده‌ام و از همه همکارانی که همگام با ما باشند، استفاده می‌کنم؛ مگر اینکه خودش تمایل ادامه کار نداشته باشد.