گروه بورس کالا- سردار خالدی: روز گذشته بازار نقدی شمش طلا با خریداری ۸ عدد شمش به ارزش بیش از ۲ میلیارد ریال معامله شد، این معاملات در حالی پیگیری می‌شود که فعالان بازار نسبت به چگونگی دادوستد در این بازار گلایه‌هایی دارند، هر چند که نسبت به آینده این بازار خوش‌بین هستند. علی صادقی چهارده، یکی از کارگزاران بورس کالا در رابطه با دادوستد شمش طلا در بورس کالا به صورت نقدی گفت: اولین نوبت معاملاتی محصولات شمش طلا به عنوان یک عیار مشخص به میزان ۱۰۰۰ گرم با سایز و عیار ۹۹۷ الی ۹۹۹ با مبلغ معینی در تالار عرضه شد که همان قیمت مورد توافق، خریدار نرخ پایه شمش‌های دیگر شد.

این کارگزار بورس کالا درباره طرح سبد معاملاتی شمش طلا افزود: زمانی می‌توانیم یک سبد معاملاتی یا سبد دادوستد را تعریف کنیم که در آن یک کالا یا محصول در انواع و سایز مختلف موجود باشد که به طور مثال می‌توان از سبد میلگرد که در بورس کالا مورد مبادله قرار می‌گیرد نام برد؛ اما متاسفانه درباره شمش این قضیه صدق نمی‌کند، به طوری که ما شاهد هستیم شمش طلا تنها در یک عیار و سایز مشخص به صورت چندکیلویی در یک سبد تعریف می‌شود که این در واقع نمی‌تواند درک صحیحی از سبد مبادلاتی باشد.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار دنیای اقتصاد که تفاوت تعریف چگونگی قراردادن کالاها در سبدهای معاملاتی چه تاثیری در روند معاملات دارد؟ اظهار داشت: ایرادات وارده به سبد علاوه بر اینکه کاهش خرید معاملات از سوی مشتری را در پی دارد، فروشنده را هم با این وضعیت ناراضی می‌کند.

صادقی در ادامه خاطرنشان کرد: نوسانات قیمت در بازار طلا همواره وجود دارد و جزو ذات بازار است، به همین دلیل ممکن است شاهد تغییرات قیمتی باشیم.

این کارشناس بورس کالا افزود: نرخ شمش طلا در عیارهای مختلف تفاوت می‌کند؛ اما گاهی اوقات قیمت شمش طلا با عیار پایین، گران‌تر از عیار بالاتر می‌شود که با بررسی موضوع پی می‌بریم تشکیل چنین نرخ‌هایی منصفانه نیست.

وی در پایان درباره اینکه آیا با عرضه شمش طلا به صورت آتی نرخ این کالا در بازار نقدی تفاوت خواهد کرد یا نه؟ گفت: با توجه به تفاوت نوع بازار و از هم جنس بودن این کالا تفاوتی در نرخ معاملات حاصل نخواهد شد؛ اما مطمئنا رونق معاملات را شاهد خواهیم بود.

همچنین بیات، یکی دیگر از کارگزاران بورس کالا با اشاره به اینکه عرضه شمش طلا به صورت ۱۰۰ درصد انحصاری، دولتی است، گفت: ممکن است بازار شمش طلا در بورس کالا به نظر کساد بیاید؛ اما دلیل اصلی موضوع به کسادی بازار برنمی‌گردد، بلکه به دلیل حجم نقدینگی بالای معامله هر کیلو شمش طلا تعداد مشتریان این بازار خاص و متفاوت هستند.

این کارگزار بورس کالا افزود: سبدهای معاملاتی که تعیین شده بود نتوانست انتظار فروشنده و خریدار را به دنبال داشته باشد، به همین خاطر چند هفته‌ای است عرضه این کالا به صورت تعداد انجام می‌شود.

وی در پایان تاکید کرد: عرضه شمش طلا به صورت آتی تاثیری در روند قیمت‌ها ندارد.

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان نیز براین امر اتفاق نظر دارند که عرضه آتی شمش طلا قیمت آن را بالا نمی‌برد، هر چند که پیش‌بینی نرخ‌ها از دید این تحلیلگران قابل پیش‌بینی نیست؛ اما به نظر می‌آید با عرضه این محصول در بازار آتی، نرخ‌ها به صورت شفاف و به شکل واقعی‌تری ثبت شود.

همچنین روز گذشته در بورس کالا تعداد ۸ شمش طلا به صورت توافقی بین کارگزاران بورس با ارزش ۲ میلیارد و ۹۶۰ میلیون و ۵۹۰ هزار ریال خریداری شد، ترتیب دادوستدها بدین صورت بود که یک عدد شمش طلا با عیار ۹۹۷ تهیه و تولید مواد معدنی (موته) به صورت نقدی با قیمت پایانی هر کیلو ۳۹۰ میلیون ریال به میزان عرضه ۵۷۰ گرم به ارزش کل ۲۲۲ میلیون و ۷۸۰ هزار ریال دادوستد شد، همچنین ۶ عدد شمش طلا با عیار ۹۹۸ تهیه و تولید مواد معدنی به صورت نقدی با قیمت پایانی ۳۹۱ میلیون و ۱۱۰ هزار ریال به میزان عرضه هر کدام ۱۰۰۰ گرم به ارزش کل ۲ میلیارد و ۳۴۶ میلیون و ۶۶۰ هزار ریال مبادله شد.

علاوه بر معاملات انواع مختلف شمش طلا با عیار ۹۹۸ و۹۹۷، یک عدد شمش طلا با عیار ۹۹۹ نیز به قیمت نهایی ۳۹۱ میلیون و ۱۵۰ هزار ریال به میزان عرضه ۱۰۰۰ گرم به ارزش کل ۳۹۱ میلیون و ۱۵۰ هزار ریال فروخته شد.