گروه بورس کالا- سردارخالدی: روز گذشته دادوستد رینگ صادراتی بورس کالا شاهد معامله ۲۴۵ هزار تن گندم خوراکی معمولی بود که ارزش مبادلات آن با احتساب قیمت هر تن ۱۹۹، ۵۰/۱۹۴ و ۱۸۲ دلار بالغ بر ۴۶ میلیون و۸۵۲ هزار و ۵۰۰ تن برآورد شد، موضوعی که از دیدگاه کارشناسان و مسوولان بورس عزم ملی برای صادرات بود. بر اساس آمار دریافتی خبرنگار دنیای‌اقتصاد، روز گذشته بی‌سابقه‌ترین روز معاملات رینگ صادراتی طی یک سال اخیر بود، هرچند که کارشناسان بازار، معاملات دیروز را تنها آغازی برای مبادلات بیشتر بورس در هفته‌ها و روزهای آینده می‌دانند.

حسینی‌پور، کارگزار بورس کالا در صحبتی با بیان اینکه دادوستد دیروز رینگ صادراتی بسیار عجیب و غیرقابل انتظار بود، گفت: به نظر می‌رسد، تمامی تولیدکنندگان به دلایل متعددی همچون افزایش قیمت‌های جهانی، بازاریابی کارگزاران و تصمیم جدی خریداران عزم را برای تامین نیازمندی‌هایشان در این بازار جزم کرده‌اند.

کارگزار بورس کالا، رشد دادوستدهای رینگ صادراتی را نوعی فرهنگ سازی و اقدام ملی در جهت صادرات عنوان کرد و افزود: آمار و تقاضاهای مراجعان به بورس و افزایش قیمت‌ها، سبب شده در روزها و هفته‌های آینده رینگ صادراتی شاهد متقاضی بیشتر باشد، بنابراین بهتر است نسبت به آینده امیدوار بود.

وی درباره آمار معاملات اظهار داشت: بازار دیروز رینگ صادراتی در بخش گندم شاهد سه نوع معاملات بود که ابتدا ۱۰۰ هزار تن گندم خوراکی معمولی به ارزش هر تن ۱۹۹ دلار مورد معامله قرار گرفت، این در حالی بود که مجموعه‌ای از معاملات دیگر بورس در دو نوبت ۲۰ و ۲۵ هزار تنی به قیمت هر تن ۱۹۴ دلار و ۵۰ سنت دادوستد شد. حسینی‌پور در ادامه خاطرنشان کرد: علاوه بر معاملات انجام شده، مجموع یکصد هزار تن گندم خوراکی معمولی دیگر به قیمت هر تن ۱۸۲ دلار پایین تر از قیمت جهانی به فروش رسید.این کارشناس بورس کالا در پایان با اشاره به اینکه هرچند قیمت‌های جهانی بالاتر رفته؛ اما آینده بازار گندم و دیگر محصولات کشاورزی در بازار جهانی و داخلی خریداران را برآن داشت که همه نسبت به این موضوع حساس شده و خرید محصولات کشاورزی به خصوص صادرات محصولات فرآوری شده را در دستور کار قرار بدهند، اظهار داشت: تمامی خریداران روز گذشته رینگ صادراتی، صادرکنندگان داخلی بودند که نیازمندی‌هایشان را از این بازار تامین کردند.

صحبت‌های این کارگزار بورس کالا، در حالی روز گذشته عنوان شد که از مجموع ۲۵۰ هزار تن گندم خوراکی معمولی خریداری شده تنها ۱۸۷ هزار تن آن به صورت نقدی و مابقی به صورت مچینگ انجام شد. همچنین یادآوری می‌شود که از ۶۳۴ هزار تن گندم عرضه شده روز گذشته بازار با بیشترین تقاضا ۵۱۴ هزار و ۵۰۰ تن مواجه شد که ۱۸۷ هزار و ۵۰۰ تن آن به ارزش ۳۴ میلیون و ۹۴۴ هزار و ۹۱۰ دلار به صورت نقدی مبادله شد، هر چند که به نقل از آگاهان بازار تا بعدازظهر هم، معامله‌گران بر سر مبادلات چانه‌زنی می‌کردند. بر اساس آمار معاملات علاوه بر خرید گندم در رینگ، طی معاملاتی در جلسه گروه قیر نیز ۲۳ هزار و۷۰۰ تن انواع قیر عرضه شد که از این میزان عرضه، ۵ هزار و ۲۰۰ تن آن مورد تقاضا قرار گرفت و همان قیر درخواستی مشتریان به ارزش ۲ میلیون و ۷۹ هزار دلار فروخته شد.روز گذشته هر تن قیر ۶۰۷۰ خریداری شده با نرخ ۳۵۰، ۳۶۰ و ۴۵۰ دلار و هر تن قیر ۴۰۵۰ معامله شده نیز ۴۲۰ دلار مورد دادوستد قرار گرفت.

در مجموع دیروز از ۶۶۶ هزار و ۷۰۰ تن گندم و قیر عرضه شده ۵۱۹ هزار و ۷۰۰ تن تقاضا انجام شد که خریداران ۱۹۲ هزار و ۷۰۰ تن را به صورت نقدی به ارزش ۳۷ میلیون و ۲۳ هزار و ۹۱۰ دلار خریدند و بخشی را نیز به صورت مچینگ مورد معامله قرار دادند.