پیش‌بینی تداوم رشد قیمت طلا
در هفته‌ای که گذشت، روند قیمتی طلا در بازارهای جهانی با نوساناتی هیجانی همراه بود؛ ولی به طور کلی با روندی نزولی همراه بود.

در هفته گذشته روند قیمتی طلا از میانگین ۲۵۰/۱۱۸۳ دلار در تاریخ ۲ آگوست، به میانگین قیمت ۱۲۵/۱۲۰۱ دلار در تاریخ ۶ آگوست ۲۰۱۰ رسید.
مهم‌ترین اتفاقاتی که در هفته گذشته در بازارهای جهانی رخ داد و بازار طلا را نیز تحت‌تاثیر خود قرار داده، به شرح ذیل است: در هفته گذشته با شروع ماه آگوست، روند طلا با روندی کاملا صعودی در بازارهای جهانی همراه گشت و در روز پایانی معاملاتی هفته گذشته با صعود از مرز قیمتی 1200 دلار در مقطعی از زمان به قیمت 84/1210 دلار نیز رسید.
در شروع هفته گذشته بنا به گزارش سایت Bloomberg، اداره کار آمریکا در جدیدترین گزارش خود منتشر نمود که در ماه جولای، ۱۳۱۰۰۰ شغل از بین رفته است و تعداد مشاغل ایجاد شده در این ماه تنها ۷۱۰۰۰ عدد بوده است؛ در حالی که انتظار کارشناسان بر ایجاد ۱۰۰ هزار شغل در این ماه بود. با انتشار جدیدترین آمار و ارقام اداره‌کل آمریکا که سیگنال‌های منفی از تداوم وضعیت نابسامان اوضاع اقتصادی در آمریکا را در پی داشت، ارزش دلار آمریکا نسبت به سایر ارزهای عمده در جهان با افت همراه شد و به دنبال آن قیمت فلزات گرانبها مانند طلا در بازارهای جهانی با روندی صعودی همراه شد.
همچنین در هفته گذشته به گزارش خبرگزاری Reuters، انتشار اخباری مبنی‌بر اقدام دولت چین به تشویق عمومی مردم این کشور برای سرمایه‌گذاری در طلا، سبب رویکرد سرمایه‌گذاران و سفته‌بازان بین‌المللی به طلا به عنوان کالایی کم‌ریسک و سرمایه‌ای گشت و به دنبال افزایش تقاضا برای طلا، بهای آن در بازارهای جهانی با افزایش همراه شد. علاوه‌بر عوامل فوق به گزارش سایت kitco، شروع عید هندوها در اواخر ماه آگوست (24 آگوست) که تقریبا سه هفته نیز به طول می‌انجامد و افزایش میزان تقاضای هندی‌ها برای خرید طلا به مناسبت فصل ازدواج همزمان با این عید و نیز شروع فستیوال‌های مذهبی در کشور چین که بزرگ‌ترین مصرف‌کننده طلا در جهان است و نیز همزمانی با فستیوال‌های مذهبی در کشور اندونزی، به طور کلی افزایش تقاضای کشورهای شرقی و خاورمیانه را به دنبال داشته است که همین امر نیز موجب افزایش بهای طلا در هفته اخیر شده است.
در همین حال و به دنبال آمار و ارقام منفی اوضاع اقتصاد جهانی و همچنین خاصیت تورم‌زدایی و کم‌ریسک بودن طلا، موجب شده تا مجددا معامله‌گران بین‌المللی به عنوان کالایی ارزشی و جایگزین به طلا اقبال نشان داده و موجبات افزایش قیمت این فلز گرانبها را در هفته گذشته فراهم آورند.
این اتفاقات در حالی است که قیمت طلا در هفته گذشته پس از نزول چشمگیر خود تا قیمت 1160 دلار مجددا وارد روندی صعودی شده و در هفته گذشته قیمت‌های بالای 1200 دلار را تجربه کرد. عامل تاثیرگذاری دیگری که قیمت طلا را در هفته‌های بعد تعیین خواهد نمود، تصمیم فدرال رزرو آمریکا در مورد نرخ بهره کوتاه‌مدت، در نشست هفته بعد این سازمان خواهد بود که چنانچه فدرال رزرو آمریکا همچنان تصمیم به نگهداشتن نرخ بهره در سطوح کنونی فعلی (صفر تا 25/0) بنماید، احتمال افزایش مجدد قیمت طلا نیز وجود خواهد داشت.
تحلیل تکنیکال طلا
با توجه به گواه‌های مشاهده شده در تحلیل تکنیکال، همان‌گونه که در شکل نیز خط روند بلندمدت طلا مشهود است، روند بلندمدت طلا صعودی می‌باشد و ممکن است طلا در این بین نوساناتی نیز داشته باشد.
در هفته گذشته به طور کلی طلا روندی صعودی داشت. برای هفته آینده این پیش‌بینی وجود دارد که به احتمال زیاد طلا روندی صعودی داشته باشد. براساس این تحلیل چنانچه طلا بخواهد صعود پیدا کند، در صورت عبور کردن از سطح مقاومتی مهم ۱۲۲۰ دلار، احتمال اینکه قیمت آن تا مقاومت ۱۲۵۰ دلار نیز صعود پیدا کند، نیز وجود دارد. در غیر این صورت چنانچه طلا بخواهد نزول پیدا کند، با شکاندن نزدیک‌ترین خط ساپورتی خود که ۱۱۸۵ دلار می‌باشد، احتمالا تا مرز قیمتی حمایتی ۱۱۷۰ دلار نیز افت پیدا خواهد کرد.
در همین حال با توجه به اتفاقات اخیر و چنانچه اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ ندهد، پیش‌بینی می‌شود که روند قیمتی طلا در این هفته صعودی باشد، هر چند ممکن است در این بین با نوساناتی نیز همراه شود و شواهد موجود در تکنیکال نیز از این پیش‌بینی حمایت می‌کند.
افت قیمت نقره
در هفته‌ای که گذشت، روند قیمتی نقره در بازارهای جهانی با نوساناتی همراه بود، ولی به طور کلی با روندی نزولی همراه بود. در هفته گذشته روند قیمتی طلا از میانگین 1100/18 در تاریخ 2 آگوست، به میانگین قیمت 3000/18 دلار در تاریخ 6 آگوست 2010 رسید.
تحلیل تکنیکال نقره
با توجه به گواه‌های ملاحظه‌شده در تحلیل تکنیکال، به نظر می‌رسد که روند بلندمدت قیمتی نقره صعودی باشد و برای هفته آینده این پیش‌بینی وجود دارد که با احتمال زیادی نقره روندی صعودی داشته باشد. در این صورت، اگر نقره بخواهد روندی صعودی داشته باشد با شکاندن نزدیک‌ترین سطح مقاومتی خود یعنی 7000/18 دلار، احتمالا تا سطح قیمتی مهم 2000/19 دلار نیز صعود خواهد داشت. در غیر این صورت اگر نقره بخواهد روندی نزولی داشته باشد، نزدیک‌ترین خط ساپورتی آن 2000/18 دلار است که در صورت عبور از آن احتمالا تا حمایت قیمتی 8000/17 دلار نیز نزول خواهد داشت.
در همین حال با توجه به اتفاقات اخیر و چنانچه اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ ندهد، به نظر می‌رسد که نقره در این هفته به پیشروی خود ادامه دهد و با روندی صعودی همراه باشد، هرچند که ممکن است در این بین با نوساناتی نیز همراه گردد. این در حالی است که گواه‌های موجود در تحلیل تکنیکال نیز از این مساله حمایت می‌کند.
منبع: شرکت کارگزاری سی ولکس کالا