سهیل روشن - بازار جهانی طلا یکی از جذاب‌ترین بازارها از نظر سرمایه‌گذاری و طلا به عنوان یک کالای با ارزش همیشه مورد توجه حکومت‌ها و مردم بوده است.

ارزش وجودی طلا در دوره اخیر شاید از سال‌های ۱۹۷۰ به بعد و با خروج دولت آمریکا در زمان ریاست‌جمهوری نیکسون از نظام برتن وودز نمایان‌تر شده باشد. پس از آن، طلا صرفا به منظور استفاده در جواهر‌آلات مورد استفاده قرار نگرفت؛ چراکه دلارهای چاپ شده بدون پشتوانه دولت آمریکا دیگر به اندازه سابق ارزش نداشت و طلا هم دیگر پشتوانه پولی ارزهای جهان نبود. در حقیقت بانک‌های مرکزی و سرمایه‌گذاران برای جلوگیری از کاهش ارزش دارایی‌های خود و حفظ آن، طلا را جایگزین دلار کردند. طبق گفته فوق، شاید از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت جهانی طلا بتوان به کاهش ارزش دلار اشاره نمود. بر اساس اصول تحلیل بین بازارها پس از به سقف رسیدن قیمت طلا در حدود ۴۵ روز پیش در قیمت ۱۲۶۵ دلار در هر اونس، نرخ برابری یورو و پوند در برابر دلار روندی صعودی را پیموده است. با این همه، نگرانی سرمایه‌گذاران در سطح دنیا از پایه‌های لغزان اقتصاد جهانی و شروع بحرانی دیگر، منجر به حفظ تقاضا برای طلا به عنوان یک دارایی امن با ریسک پایین شده است. این امر تا زمانی که نگرانی‌ها به طور کامل از اقتصاد جهانی و پس لرزه‌های بعد از آن نظیر آنچه در یونان و سایر کشورهای حوزه یورو اتفاق افتاد به اتمام نرسد ادامه خواهد داشت و منجر به صعود قیمت طلا به سطوح بالاتری خواهد شد. در بلندمدت این طور به نظر می‌رسد که پس از اتمام کامل بحران جهانی با مدتی تاخیر، بانک‌های مرکزی کشورهای جهان از جمله فدرال رزرو - بانک مرکزی ایالات متحده - شروع به بالا بردن نرخ بهره خواهند کرد که این امر خود به نوعی موجب بالا رفتن نرخ تورم و به تبع آن افزایش تقاضا برای طلا به عنوان یک دارایی با ارزش ضدتورمی خواهد شد؛ اما در میان مدت افزایش قیمت طلا به علت افزایش تقاضا در ماه‌های آینده به‌ویژه از شهریور - اواخر آگوست و ابتدای سپتامبر - به دلایلی همچون فرا رسیدن جشن‌های مهم مذهبی هند و شروع فصل ازدواج در این کشور به عنوان بزرگترین مصرف‌کننده سنتی طلای جهان، عید فطر مسلمانان (به‌ویژه از منظر اعراب) و تاثیر روانی سالگرد حملات یازده سپتامبر بر بازار می‌تواند قابل پیش‌بینی باشد.
تحلیل تکنیکال قیمت جهانی طلا:
قیمت جهانی طلا در نمودار روزانه با ساختن الگوی دوقلوی سقف به همراه دریافت سیگنال نوسان غلط در سقف (Top Failure Swing‌) و واگرایی منفی در اسیلاتور میانگین متحرک همگرایی/ واگرایی به نشانه اشباع بازار خرید، افت را در دستور کار خود قرار داد؛ اما قیمت با برخورد به خط روند حمایتی ۲ ساله خود در محدوده ۱۱۷۰ دلار، محدوده تصحیح ۱۰۹ درصد فیبوناچی کوتاه‌مدت و میانگین متحرک ۲۰۰ روزه قیمت، مورد حمایت قرار گرفته و تا سطح ۱۲۰۰ دلار در هر اونس نیز رشد کرد. این در حالی است که به نظر می‌رسد نوسانات اخیر قیمت می‌توانند الگویی شبیه به سر و شانه کف را تشکیل دهند. با این حال، هنوز شانه راست تشکیل نشده است و قیمت می‌تواند بدون این کار نیز رشد تا سطوح بالاتر را تجربه کند. با این وجود مقاومت‌های پیش روی قیمت عبارتند از: ۱۱۹۸ دلار در محدوده تصحیح ۲/۳۸ درصد فیبوناچی کوتاه مدت، ۱۲۰۹ دلار در محدوده تصحیح ۵۰ درصد فیبوناچی کوتاه‌مدت، ۱۵۰ درصد فیبوناچی بلندمدت و میانگین متحرک ۵۵ روزه قیمت، ۱۲۲۴ دلار در محدوده تصحیح ۸/۶۱ درصد فیبوناچی کوتاه مدت و ۱۰۰ درصد فیبوناچی میان مدت، ۱۲۴۰ دلار در محدوده تصحیح ۴/۷۶ درصد فیبوناچی کوتاه مدت، ۱۲۵۰ دلار در محدوده تصحیح ۴/۸۵ درصد فیبوناچی کوتاه‌مدت و ۸/۱۶۱ درصد فیبوناچی بلندمدت، ۱۲۵۵ دلار در محدوده تصحیح ۹۱ درصد فیبوناچی کوتاه‌مدت، ۱۲۶۵ دلار در محدوده تصحیح ۱۰۰ درصد فیبوناچی کوتاه‌مدت، ۶/۱۲۳ درصد فیبوناچی میان‌مدت و قله تاریخی قیمت. همچنان اهدافی در بین باند قیمتی ۱۳۳۰ - ۱۲۹۰ دلار در میان‌مدت و ۱۴۰۰- ۱۳۷۰ دلار در بلندمدت برای قیمت جهانی طلا به قوت خود باقی است؛ اما اگر به هر دلیلی سطح حمایتی خط روند در محدوده ۱۱۷۰ - ۱۱۵۰ دلار، رو به پایین شکسته شود می‌توان آن را سیگنال شکست نزولی به حساب آورد.
(یادآوری: تحلیل ذکر شده یک سیگنال خرید یا فروش در بازار بورس جهانی نیست.)
Soheyl.Roshan@yahoo.com