در سال گذشته میزان تولید سنگ‌آهن برای اولین بار در هفت سال گذشته کاهش یافت؛ اما تداوم تقاضا برای مواد‌خام از سوی صنعت فولاد چین حاکی از این بود که حجم معاملات رو به افزایش است. بنا برگزارش کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد در تعاون با گروه تحقیقاتی سوئدی PMG، سطح تولید جهانی با ۲/۶ درصد کاهش به ۵۸۸/۱ میلیارد تن رسیده است.

در حال حاضر استرالیا با تولید ۳۹۴ میلیون تن سنگ‌آهن در سال ۲۰۰۹ بزرگ‌ترین تولیدکننده سنگ‌آهن در جهان است. پس از آن، برزیل، هند و چین به ترتیب با تولید ۳۰۰، ۲۵۷ و ۲۳۴ میلیون تن در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند. استرالیا تقریبا معادل ۹۲ درصد محصول تولیدی خود را صادر می‌کند و سپس کشورهای برزیل و هند بزرگ‌ترین صادرکننده سنگ‌آهن می‌باشند. البته رشد تقاضا برای سنگ‌آهن چین، همراه با کاهش تولید داخل آن کشور (به دلیل توقف فعالیت برخی از معادن) به این معنا است که تجارت بین‌المللی این کالا در سال گذشته با ۴/۷ درصد افزایش به سطح ۹۵۵ میلیون تن رسیده است.

تاکنون چین بزرگ‌ترین واردکننده سنگ‌آهن بوده و دو سوم سهم واردات جهان را به خود اختصاص داده است. از این رو اکثر کشورهای پرجمعیت دنیا انتظار دارند که این کشور تاثیر فزاینده‌ای در قیمت‌گذاری این کالا داشته باشد.

بنابر گزارش فوق پیش‌بینی شده است احتمالا شاهد افزایش قیمت سنگ‌آهن خواهیم بود؛ چراکه تولیدکنندگان اصلی با هم متحد و مصرف‌کنندگان، چند پاره شده‌اند. البته همچنان چشم‌انداز قیمت‌ها مبهم باقی مانده است.

در این گزارش هشدار داده شده است که در کوتاه‌مدت شاهد عرضه کمتر نسبت به رشد تقاضا خواهیم بود و این در حالی است که قیمت‌گذاری با توجه به شرایط و مذاکرات مبهم‌تر شده است.

به گفته الکسی موجارو، از کارکنان UNCTD، در سال‌جاری و سال آینده بازار سنگ‌آهن با کاهش عرضه مواجه خواهد شد. البته در حال حاضر به بهره‌برداری رسیدن ظرفیت‌های جدید در معادن به تدریج شکاف بین عرضه و رشد مداوم تقاضا را در سال‌های پیش رو پر خواهد نمود. به‌علاوه در آینده به تدریج عرضه به تعادل خواهد رسید و قیمت‌ها نسبت به رقم بالای شرایط فعلی کم‌کم کاهش خواهند یافت. البته شایان ذکر است قیمت‌ها به کمتر از سطح قیمت‌ها در سال ۲۰۰۸ نخواهند رسید.

طبق این گزارش ۷۵ میلیون ظرفیت جدید در سال گذشته آماده بهره‌برداری شده و انتظار می‌رود در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ حدود ۶۸۵ میلیون تن دیگر به آن اضافه شود.