بازار فولاد بدون تحرک

هفته گذشته به دنبال تداوم افت قیمت قراضه و همچنین افت قابل توجه قیمت بیلت، بازار فولاد با کاهش مجدد قیمت مقاطع و دیگر محصولات نهایی روبه‌رو شد. این امر باعث شد تا بازار ایران نیز با موج جدیدی از رکود همراه شود. مرکز خدمات فولاد ایران در گزارشی به بررسی شرایط بازار داخلی و جهانی پرداخته که در پی می‌آید: ترس بازار بیلت از چینی‌ها

اواخر هفته قبل بیلت در بازار چین ۱۲ دلار هر تن افزایش قیمت داشت؛ ولی تقاضا ضعیف بود و معلوم نیست که این افزایش قیمت به معنای بهبود تقاضا باشد. در بورس لندن نیز قیمت نقدی تحویل مدیترانه به ۵۰/۴۲۵ دلار هر تن رسید.

قیمت بیلت در بورس لندن به علت تنزل یورو و عرضه زیاد رو به کاهش بوده است. مهم‌ترین مساله افت شدید تقاضا است. در بازار سی آی اس که عرضه‌کننده اصلی بیلت است، همه در انتظار رسیدن قیمت به ۴۵۰ دلار فوب هر تن هستند. هفته گذشته بیلت سی آی اس به ترک‌ها در ۵۰۰ دلار فروخته شد که ۱۰ دلار هزینه حمل دارد، بازار بیلت در وحشت عرضه از سوی چینی‌ها است. آنها بیلت خود را ۴۹۰ دلار فوب هم عرضه کرده‌اند. اگر وضعیت بازار چین همچنان رو به تنزل بماند احتمال هجوم چینی‌ها به بازار بعید نیست. این در حالی است که بازار بیلت در خاوردور هم ساکت است و تقاضا بسیار ضعیف. همین مساله باعث شده تا بیلت سی آی اس تحویل خاوردور به زیر ۶۰۰ دلار سی اف آر برسد، اکثر خریداران بیلت یک نگاه به تقاضا دارند و یک نگاه به بازار قراضه. روند نزولی قراضه ایجاب می‌کند که خریداران بیلت سیاست انتظار را ادامه دهند.

بیلت در انزلی به ۵۹۰ تومان رسید

بازار بیلت در ایران در شرایط بسیار بدی است. به‌رغم کاهش قیمت تقاضا بسیار ضعیف است. سایز ۱۵۰ میلیمتر در انزلی تا ۵۹۰ تومان هم هفته گذشته معامله شد؛ ولی سطح معاملات بسیار پایین است. بازار رو به تنزل بیلت در خارج، تقاضای پایین و روند کاهش قیمت مقاطع به‌خصوص میلگرد در ایران دو عاملی هستند که بازار بیلت را تحت تاثیر قرار داده‌اند. جو حاکم بر بازار شرایط امیدوارکننده‌ای را نشان نمی‌دهد. حداقل قیمت بیلت پیشنهادی به خریداران ایرانی ۵۹۰ دلار سی اف آر انزلی بوده، ولی تمایلی به خرید نیست. شاید اگر بیلت به مرز ۵۰۰ دلار

سی اف آر انزلی برسد خریداران به بازار برگردند؛ ولی در شرایط فعلی اکثر تجار مسافرت را به خرید کردن ترجیح می‌دهند.

انتظار کاهش بیشتر مقاطع

مقاطع هم مثل بیلت در همه بازارها روند نزولی داشت. در شیخ‌نشین امارات میلگرد ۱۷۵ درهم (۴۷ دلار) نسبت به ۲۰ روز پیش کاهش قیمت نشان می‌دهد. میلگرد در این شیخ نشین به ۶۸۰ دلار هر تن رسیده در حالی که میلگردهای ۶۱۰ دلاری از ترکیه در راه است. در مصر کارخانه‌های داخلی قیمت میلگرد را ۳۵ دلار هر تن کاهش دادند. ولی انتظار می‌رود قیمت باز هم پایین بیاید. در پاکستان قیمت میلگرد ۳۵ تا ۴۷ دلار کاهش یافت و به ۷۰۰ دلار هر تن رسید. ترک‌ها میلگرد را ۵۹۰ دلار فوب به عرب‌ها پیشنهاد داده‌اند؛ ولی خریداری نیست. در اروپا با بحران پیش آمده بازار فعالیت‌های ساختمانی عملا تعطیل است. در اسپانیا به‌رغم آنکه قیمت‌ها به کف خود رسیده تقاضایی نیست. در انگلستان قیمت میلگرد به ۵۶۰ یورو هم رسیده؛ ولی تقاضا نیست؛ در حالی که انبارها از سفارشات قبلی پر شده است. در ایتالیا قیمت میلگرد ۴۰ یورو پایین آمده و به ۲۸۰ یورو هر تن رسید. در چین قیمت مقاطع رو به تنزل بود، در بورس شانگهای قیمت میلگرد ۳۰ دلار هر تن کاهش یافت. این در حالی است که در بازار شانگهای قیمت میلگرد ۴۰ دلار هر تن پایین آمده است. در تایوان کارخانه‌ها قیمت میلگرد را ۱۰ دلار کاهش دادند و به ۶۳۷ دلار رساندند. در کل به‌علت تنزل قیمت قراضه و بیلت، اکثر تجار مقاطع در انتظار نشسته‌اند. این در حالی است که عرضه‌کنندگان به‌خصوص در سی آی اس بدنبال فروش تولید خود در ماه ژوئن هستند. از آنجایی که بسیاری از آنها هنوز سفارش لازم را دریافت نکرده‌اند، آماده به فروش در قیمت پایین هستند.

مقاطع در ایران

متوسط قیمت‌ها رو به تنزل بود. از روز یکشنبه تیرآهن هر کیلو ۵ تا ۱۰ تومان، میلگرد ۵ تومان، نبشی ۳ تومان و ناودانی تا ۱۰ تومان کاهش قیمت داشت. این روند ادامه داشته و قیمت‌ها در بورس ثابت ماند؛ ولی خریداری نبود. عرضه میلگردهای چینی امسال هم بازار را بهم ریخته است. در اوایل هفته محموله‌های ۲۰۰۰ تنی در قیمت ۶۲۰ تومان گفته شد؛ ولی تناژهای بالای ۲۰ هزار تن در قیمت ۵۸۰ تومان هم عرضه شده. به نظر می‌رسد سناریوی سال قبل در حال اجراست؛ ولی این بار خارج از بورس. با توجه به روند نزولی قیمت‌ها در بازارهای خارج، سقوط تقاضا در بازار ایران و عدم فروش مقاطع به‌خصوص میلگرد توسط کارخانه‌های داخلی، ادامه روند نزولی قیمت اجتناب‌ناپذیر است. شاید بیلت ۵۱۰ دلاری به معنای میلگرد ۶۰۰ تومانی باشد. هر چند شاید بعضی از دولتمردان به این روند علاقه‌مند باشند؛ ولی ورشکستگی و توقف تولید در بسیاری از کارخانه‌های بخش خصوصی نتیجه آن است.

بی‌ثباتی بازار ورق

ورق گرم در هفته قبل نشانه‌هایی از بی‌ثباتی داشت. سقوط یورو مساله‌ای است که ذهن اکثر دست‌اندرکاران را به خود مشغول کرده است. خریداران اروپایی به انتظار کاهش قیمت نشسته‌اند و تولیدکننده‌ها از ترس تنزل بیشتر قیمت، خودشان حاضر به تخفیف دادن شده اند. این در حالی است که قبل از سقوط یورو کارخانه‌های اروپایی ورق گرم کویل را ۸۰۵ دلار هر تن و ورق سرد را ۹۰۵ دلار پیشنهاد می‌دانند؛ ولی نباید فراموش کرد که کارخانه‌های سی آی اس برای دریافت سفارش ماه بعد گرسنه هستند. آنها ورق گرم را ۶۳۰ دلار و ورق گرم تخت را ۵۵۰ یورو عرضه کردند؛ ولی به‌علت بحران اقتصادی هیچ خریداری نیست و همه انتظار افت بیشتر قیمت را دارند.

در امارات قیمت انواع ورق گرم با ۲۰ دلار تنزل به ۶۲۰ دلار هر تن رسید که این روند از هفته‌های قبل شروع شده است. حدید در عربستان قیمت ورق را بالا نبرد و همچنان ورق گرم را ۷۵۵ دلار و ورق سرد را ۸۸۰ دلار اعلام نمود. در چین اول هفته قیمت ورق گرم کویل تا ۳۰ دلار هر تن پایین آمد و به ۶۰۰ دلار رسید؛ ولی در اواخر هفته شایعات مربوط به افزایش قیمت سنگ‌آهن باعث ثبات بازار شد؛ ولی تقاضا تغییری نکرده است. این در حالی است که در ویتنام قیمت ورق گرم با ۳۰ دلار کاهش به ۶۴۰ دلار هر تن رسید. ورق سرد هم ۱۵ تا ۲۰ دلار هر تن در چین کاهش قیمت داشت و به ۷۹۰ دلار هر تن رسید. چینی‌ها ورق گرم خود را به خاوردور در قیمت ۶۳۰ دلار هر تن سی اف آر پیشنهاد می‌دهند؛ ولی تقاضا زیاد نیست.

ورق هم به ۵۹۰ رسید

ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر رول در انزلی که اول هفته ۶۰۰ تومان صحبت می‌شد در آخر هفته تا ۵۹۰ تومان هر کیلو هم معامله شد. بازار این کالا با محدودیت تقاضا روبه‌رو است قیمت این کالا تا ۶۰۰ دلار تحویل انزلی هم شنیده شده؛ ولی روند رو به تنزل آن باعث شده همه خریدارها در انتظار بمانند. این در حالی است که کارخانه‌های سی آی اس نیاز به کسب سفارش دارند. اگر ایرانی‌ها در خرید کردن عجله نکنند شاید قیمت به ۵۵۰ دلار سال قبل هم برسد؛ چون محموله‌های تا ۲۰ هزار تن تحویل فوری را تریدرها در ۶۰۰ دلار پیشنهاد داده‌اند و خریداری نبوده است. در مورد دیگر اقلام ورق گرم روند رو به تنزل، ولی آرام قیمت‌ها ادامه داشت و حدود ۱۰ تومان هر کیلو برای ورق‌های مبارکه افت قیمت دیده شد. در مورد ورق سرد بازار با ثبات باقیمانده است. عرضه کالا بسیار محدود شده؛ به همین دلیل کاهش تقاضا در آن موثر نیست؛ ضمن آنکه با ادامه این روند احتمال نایاب شدن بعضی ضخامت‌ها دیده می‌شود. ورق سرد را قزاق‌ها و ام ام ک تا ۷۵۰ دلار سی اف آر انزلی عرضه کرده‌اند؛ ولی قیمت باید به زیر ۷۰۰ دلار بیاید تا ایرانی‌ها تمایل به خرید نشان دهند ورق گالوانیزه و ورق رنگی هفته با ثباتی را گذراند و نوسان محسوسی نداشت.