تازه‌ترین تحولات بازار جهانی آلومینیوم

گروه بورس کالا- سقوط اخیر بازار آلومینیوم و اعمال سیاست‌های انقباضی جهت کنترل نرخ تورم در چین، وضعیت آلومینیوم را با بحران جدی روبه‌رو ساخته و سهام بسیاری از شرکت‌های بزرگ آلومینیومی کاهش یافته است. این کاهش قیمت‌ها می‌تواند فرصت مناسبی باشد برای کسانی‌که خواهان سرمایه‌گذاری بر روی سهام اند.

به گزارش رویترز قیمت‌های آلومینیوم اکنون نسبت به سال گذشته در همین زمان ۲۸درصد افزایش داشته و درحال حاضر بالای ۲۰۰۰ دلار در هر تن است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال همچنان بالای ۲۰۰۰ دلار باقی بماند.

در همین حال بحران یونان همچنان برای آلومینیوم دردسرساز بوده و مشکل مازاد عرضه، قیمت‌های بالای مواد اولیه و هزینه برق، از سوددهی شرکت‌های تولیدکننده آلومینیوم جلوگیری کرده است.

افزایش قیمت‌های آلومینیوم به سوددهی تولیدکنندگان کمک خواهد کرد و چشم‌انداز مثبت اقتصاد جهانی زمینه‌ساز افزایش تقاضا در کوتاه مدت خواهد شد و با بهبود بازارها، دید بلندمدت بازار را هم مثبت خواهد کرد.

موسسه CRU هم که در زمینه تحقیقات بازار فلزات فعالیت دارد، عقیده دارد که تقاضای آلومینیوم تا پایان سال‌جاری در چین ۸/۱۶ درصد و در بقیه کشورها ۷/۹ درصد رشد خواهد کرد.

در مورد افزایش تقاضا قبلا پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته ولی باید طرف عرضه را نیز مدنظر قرار داد، به هرحال عرضه آلومینیوم هم با سرعتی بالا در حال افزایش است و این موضوع در ایران، هند، ابوظبی که در سال‌جاری طرح‌های تولیدی با حجم بالا را افتتاح کرده‌اند، رخ داده است.

موسسه فلزات غیرآهنی چین هم درخصوص بازار آلومینیوم عقیده دارد تولید آلومینیوم در چین امسال با ۱۵درصد افزایش به بالای ۱۵ میلیون تن خواهد رسید. تغییراتی ایجاد شود، دور از انتظار نیست.

موسسه در پایان یادآور شده که اگر دولت به اعمال سیاست‌های انقباضی ادامه دهد، ممکن است این رشد در چین صورت نگیرد. این خبر، قبل از اعلان خبر برداشته شدن یارانه‌های انرژی در چین بوده و احتمال اینکه در این نرخ‌ها تغییراتی ایجاد شود، دور از انتظار نیست.

پیش‌بینی افزایش تولید روسال

ایرالکو- شرکت یونایتدروسال بزرگترین تولیدکننده آلومینیوم در جهان ممکن است به دلیل افزایش تقاضا در آسیا تولید خود را افزایش دهد.

به گزارش بلومبرگ، مدیر بازار سرمایه و سهام روسال گفت: تقاضا برای آلومینیوم در آسیا افزایش یافته و اگر بازار آلومینیوم بهبود یابد ما می‌توانیم درخصوص افزایش تولید برنامه‌ریزی کنیم.

روسال یونایتد که مدیریت آن‌را سرمایه‌داری میلیاردر به نام اولگ دریپاسکا به‌عهده دارد، پس از افزایش حدود ۶۰ درصدی قیمت‌ها در سال گذشته و پیش‌بینی رشد اقتصادی بالای ۱۰درصدی برای چین، خطوط از مدار خارج کرده خود را دوباره راه‌اندازی کرده است.

روسال که اکنون در حال فروش ۱۲ میلیارد دلار سهام در بازار بورس هنگ‌کنگ است، اعلان کرده در سه ماه نخست امسال سوددهی داشته است.

تولیدکنندگان بزرگ آلومینیوم در جهان به‌تدریج در حال افزایش ظرفیت تولید خود هستند و نشانه‌هایی از کاهش میزان موجودی انبارهای آلومینیوم هم به گوش می‌رسد. سود سه ماه نخست امسال روسال ۲۴۷ میلیون دلار اعلام شده که نسبت به زیان ۶۳۸ میلیون دلاری شرکت در سال ۲۰۰۹ قابل توجه است.

مدیر سهام روسال همچنین معتقد است که تقاضای جهانی برای آلومینیوم افزایش خوبی یافته و شرکت که ۶/۴ میلیون تن ظرفیت دارد تمام آنرا به‌کار خواهد گرفت (تولید روسال تاکنون ۱/۴ میلیون تن بوده) شرکت همچنین اعلام کرده تولید آلومینای خود را ۱۱درصد افزایش خواهد داد.

هزینه تولید هر تن آلومینیوم امسال با ۱۶درصد افزایش به ۱۷۰۰ دلار رسیده (برای سه ماه نخست امسال) و هزینه تولید هرتن آلومینا هم با ۷درصد افزایش به حدود ۲۷۴ دلار در هر تن رسیده و بدهی خالص شرکت هم به رقم ۱۲ میلیارد دلار رسیده و شرکت برنامه دارد تا سال ۲۰۱۳ این رقم را ۳/۳ میلیارد دلار برساند و البته برای کاهش میزان بدهی‌ها برنامه‌ای جهت فروش دارایی‌ها در دست نیست.

روسال برای داشتن فروشی بهتر در چین، ایالات متحده و اروپا با رقیبان خود یعنی آلکوآ و چالو مشارکت کرده است. شرکت چالکو که اکنون از ۹۰ درصد ظرفیت تولید خود استفاده می‌کند در سه ماه نخست امسال سودده بوده است.شرایط بازار به دلیل بهبود اوضاع اقتصادی در ایالات متحده و افزایش پرمیوم‌ها در این کشور رو به بهبود دارد؛ هرچند شرایط در آسیا به‌خوبی رقم نمی‌خورد. میزان موجودی انبارها در LME به پایین‌ترین حد خود در ۱۰ ماه گذشته رسیده است.

افزایش پرمیوم‌های آلومینیوم

در آمریکا و اروپا

پرمیوم‌های پرداختی برای آلومینیوم به بالاترین حد خود در ۱۰ سال گذشته رسید. پرمیوم پرداختی در بندر رتردام، بزرگ‌ترین بندر اروپایی، به ۱۰۵دلار برای هر تن آلومینیوم رسید.

به گزارش بیزینس ویک موجودی آلومینیوم در انبارهای LME از سال ۲۰۰۵ تا کنون به هفت برابر رسیده که به‌دلیل وجود مازاد عرضه در بازار بوده و بیش از ۸۰درصد از این موجودی انبار براساس توافقات مالی در انبارها نگهداری می‌شوند و محدودیت عرضه در بازار دارند.

یک تحلیلگر آلومینیوم هم می‌گوید: مقدار زیادی از این موجودی انبارها قابلیت عرضه در بازار را ندارند. جورجیو در ادامه این موضوع می‌گوید: به‌جز پرمیوم‌ها دیگر هزینه‌ها هم افزایش داشته ازجمله، هزینه بیمه و... که درکل هزینه واردات آلومینیوم را تا ۱۷۵ دلار در هر تن افزایش داده است.

برپایه پیش‌بینی موسسه Barclays Capital مازاد عرضه آلومینیوم در سال جاری به رقم ۸۹۶۰۰۰ تن خواهد رسید که البته از رقم ۱۳/۱ میلیون تن سال گذشته کاهش داشته است.

در ایالات متحده هم پرمیوم‌ها افزایش داشته و از ۱۲۵ دلار در هر تن به ۱۴۲ دلار در هر تن رسیده است.

Marco Georgio در پایان تحلیل خود آورده به دلیل افزایش تولید در هندوستان و خاورمیانه در سه ماهه سوم امسال پرمیوم‌ها کاهش خواهند یافت.