تعطیلی کارخانجات تولید پروپیلن و بالارفتن قیمت‌ها در آسیا

در آسیا، بهای نقدی پروپیلن از آغاز ماه آوریل با افزایش روبه‌رو بوده است. قیمت‌های نقدی اخیر پروپیلن (فوب کره) حول و حوش هر تن ۱۲۹۰ دلار رقم خورده که نشان‌دهنده رشد ۴۵ دلاری در مقایسه با قیمت‌ها در آغاز ماه آوریل بوده است. کاهش عرضه و تعطیلی کارخانه‌ها از عوامل این افزایش بوده، به طوری که ۲۱ کارخانه در آسیا به دلایل تعمیرات و نگهداری تولید خود را متوقف کرده یا خواهند کرد.

کارخانه تولید پروپیلن نیپون اویل با ظرفیت ۱۴۰ هزار تن در ژاپن در ماه‌های آوریل و مه مدت ۳۲ روز تعطیل خواهد بود. در ضمن کارخانه‌ای با ظرفیت تولید ۲۶۰ هزار تن این شرکت در همین کشور برای انجام یک سری عملیات تعمیر و نگهداری پیش‌بینی نشده از ۲۱ آوریل تعطیل خواهد شد. انتظار می‌رود این تعطیلی ۱۹ روز طول بکشد.

همچنین نیپون اویل کارخانه‌های تولید پروپیلن خود با ظرفیت ۶۰ هزار تن در ژاپن را طی ماه‌های مه و ژوئن خواهد بست. این شرکت در واحدهای FCC خود نیز عملیات تعمیر و نگهداری را اجرا خواهد نمود که در نتیجه هر کارخانه ۳۰ و ۳۹ روز تعطیلی خواهد داشت. کارخانه با ظرفیت ۲۵۰ هزار تن شرکت فارموسا در تایوان طی ماه‌های آوریل - مه به مدت ۴۰ روز فعالیت نخواهد داشت. کارخانه تولید پروپیلن با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن شرکت BASF-YPC در چین جهت فعالیت‌های توسعه تعطیل خواهد بود. این شرکت در نظر دارد ظرفیت تولید خود را ۷۰ هزار تن افزایش دهد.

فعالیت توسعه از ۱۹ آوریل آغاز شده و انتظار می‌رود، حدود ۲ ماه (تا ماه ژوئن) به طول انجامد. شرکت میتسوبیشی برنامه‌ریزی کرده است تا کارخانه‌های تولید پروپیلن خود را در ژاپن با ظرفیت ۱۷۰ هزار تن، ۲۶۰ هزار تن و ۱۵۰ هزار تن در ماه‌های مه و جولای تعطیل کند. احتمالا این تعطیلی‌ها به ترتیب ۶ ماه، ۲ ماه و ۱ ماه به طول خواهد انجامید.

کارخانه تولید پروپیلن با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن در سال شرکت نیپون اویل در ژاپن جهت فعالیت تعمیر و نگهداری واحد FCCC به مدت یک ماه در ژوئن و جولای بسته خواهد شد. کارخانه‌ای با ظرفیت ۲۰۰ هزار تن شرکت اس اویل در کره جنوبی به مدت ۴۰ روز در همین دوران (ماه‌های ژوئن و جولای) و کارخانه‌ای با ظرفیت تولید ۳۵۰ هزار - ۲۵۰ هزار تن در سال شرکت اس‌کا انرژی در کره جنوبی نیز به مدت یک ماه‌و نیم تعطیل خواهد شد.کارخانه‌های تولید پروپیلن میتسوئی با ظرفیت تولید ۲۸۰ هزار و ۱۴۰ هزار تن در ژاپن به ترتیب در ماه‌های ژوئن-جولای و ژوئن-اوت بسته خواهد شد.

منطقه آسیا سابقا به علت مشکلات تمدید عرضه در ژاپن (ناشی از مشکلات در تولید که در کارخانجات میتسوئی و میتسوبیشی اتفاق افتاده بود) دچار زحماتی شده بود. این وضعیت مضاعف بر وجود تقاضای قوی از سوی آمریکای لاتین به افزایش بهای پروپیلن در ماه آوریل کمک کرده بود.

در نتیجه بالا رفتن بهای هزینه پروپیلن که باعث کاهش حاشیه سود فروشندگان پروپیلن شد، تولیدکنندگان آسیایی قیمت‌های بالاتری را برای فروش PP ماه مه به آسیای جنوب شرقی و چین اعلام کردند. این مساله با وجود کاهش اخیر تقاضا (که در واکنش به افزایش‌ها و در پی تعطیلی روزکارگر به وجود آمده بود) اتفاق افتاد.

در ابتدای دو هفته گذشته،‌ تولیدکنندگان آسیایی عرضه‌های خود به بازار آسیای جنوب شرقی را با ۲۰ تا ۸۰ دلار هر تن بالاتر برای ماه مه اعلام کردند. این افزایش‌ها تعجب برانگیز نبود؛ چرا که قیمت PP در طول هفته پیش از آن جهت پوشش هزینه تولید تولیدکنندگان کافی نبود.

ضمنا دو تولیدکننده کره جنوبی افزایش قابل توجهی در قیمت عرضه ماه مه خود به چین داشتند. یکی از این تولیدکنندگان افزایش بهای PP رافیا واینجکشن ماه مه خود را تا ۹۰- ۷۰ دلار (هر تن) بیشتر از عرضه خود در ماه آوریل گزارش داده و این در حالی است که سایر محصولات در مقایسه با آخرین عرضه‌ها در ماه آوریل با ۴۰ تا ۵۰ دلار (هر تن) افزایش روبه‌رو بوده‌اند.

منبع:کارگزاری بانک ملی