فروش شمش  به شرط عرضه 50درصدی در بورس کالا

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: طی هفته‌های اخیر رینگ فلزی بورس کالا شاهد عرضه منظم محصولات متعدد از شرکت‌های مختلف بود که البته به دلیل روند نزولی و رکود بازار، از کل عرضه‌های انجام شده حجم‌های محدودی معامله شد. اما نکته مهم این است که علاوه بر منظم بودن عرضه‌ها، برخی از فولادسازان خصوصی پس از مدتها غیبت محصولات خود را دربورس عرضه کردند، از این‌رو شایعاتی مطرح شد، مبنی بر اینکه پیشنهاد فروش شمش با نرخ دولتی به شرکت‌هایی که محصولات خود را در بورس عرضه می‌کنند جدی شده و از این روست که شرکت‌ها نسبت به عرضه محصولات خود در بورس کالا اقدام کرده‌اند که گفته می‌شود مفاد این طرح به طور شفاهی به دست‌اندرکاران واحدهای تولید ارائه شده است.

اگرچه هدف از یک چنین طرحی که چندی پیش در جلسه‌ای با حضور نمایندگانی از بورس کالا و وزارت صنایع پیشنهاد شد کاملا مثبت ارزیابی می‌شود و در نهایت تاثیر مستقیمی بر متنوع شدن عرضه و تقاضا در رینگ فولادی‌ها دارد، اما در مقابل نباید از یاد برد که نتایج مثبت یک پیشنهاد تنها زمانی خود را نشان می‌دهد که از تمامی لحاظ به طور منطقی اجرا شده و از پیش کارشناسی شده باشد.

از این‌رو نخستین نکته‌ای که در خصوص این طرح می‌توان مطرح کرد این است که نباید گذاشت عرضه در بورس تنها بهانه‌ای باشد تا فولادسازان بتوانند به شرایط یکسان با واحدهای دولتی برسند، بلکه باید علاوه بر تامین این خواسته واحدهای خصوصی حقیقتا در معاملات و عرضه‌های بورس نیز تاثیر مستقیم و محسوسی داشته باشد و به جای عرضه، درصد مشخصی از معامله مبنا قرار گیرد.

البته یک منبع آگاه در همین خصوص از تدوین پیشنهاداتی جهت عرضه به شورای بورس خبر داد که یکی از موارد مطرح شده در آن همین مساله فروش شمش به واحدهای خصوصی با شرط عرضه در بورس بود که مواردی نیز برای بهتر اجرا شدن آن در این مجموعه ارائه شده است.

عرضه ۱۰۰ درصدی مبنای بورس کالا است

در همین خصوص محمود غفاری مدیر تالارهای بورس کالا با اشاره به اینکه در آخرین مکاتباتی که وزارت صنایع با بورس داشته است، پیشنهاد عرضه ۵۰ درصدی محصولات شرکت‌ها مطرح شده گفت: تاکنون به صورت کتبی مطلب مشخص و یا نامه کتبی در این خصوص به بورس کالا ارائه نشده، اما پیروی پیشنهادات مطرح شده در مورد فروش شمش با نرخ دولتی به واحدهای خصوصی در صورت عرضه در بورس، اخیرا وزارت صنایع نظر بورس را در مورد عرضه ۵۰ درصد از کل تولیدات شرکت‌ها خواستار شد.

وی گفت: اما واقعیت این است که طبق مصوبه هیات وزیران در خصوص عرضه محصولات فولادی در بورس، ما اعتقاد داریم که باید ۱۰۰ درصد تولید شرکت‌ها در بورس عرضه شود.

محمود غفاری در این خصوص گفت: در سال ۸۶ هیات وزیران ابلاغیه‌ای را اعلام کرده مبنی بر اینکه کلیه تولیدکنندگان مکلفند تمامی تولیدات خود را در بورس کالا عرضه کنند، از این‌رو در این مورد نیز بورس کالا معتقد است باید تمامی عرضه‌ها در بورس انجام شود نه اینکه تنها بخشی از عرضه‌ها در بورس انجام شود.

اما در کنار این موارد برخی از فعالان بازار از عرضه کالاها با نرخ‌هایی که خریدار برای آنها وجود ندارد ابراز نگرانی کرده و معتقدند به جای اینکه حجم عرضه ملاک قرار گیرد، باید حجم معامله، ملاک فروش شمش به واحدهای فولادسازی قرار بگیرد و اینطور نباشد که برای مثال عرضه‌کننده‌ای تنها با نشان دادن مدارک مربوط به عرضه کالا در بورس امکان خرید داشته باشد؛ چرا که ممکن است نرخ‌ها یا نحوه تحویل کالا مورد تایید خریداران نبوده و عرضه‌کننده نیز با این خواست‌ها همراه نشده باشد.

عرضه شمش در اولویت قرار بگیرد

در همین حال، غفاری یکی از ضرورت‌های اصلی در این خصوص را عرضه و قیمت گذاری شمش در بورس دانسته و می‌افزاید: جدای از این واقعیت که تمامی شمش تولیدی در کشور به حدی نیست که نیاز تمامی فولادسازان را برطرف کند بهترین راه برای عرضه شمش به واحدهای فولادسازی این است که نرخ گذاری شمش نیز در بورس انجام شود و در نهایت می‌توان این بحث را به عرضه سنگ‌آهن در بورس و منطقی شدن قیمت آن در بازار آزاد مرتبط کرد.

وی در ادامه به مقطعی بودن برخی از قوانین اشاره کرد و گفت: متاسفانه برخی از مقررات خوب و تاثیر گذار تابع زمان شده و پس از گذشت چند ماه و تغییر شرایط بازار، این قوانین تغییر می‌کند، در حالی که برای تاثیرگذار بودن، مقررات باید همیشگی بوده و به صورت مقطعی با آنها برخورد نشود.

اعتبار واردات شمش بهترین روش حمایتی از خصوصی‌ها

اما در همین حال یکی از فعالان بازار آهن با اشاره به این نکته که اگر قرار بر اجرای طرحی اینچنینی است بهتر است به صورت شفاف و عمومی به تمامی دست‌اندرکاران واحدهای تولید و بازار اعلام شود، گفت: علاوه بر این به نظر می‌رسد مهمترین نکته در مورد ارائه شمش به واحدهای خصوصی منطقی شدن قیمت شمش است، چراکه تجربه ثابت کرده هرکجا که قیمت بر اساس بازار نباشد و ارزانی بی‌دلیل وجود داشته باشد، همیشه راه‌هایی برای اصولی اجرا نشدن پیشنهادات و طرح‌های پیش رو وجود دارد.

وی خاطرنشان ساخت: از اینرو بهتر است به جای اینکه شمش به واحدها ارائه شود دولت به صورت ریشه‌ای عمل کرده و شرکت‌ها را در توسعه زیربنا از جمله در بخش گندله و قراضه و بعد در بخش شمش یاری کند یا اینکه زمینه‌ای را فراهم کند تا شرکت‌ها بتوانند از طریق اعتبارات بانکی، شمش مورد نیاز خود را تهیه کنند.

وی به تجربه چین در این زمینه اشاره کرد و گفت: برای مثال چین طی سالیان اخیر اقدام به حمایت‌های مالیاتی و اعتباری و حتی هزینه‌های کارگری از فولادسازان خود کرد تا اینکه امروزه شاهد استقلال و قوت ساختار فولادی‌سازی‌های این کشور هستیم.