تاثیر فروش نقدی سکه در بورس‌کالا

گروه بورس کالا- سردار خالدی: اگرچه بارها مسوولان از ضرورت عرضه معاملات نقدی سکه در بورس کالا با هدف رونق بازار و افزایش معامله‌گران سخن به میان آورده‌‌اند، اما از زمان عرضه سکه در بورس کالا و آغاز معاملات آتی، این فرآیند به دلایل مختلف جنبه اجرایی پیدا نکرد تا اینکه مدیر توسعه بورس کالا چند روز پیش اعلام کرد، با توافقی که بین سه بانک مرکزی، ملی و کارگشایی صورت‌گرفته با عرضه سکه به شیوه نقدی در بورس کالا به صورت رسمی‌موافقت شده و تنها دستورالعمل اجرایی آن باقی مانده است. نظر کارشناسان بر این است که با عرضه نقدی سکه در بازار پشتوانه زمان یا مهلت تحویل معاملات، به راحتی سطح دادوستد‌ها را گسترده می‌کند، اما باید دید که عملیاتی کردن این موضوع و تغییرات بازار به کدام سمت و سو خواهد رفت؟ موضوعی که در زیر در گفت‌وگو با تعدادی از کارشناسان بازار مطرح شده است.

بازار سکه شفاف‌تر می‌شود

شهرام شهمیری، رییس هیات‌مدیره کارگزاری سهم آشنا در گفت‌و‌‌گویی با خبرنگار دنیای‌اقتصاد در رابطه با عرضه سکه ومعامله آن به صورت نقدی اظهار داشت: در حال حاضر سکه توسط بانک کارگشایی حراج می‌شود و شاید همین نظارت سبب شده معاملات سکه در بازار شفافی صورت نگیرد، از سوی دیگر این فرآیند نبود شفافیت حتی به ترتیبی است که سبب شده برخی از فعالان بازار اطلاعات چندانی از ساز و کار این بازار نداشته باشند.

شهمیری سپس در ادامه اظهار داشت: در صورتی که اگر یک بازار رسمی‌از شفافیت برخوردار باشد، آنگاه اطلاعاتی که درباره نحوه انجام، قیمت و عرضه و تقاضای معامله صورت می‌گیرد، جنبه عمومی‌به خود می‌گیرد.

این کارشناس بورس آتی با بیان اینکه حضور عرضه فیزیکی سکه به صورت نقدی در بورس از خیلی وقت پیش مطرح بوده، افزود: داد و ستد بازار سکه به صورت نقدی در بورس که یک بازار تعریف شده و مدون است، مطمئنا معاملات سکه را دچار تحول می‌کند و نوسانات محسوسی را تجربه خواهد کرد. وی در ادامه باذکر این نکته که اگر این اقدام عملی شود، مرکز توجه مردم به بورس بیشتر می‌شود، گفت: روند قیمت طلا با تمهیدات بیشتر از این حالت رکود در خواهد آمد و با هموار‌سازی چگونگی انجام معامله و آزادی عمل بیشتر دادوستد‌گران در روند تعیین قیمت‌ها، سرمایه‌گذاری‌های جدیدی در بازار شاهد خواهیم بود. کارگزار بورس کالا در پایان اجرایی شدن عرضه نقدی سکه در بورس کالا را اتفاق میمونی برای سرمایه‌گذاران و بازار آتی دانست.

مقاومت بازار سنتی، دور از ذهن نیست

همچنین وحید حسین‌زاده، یکی دیگر از کارگزاران بورس کالا نیز، در رابطه با عرضه نقدی سکه در تالار اظهار داشت: همچون زمانی که بازار آتی طلا در بورس کالا راه‌اندازی شد و بازار سنتی مقاومت از خود نشان داد، این بار هم بازار در ابتدا با مقاومت‌هایی روبه‌رو خواهد شد. زیرا که همیشه بازار سنتی بورس را به صورت رقیب می‌بیند. این کارشناس بورس کالا با بیان اینکه روندی که ما تجربه می‌کنیم، طبیعی است، افزود: برای اینکه بتوانیم مقاومت‌های بازار را همسو با بازار کنیم و از تنش و بی‌رونقی در بازار جلوگیری کنیم، در ابتدای امر نیازمند آموزش و اطلاع‌رسانی به موقع و در سطح کلان فرهنگ‌سازی هستیم. حسین‌زاده با اشاره به اینکه در بازار آتی جذب مشتری آسان نیست، تصریح کرد: به خاطر وجود ریسک بالای بالقوه‌ای که در بازار آتی وجود دارد، معامله‌گران و فعالان بازار دوست دارند که دادوستد را به صورت نقدی انجام دهند و در صورت عرضه سکه به صورت نقدی بازار متوجه تاثیرات قابل توجهی خواهدبود. وی در ادامه افزود: بازار آتی ما به دلیل روندی که در حال حاضر سپری می‌کند، کمتر تحت تاثیر روند مناسبت‌ها قرار می‌گیرد و بیشتر سعی دارد با هماهنگی و متناسب با بازارهای جهانی به مانند آن‌ها عمل کند.

وی با اشاره به اینکه اگر اتحادیه قیمت‌های دستوری را که به منظور تنظیم بازار انجام می‌گیرد، اعمال نکند، گفت: طبق قوانین بورس، کشف قیمت حاصل رقابت و داد و ستد است، در نتیجه برای همه این اقبال وجود دارد که تعیین نرخ کنند. شاید تنها در این صورت است که به معنای واقعی کلمه بورس یا به اصطلاح محل دادوستد شکل می‌گیرد.

حسین‌زاده در پایان با اظهار خوشبینی نسبت به آینده بازار آتی تصریح کرد: در مجموع با توجه به روندی که در بازار شکل‌ گرفته، بازار با تحلیل تکنیکال به سمت تجزیه و تحلیل‌های منطقی است و این گونه به نظر می‌رسد که در پی انطباق خود و تاثیرپذیری از بازار‌های جهانی است.