محدودیت بی‌نتیجه در بورس کالا

گروه بورس کالا- منیژه حیاتی: عرضه مقاطع فولادسازان دولتی و خصوصی روز گذشته به آرامی و به دور از هیجان‌های معمول رینگ فلزی انجام شد. علت این امر این بود که از یکسو معامله محصولات ذوب‌آهن اصفهان به صورت پروژه‌ای و با نرخ‌های از پیش توافق شده انجام شد و از سوی دیگر، محصولات مابقی فولادسازان با نرخ‌های پیشنهادی خریدار نداشتند.

برخلاف بازار مقاطع، در مقابل عرضه‌های ورق فولاد مبارکه به دلیل پابرجا ماندن شرط پروانه تولید، دوباره با اعتراض کارگزاران و مخالفت ناظر تالار روبه‌رو شد.

جنجال‌های ورق تمام شدنی نیست

به‌رغم اینکه ناظر تالار این محدودیت را رد کرده بود و حتی در برگه کارگزار عرضه‌کننده نیز این مساله عنوان نشده بود، عرضه‌کننده اعلام کرد هر فردی که تقاضای خرید دارد، به هر صورت باید مدرکی مبنی بر پروانه تولید ارائه دهد. به گفته برخی از فعالان بازار ورق، اصرار مبارکه در هفته‌های اخیر بر اجرای این طرح باعث شده تا برخی تجار پیشنهاداتی را به برخی از پروانه‌داران از جمله تخفیفات ۶ تا ۷ کیلویی در محصول داده تا در ازای آن بتوانند از مجوز تولید آنها برای خرید از بورس استفاده کنند. از این رو برخی از فعالان تالار معتقدند با توجه به رکود محسوسی که در بازار وجود دارد، در شرایط فعلی این محدودیت‌ها منطقی به نظر نمی‌رسد. از این رو حتی برخی مدعی هستند که از مجموع خریدهایی هم که دیروز انجام شد تنها یک دهم آن را تولید‌کننده‌ها خریده‌اند، اما نکته بعدی این است که برخی معتقدند با وجود اینکه محدودیت‌ها برای بالا نرفتن نرخ‌ها در بورس ایجاد شده نرخ‌ها حتی در مقابل بازار آزاد بالاتر هم هست. از این رو شفافیت زیادی در بازار ورق در حال حاضر وجود ندارد. مهم‌تر اینکه این شرط در حالی همچنان ارائه می‌شود که سازمان بورس اوراق بهادار نیز آن را منطقی نمی‌داند.

نرخ‌های بورس بالا است

البته بالا بودن نرخ‌های ثبت شده در بورس حتی برای مقاطع نیز مطرح می‌شود به طوری که اغلب فعالان بازار مدعی هستند که نرخ‌های ذوب‌آهن که به صورت توافقی تعیین می‌شود، در مقایسه با بازار بالاتر است، اما از آنجا که تامین شمش برای تولید‌کننده‌ها در حال حاضر هزینه زیادی دارد، این نرخ‌ها را می‌توان پایین هم ارزیابی کرد.

یکی از تجار با اشاره به اینکه در حال حاضر شرکت‌های تولید مقاطع در تامین اعتبارات بانکی واردات شمش کارخانه‌های خود مشکلات زیادی دارند، خاطرنشان کرد: اگر امکان تامین شمش وجود داشت، به صورت جدی می‌شد گفت که حتی این نرخ‌ها تا ۶۸۰ هم قابلیت کاهش را داشت؛ چراکه بازار کشش ندارد، اما این به این معنی نیست که بازار انتظار افزایش قیمت‌های جهانی را ندارد یا اینکه نرخ‌هایی که در بورس معامله می‌شود برای خریداران به صرفه است، بلکه برعکس برای فولادسازان با هزینه شمش این نرخ‌ها پایین‌تر از حد معمول هم هست.

نبض بازار در دستان داخلی‌ها قرار می‌گیرد

به گفته یکی از تجار بازار آهن، در حال حاضر با توجه به اینکه نرخ‌های میلگرد و تیرآهن در بازار جهانی بالاتر از داخلی است و امکان فاینانس و ریفاینانس این اقلام نیز وجود ندارد، واردات و ثبت سفارشات به طور محسوسی کاهش پیدا کرده از این رو در آینده‌ای نه‌چندان دور انتظار می‌رود که تولیدات داخلی نبض بازار را در دست بگیرند که نشانه‌های آن کاملا مشهود است.

وی با اشاره به این شرایط می‌افزاید: با توجه به اینکه برخی منابع و کارشناسان پیش‌بینی کرده‌‌اند تا نرخ‌های جهانی در نیمه دوم سال میلادی رشد می‌کند، اگر این پیش‌بینی صحیح باشد، ما قطعا به دلیل تفاوت نرخ بازار داخل و خارج با کمبود واردات مواجه خواهیم شد. از این رو به نظر می‌رسد تنها راه این ست که از یکسو بازار به حال آزاد گذاشته شده و دیگر اینکه خریدهای پروژه‌ای و عمرانی به طور کامل راه‌اندازی شود از این رو با رونق بازار و منطقی شدن قیمت‌ها می‌توان به متعادل شدن عرضه و تقاضا در نیمه دوم سال جاری میلادی امیدوار شد.

وی در ادامه می‌افزاید: اما در هر صورت به نظر می‌رسد خریدهای طرح‌های عمرانی و مسکن به آرامی در حال انجام است و در این شرایط بهتر است به جای اینکه ارائه شمش یارانه‌ای و ارزان به تولید‌کننده پیشنهاد شود، دولت شرایط واردات شمش با اعتبارات بانکی را برای تولید‌کننده‌ها فراهم کند. دیروز از محصولات ذوب‌آهن تیرآهن ۲۰ با نرخ ۸۶۰ تومان ۲۲۰ تن، سبد تیرآهن ۲۲ و ۱۸ ۷۷۰تومان ۶۶۰ تن، سبد میلگردA-۳، ۱۴، ۲۰ و ۲۵ با نرخ ۷۰۵ تومان ۲۰۰ تن، سبد میلگرد A-۳، ۱۶ تا ۲۵ با نرخ ۷۰۲ تومان ۲۲۰ تن، سبد میلگرد A-۳، ۱۶ تا ۲۸، ۷۰۳ تومان ۳۹۰ تن، سبد میلگرد و تیرآهن ۵ هزار تن ۷۰۳ تومان معامله شد.میلگرد A-۳، ۱۴ و ۱۶ فولاد خراسان در این روز با نرخ ۷۰۰ تومان ۲۰۰ تن معامله شد.

سبد میلگرد A-۳، ۱۰ تا ۳۲ گروه ملی نیز ۵۵۰ تن ۷۰۰ تومان فروش رفت. در این روز، نورد آریان فولاد تیرآهن ۱۴ و ۱۸ را به ترتیب با نرخ ۶۹۰ و ۷۱۰ تومان عرضه کرد، نبشی‌های این شرکت نیز در سایزهای ۸، ۱۰ و ۱۲ نیز با نرخ ۷۲۵ تومان عرضه شد که هیچ یک از این کالاها در بورس فروش نرفت.از محصولات مبارکه ورق سرد B در این روز ۸۳۰ تومان ۲۷۲۰ تن، ورق قلع‌اندود ۳۰۰ تن ۱۰۹۴ تومان و ورق گالوانیزه ۱۵۰ تن ۹۷۵ تومان معامله شد. ورق گرم B و ورق گرم C در این روز با نرخ ۶۱۰ تومان عرضه شد که به ترتیب ۵۷۵۰ تن و ۴۵۷۰ تن معامله شد.در این روز همچنین فولاد آذربایجان سبد میلگرد A-۳، ۱۴ تا ۲۵ را با نرخ ۶۹۰ تومان برای تحویل ۳۱/ ۴/۸۹ و با نرخ ۷۰۰ تومان برای تحویل در ۳۱‌/‌۳/۸۹ عرضه کرد که هیچ یک معامله نشدند.