رونق معاملات طلا در انتظار قراردادهای تیر و شهریور

گروه بورس کالا- معامله فلزات گرانبهایی همچون طلا و نقره که درگذشته دور هم نقش پول و هم نقش کالا را در کنار ضعیف شدن نرخ پول ایفا می‌کرد، در حال حاضر نیز با وجود تغییرات افزایشی و کاهشی همچنان برای سرمایه‌گذاران جذاب است.

در ایران نیز با توجه به اهمیت طلا، هیات پذیرش بورس کالای ایران در آذر ماه سال ۱۳۸۷ با پذیرش سکه بهار آزادی طرح امام (ره) با «معاملات آتی در بورس» موافقت کرد.

در واقع طرح سال‌های گذشته بورس کالا بانیت آشتی سرمایه‌گذاران خبره و حرفه‌ای جهت معامله آتی در بازار، با هدف جلوگیری از خروج ارز و پول از کشور، ایجاد تعادل منطقی و یکسان‌سازی معاملات فلزات گرانبها و همچنین کنترل معاملات موهوم و سفته‌بازی به همراه جلوگیری از رواج سکه‌های تقلبی در بازارهای طلا صورت گرفت.

با وجود اینکه در هر قرارداد آتی ۱۰سکه طلا بر اساس استاندارد بانک مرکزی و با موقعیت زمانی ۲ ماهه دادوستد می‌شود، ذکر این نکته هم لازم است که مشتری تنها با پرداخت ۱۰ الی ۱۵ درصد مبلغ به خرید متعهد می‌شود و در صورتی که تا انتهای مدت زمان قرارداد مابقی هزینه را جبران کند، می‌تواند به معامله و خرید و فروش روی آورد.

با وجود اینکه بسیاری از مسوولان و کارشناسان نسبت به معاملات قراردادهای آتی سکه در بورس خوشبین هستند، اما آیا با عرضه سکه از سوی بانک مرکزی و کنترل قیمتی بازار بدون ایجاد سازوکارهای رقابتی بورس در این بازار توفیق چندانی می‌توان انتظار داشت؟ یا اینکه ایجاد چنین سازوکاری در بازار معاملات طلا به دلالی و سفته‌بازی سودجویان خواهد انجامید؟

عوامل تاثیر‌گذار بر نوسانات نرخ طلا

در همین زمینه مهدی رفیعی، یکی از کارگزارهای بورس کالا در گفت‌و‌‌گو با دنیای‌اقتصاد با بیان اینکه معاملات آتی طلا تابع متغیرهای داخلی و خارجی است، می‌گوید: از عوامل بیرونی که می‌تواند در نوسانات طلا تاثیر داشته باشد می‌توان به تغییرات نرخ دلار و ارز، نوسانات قیمت نفت یا دادوستد مصرف‌کننده‌های عمده در بازارهای جهانی اشاره کرد که هرکدام از آنها می‌تواند با روندی کاهشی یا افزایشی بر قیمت طلا تاثیر داشته باشند.

رفیعی در ادامه می‌افزاید: عمده تاثیرات بازار داخلی نیز بیشتر به روزهای مهمی‌ همچون ایام عید، «روز زن» (ولادت حضرت فاطمه(ع)) یا در مواقعی که حجم تقاضا در جامعه افزایش پیدا کند، برمی‌گردد و در آن زمان است که قیمت طلا دستخوش تغییر و تحول قرار می‌گیرد. هرچند که باید گفت تصمیمات جهانی در بخش‌های مختلف اقتصادی و وضعیت اقتصادی کشور می‌تواند بازار را با نوسانات قیمتی و حجمی ‌روبه‌رو کند.

وی با ذکر این نکته که با توجه به اینکه هرگاه بانک مرکزی اقدام به عرضه سکه کند، قیمت کاهش می‌یابد و هرگاه با عدم عرضه همراه باشد، قیمت کاهش می‌یابد، اضافه می‌کند: در واقع با این تصمیمات بانک مرکزی که از سوی بانک کارگشایی انجام می‌گیرد، سعی می‌شود با کنترل قیمت، تعادلی منطقی بین بازار داخلی و خارجی برقرارشود و با این کنترل، جلوی افزایش بی‌رویه نرخ گرفته شود تا از حضور سفته‌بازان و دلال‌بازی آنها، بازار دستخوش نوسانات نابهنگام نشود.

این کارگزار بورس کالا در پاسخ به این سوال که آیا با این تصمیمات بانک مرکزی نرخ‌گذاری دستوری به بازار تحمیل نمی‌شود؟ خاطرنشان کرد: با توجه به حجم بسیار پایین طلا و سکه در بازار و همچنین وضعیت این فلزات گرانبها که ورود و خروج آن آسان است، اتخاذ این تصمیمات ضرورتا در پی ارتباط منطقی قیمت داخلی با بازار جهانی است.

این کارشناس معاملات آتی طلا درباره وضعیت بازار معاملات آتی بورس کالا نیز می‌گوید: حجم بسیار کمی‌ طی ماه گذشته در سال جدید معاملات آتی طلا صورت گرفته که انتظار می‌رود با بازشدن قراردادها در تیر و شهریور ماه بازار گسترده ترشود.

رفیعی با بیان این عبارت که سرمایه‌گذاران نسبت به آینده پیش‌بینی خاصی نداشته و با احتیاط بیشتری نسبت به دادوستد در بازار تصمیم‌گیری می‌کنند، تصریح می‌کند: از آنجا که سرمایه‌دار در جایی که ریسک فروش کمتری هست بازده کمتری می‌خواهد و از آنجایی که ریسک بیشتری وجود دارد، بازده بیشتری انتظار دارد، وضعیت بازار در آینده باثبات و سود بیشتری ادامه خواهدیافت؛ چراکه با آشنایی بیشتر مردم از بازار و حضور بیشتر شرکت‌های تولیدی و حضور مس در معاملات آتی عمق بیشتری از بازار معاملات آتی طلا پیش‌بینی می‌شود.

وی در پایان با بیان اینکه در بازار معاملات آتی پیش‌بینی سرمایه‌گذار بسیار مهم است، اظهار امیدواری می‌کند، اگر سرمایه‌گذاری‌ها با روند کاهشی یا افزایشی قیمت‌ها به تناسب برسد مسلما سرمایه‌دار از بازار سود خواهد برد.