اعتراض کارگزاران به عدم تحویل کالاهای سلف

عکس: آکو سالمی

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: معاملات روز گذشته رینگ پتروشیمی با نارضایتی خریداران و کارگزاران نسبت به عملکرد بازرگانی پتروشیمی در خصوص عدم تحویل کالاهای سلف مواجه شد. در این روز اگرچه بار دیگر نرخ انواع محصولات پلیمری مانند هفته گذشته رشد داشت، اما برخی از فعالان بازار از ریزش قیمت‌ها در هفته‌های آینده خبر می‌دهند و شایعات بازار گویای این مطلب است که هفته آینده نرخ پایه برخی محصولات توسط بازرگانی پتروشیمی کاهش خواهد یافت. به گفته فعالان اقتصادی، بورس کالا برخلاف بازار داخلی پتروشیمی‌ها و به دلیل جو روانی موجود با افزایش نرخ کالاها روبه‌رو شده است و این موضوع نمی‌تواند پایدار باشد. روز گذشته کارگزاران به عدم تحویل پلی‌پروپیلن رافیا و همچنین pvc پتروشیمی غدیر معترض بودند. به گفته خریداران پتروشیمی غدیر با گذشت یک ماه از سال جدید هنوز موفق به تحویل کالاهای سلف معامله شده پیش از نوروز نشده است.گفته می‌شود pvc پتروشیمی غدیر که قرار بوده در ماه اسفند و فروردین به خریداران تحویل داده شود، در تاریخ‌های تعیین شده به آنها تحویل داده نشده است. البته برخی فعالان بازار از فروش pvc پتروشیمی غدیر با تناژ بالا طی دو روز گذشته در بازار آزاد خبر می‌دهند و از عدم تحویل کالاها گله‌مند بودند.در معاملات این روز همچنین رینگ پتروشیمی با اعتراض کارگزاران در خصوص عدم تحویل پلی‌پروپیلن رافیا مواجه شد. این در حالی است که بازرگانی پتروشیمی در این روز اقدام به عرضه دوباره این کالا با تناژ ۸۰۰ تن کرده بود.نماینده بازرگانی پتروشیمی در پاسخ به اعتراض کارگزاران به آنها اطمینان داد که از روز چهارشنبه تحویل پلی‌پروپیلن رافیا به خریداران آغاز خواهد شد. به گفته وی، بارگیری این کالا دچار مشکل بوده است.در این روز همچنین جوش‌شیرین چینی که در لیست عرضه بازرگانی پتروشیمی وجود داشت، به دلیل مشکل نماد عرضه نشد. پلی‌استایرین انبساطی ۲۰۰ نیز که کارگزار عرضه‌کننده آن شهر بود، با وجود تلاش‌های فراوان کارگزار فروشنده عرضه نشد.

رشد مجدد نرخ pvc در رقابت

در این روز نرخ pvc بار دیگر و با وجود اینکه بازار داخلی این کالا دچار رکود شده است، در رقابت رشد داشت.در این روز پلی‌وینیل کلراید ۶۵۵۸ پتروشیمی بندرامام با نرخ ۹۳۲ و حجم ۱۰۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت یک هزار و ۱۹۹ تومان خریداری شد.

همچنین پلی‌وینیل کلراید ۷۰۵۴ پتروشیمی بندرامام با نرخ ۹۵۱ تومان و حجم ۱۰۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با نرخ یک هزار و ۱۴۴ تومان خریداری شد.

عرضه اندک بازرگانی پتروشیمی و رقابت کارگزاران

در این روز همچنین برای خرید اکثر محصولات پلیمری، کارگزاران به رقابت پرداختند.

پلی‌اتیلن سنگین EX۵ پتروشیمی مارون با نرخ یک هزار و ۲۳۱ تومان و حجم ۵۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با نرخ یک هزار و ۲۴۰ تومان خریداری شد. همچنین پلی‌اتیلن سنگین ۵۲۵۱۸ پتروشیمی جم نیز با نرخ یک هزار و ۱۹۳ تومان و حجم ۷۴۸ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با نرخ یک هزار و ۲۳۱ تومان توسط کارگزاران خریداری شد.پلی‌اتیلن سنگین دورانی پتروشیمی تبریز نیز در این روز با نرخ یک هزار و ۳۶۵ تومان و حجم ۵۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت یک هزار و ۴۵۵ تومان خریداری شد.به گفته فعالان اقتصادی، عرضه اندک محصولات پتروشیمی در این روز سبب شد تا نرخ این کالاها در رقابت رشد داشته باشد.بسیاری از تاجران بازار بر این عقیده هستند که بازرگانی پتروشیمی می‌کوشد تا عرضه‌های خود را در رینگ پتروشیمی کاهش داده و از افت قیمت‌ها جلوگیری کند.با این حال، بسیاری از کارگزاران با توجه به تجربه سال‌های گذشته پیش‌بینی می‌کنند که نرخ انواع محصولات پتروشیمی در هفته‌های آینده کاهش یابد.