قرارداد احداث نخستین کارخانه آلومینا از نفلین سینیت کشور

در راستای خودکفایی صنعت آلومینیوم کشور دیروز با واریز اولین پرداخت مالی قرارداد اصلی احداث کارخانه تولید آلومینا از نفلین سینیت سراب در کشور این پروژه به پیمانکار تنفیذ شد. به گزارش روابط‌عمومی طرح تولید آلومینا از نفلین سینیت، در مراسمی با حضور احمد‌علی هراتی‌نیک، معاون وزیر صنایع و معادن و رییس هیات عامل سازمان ایمیدرو، سیداحمد موسوی، مجری طرح تولید آلومینا از نفلین سینیت و مجید مهدی‌پور، نماینده کنسرسیوم و مدیرعامل شرکت جهاد تحقیقات سهند، قرارداد اصلی احداث کارخانه تولید آلومینا از نفلین سینیت سراب در کشور به پیمانکار ابلاغ و با اولین پرداخت مالی این قرارداد، تنفیذ شد.

مطابق با مفاد الحاقیه قرارداد، کنسرسیوم پیمانکار اصلی متشکل از جهاد تحقیقات سهند و جهاد تحقیقات مرکز موظف شد تا مدت یکماه نسبت به تجهیز کارگاه و تحویل زمین و شروع عملیات اجرایی احداث، اقدام نماید.

این گزارش می‌افزاید: طرح تولید آلومینا از نفلین سینیت سراب با اعتباری بالغ بر ۳۸۰ میلیون یورو طی مصوبه اولین سفر استانی ریاست‌جمهوری به استان آذربایجان شرقی در دستور کار سازمان ایمیدرو قرار گرفت که با انجام مطالعات زیربنایی و اخذ مجوزهای قانونی لازم پیشرفت‌هایی حاصل شد، ولی برای مدتی دچار رکود گردید که پس از آن یک تیم کارشناسی جوان و توانمند راهکارهای برون رفت از شرایط رکود را بررسی و پیشنهادهای سازنده‌ای مطرح کردند که یکی از این پیشنهادها در سفر بعدی رییس‌جمهور به استان مورد توجه دکتر احمدی‌نژاد قرار گرفت که ایشان دستور ویژه‌ای برای پیگیری و اجرای این طرح ملی صادر کردند. این موضوع پس از آن در جلسه هیات دولت به تصویب رسید و جزو اولویت‌های دولت لحاظ شد. بر اساس این گزارش، با راه‌اندازی کارخانه مذکور در مدت هزار روز آینده ، ۷۰ هزار تن آلومینا به همراه محصولات جانبی مورد نیاز کشور تامین و در فازهای بعدی به ترتیب به ۲۰۰ هزار تن و ۵۰۰ هزار تن در سال افزایش پیدا خواهد کرد. با اجرای این طرح اشتغال مستقیم ۲ هزار نفر و غیر مستقیم ۱۰ هزار نفر پیش‌بینی می‌شود که با احداث کارخانه سیمان این میزان افزایش پیدا خواهد کرد.

بی‌شک با اجرای طرح فوق شاهد تحول چشمگیر اقتصادی در منطقه خواهیم بود و به نظر می‌رسد با توجه به نقش استراتژیک فلز آلومینیوم و تولید پودر آلومینا در آذربایجان که ماده اولیه آلومینیوم است، خودکفایی فلز استراتژیک آلومینیوم به زودی در کشور محقق شود و منطقه آذربایجان به عنوان قطب صنعت آلومینیوم کشور در آینده مطرح شود.