حجم و ارزش معاملات امسال دو برابر می‌شود

عرضه نفت کوره، سکه و پذیرش معاملات آتی چند محصول در بورس کالا

گروه بورس کالا- ارزش معاملات بورس کالای ایران در سال ۸۸ به ۹۲۰۰ میلیارد تومان رسید.

مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران دیروز ضمن اعلام این خبر گفت: این شرکت پتانسیل افزایش حداقل دو برابری حجم و ارزش معاملات را در سال ۸۹ دارد.

«علی‌اکبر هاشمیان» در چهاردهمین گردهمایی ماهانه اعضای کانون کارگزاران حجم یکطرفه معاملات بورس کالای ایران در سال گذشته را ۱۵ میلیون تن اعلام کرد و افزود: ارزش معاملات این شرکت در سال ۸۸ به ۹۲۰۰ میلیارد تومان رسید که بورس کالا ظرفیت افزایش دو برابری حجم و ارزش معاملات را در سال ۸۹ دارد.

مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران اظهار داشت: به طور حتم با توسعه بازاریابی داخلی و خارجی از سوی کارگزاران، می‌توانیم به اهداف خود دست یابیم. وی به رشد ۵ درصدی مصرف فولاد و سیمان در سال ۸۸ اشاره کرد و گفت: مصرف فولاد در سال گذشته ۲۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تن بوده که این مقدار نسبت به سال ۸۷ حدود ۲/۲ میلیون تن افزایش یافته است.

هاشمیان با بیان اینکه فولاد و سیمان در ابتدای رشد خود در کشور هستند، خاطر نشان کرد: ۱۳۰ حرفه رشد خود را با توسعه تولید فولاد و سیمان در کشور آغاز خواهند کرد که این امر نوید دهنده سال پر رونقی در بورس کالای ایران است.

پتانسیل صادرات ۱۶ میلیون تنی فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی

وی به نقش کم رنگ بازاریابی در بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: کارگزاران باید در این بخش فعالیت خود را به خصوص در عرصه بین‌المللی افزایش دهند.

هاشمیان با بیان اینکه بورس کالای ایران پتانسیل صادرات ۱۶ میلیون تن فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی را دارد، افزود: آمارها نشان می‌دهد که معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا در حال افزایش است، به طوری‌که پیش‌بینی می‌شود معاملات این محصولات از فلزات عبور کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر فولادی‌ها ۴۵ درصد حجم بازار بورس کالای ایران را در اختیار دارند، اظهار داشت: در حال حاضر حجم معاملات محصولات پتروشیمی ۴۰ درصد است که با بازاریابی می‌توان این حجم را افزایش داد.

هاشمیان به تشریفات طولانی ورود کارگزاران خارجی در بازار سرمایه ایران اشاره کرد و گفت: کارگزاران می‌توانند در گام اول با انعقاد قراردادهای مشارکت عملی با آنان همکاری کنند تا پس از ارزیابی‌های لازم شرایط ورود این شرکت‌ها در بازار سرمایه فراهم شود.

وی تصریح کرد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعتراض خود را نسبت به بازاریابی و معرفی مشتریان به بورس کالای ایران اعلام کرده است که امیدواریم کارگزاران اقدامات لازم را برای افزایش فعالیت‌های خود در بخش بازاریابی انجام دهند. هاشمیان همچنین حجم معاملات مس در بورس کالای ایران را ۹ درصد، آلومینیوم را ۴ درصد و معاملات آتی و سکه طلا را ۲/۲ درصد اعلام کرد.

افزایش عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا

هاشمیان اظهار داشت: خوشبختانه پس از برگزاری همایش «نقش بورس کالا در اصلاح ساختار اقتصادی بخش کشاورزی»، تولیدکنندگان محصولات خود را در بورس کالا عرضه می‌کنند.

وی با بیان اینکه تعاونی‌های روستایی در حال عرضه ۱۶۰ هزار تن جو در بورس کالا هستند، افزود: سازمان تعاون روستایی نیز آمادگی خود را برای عرضه ۲۰۰ هزار تن از انواع محصولات کشاورزی در این بورس اعلام کرده است.

مدیرعامل بورس کالا به عرضه ناموفق چهار میلیون تن گندم شرکت بازرگانی دولتی اشاره کرد و گفت: این شرکت گندم را با قیمت ۳۷۵ تومان از کشاورزان خریداری کرده است، اما کاهش قیمت جهانی این محصول به ۲۷۵ تومان، باعث شد تا عرضه بازرگانی دولتی در بورس کالا با استقبال مواجه نشود.

وی اضافه کرد: سازمان تعاون روستایی نیز یک میلیون تن جو به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری کرده، اما قیمت جهانی آن کاهش یافته است.

هاشمیان گفت: در شرایط کنونی، شرکت بازرگانی دولتی و سازمان تعاون روستایی تنها با مجوز دولت می‌توانند محصولات خود را بر اساس قیمت‌های جهانی در بازار به فروش برسانند.

وی اظهار داشت: بخش خصوصی نیز از امروز (دیروز) ۱۳۰ هزار تن گندم را با قیمت ۲۷۶ تومان در بورس کالا عرضه می‌کند.

معاملات نقدی سکه و نفت کوره در بورس کالا

مدیرعامل شرکت بورس کالا گفت: این شرکت همچنان در حال رایزنی برای اخذ مجوز معاملات نقدی سکه طلا از سوی بانک مرکزی است.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم بتوانیم در سال ۸۹ معاملات نقدی سکه طلا را در بورس کالای ایران انجام دهیم.

هاشمیان از آمادگی بورس کالا برای ورود نفت کوره در این شرکت خبر داد و گفت: برای معامله نفت کوره در بورس کالا نیازمند موافقت دولت یا شرکت نفت هستیم که امیدواریم بتوانیم این محصول را در بورس کالا ساماندهی کنیم.

وی خاطر نشان کرد : معاملات ذرت و پلی‌اتیلن به زودی در قراردادهای آتی آغاز خواهد شد تا معاملات این قراردادها افزایش یابد.

تعیین تکلیف کارگزاران غیرفعال کشاورزی

هاشمیان خاطرنشان کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار به زودی تکلیف ۱۴ کارگزار غیرفعال رینگ کشاورزی را مشخص خواهد کرد.

مدیرعامل بورس کالا گفت: سازمان بورس تاکنون ۵۷ شرکت کارگزاری در قالب ۱۱۶ مجوز را به این شرکت معرفی کرده که هم اکنون ظرفیت تالار تکمیل است.

وی افزود: ۳۰ کارگزار مجوز رینگ فلزات، ۱۹ کارگزار مجوز رینگ کشاورزی، ۳۳ کارگزار مجوز رینگ محصولات پتروشیمی و ۳۲ کارگزار مجوز قراردادهای آتی را از سازمان بورس دریافت کرده‌اند.

هاشمیان تعداد عرضه‌کنندگان بورس کالای ایران را ۱۴۸ شرکت در قالب ۹۷ شرکت داخلی و ۵۱ شرکت خارجی اعلام کرد و اظهار داشت: هم‌اکنون ۴۴ کالای اصلی و ۱۶۲ زیر گروه در این بورس مورد دادوستد قرار می‌گیرد.