بازنگری در روش‌های تولید فولاد

آزاده حسینی

در نخستین روز از دوازدهمین همایش سرمایه‌گذاران، محققان، استادان، مدیران و کارشناسان صنعت فولاد کشور که در روز‌های ۱۱ و ۱۲ اسفند ماه ۱۳۸۸ تحت عنوان «سمپوزیوم فولاد ۸۸» توسط انجمن آهن و فولاد ایران با مشارکت شرکت فولاد آلیاژی ایران در یزد برگزار ‌شد، مقالاتی تحت عنوان خواص و کاربرد فولادهای آلیاژی در صنعت و نقش آن در توسعه تکنولوژی، روش‌های گسترش صادرات محصولات فولادی، نوآوری در تولید و تجهیزات تکنولوژیک صنعت فولاد، تحقیقات و فناوری در صنعت فولاد به ویژه فولاد آلیاژی، فرآیندهای استخراج، فولادسازی، ریخته‌گری، شکل‌دهی، عملیات حرارتی، عملیات تکمیلی و خوردگی، بهبود خواص مکانیکی محصولات در فولادها به ویژه فولادهای آلیاژی، مدل‌سازی و شبیه‌سازی فرآیندها، مواد دیرگداز در صنعت فولاد، توسعه صنایع پایین‌دستی و بالادستی فولادهای آلیاژی، چشم انداز آینده فولاد و چالش‌های فراسوی صنعت فولاد است، ارائه شد.

پیشرفت فولاد آلیاژی در تولید و فروش

در ابتدای این مراسم، محمد مهدی فقیه خراسانی، مدیرعامل فولاد آلیاژی ایران اظهار داشت: در حال حاضر، فولاد به عنوان یک شاخص در استان یزد مطرح می‌شود و با توجه به اینکه صنعت آهن و فولاد در دنیا به عنوان نشانه توسعه یافتگی کشور‌ها است ما نیز با همین رویکرد درحال جلو رفتن هستیم و امیدواریم فولاد آلیاژی نقش خود را در این شرایط حساس به خوبی ایفا کند.

وی ادامه داد: با وجود آنکه دنیا در بحث فولاد با مشکل روبه‌رو است ما در داخل چنین مشکلاتی نداشته و در تولید و فروش محصولات نیز مشکلی نداریم، به خصوص در بخش فولاد آلیاژی این شرکت در تولید و فروش نسبت به سال گذشته رشد داشته و تنها در بخش ریالی به‌واسطه کاهش قیمت فولاد اندکی با افت مواجه بودیم.

وی تاکید کرد: دررابطه با بحث کنترل کیفیت محصولات این شرکت با توجه به روابطی که با مشتریان داشته توانسته با استفاده از نظریات مشتریان و تعامل مثبت با آنها به درجات خوبی برسد گواه این موضوع نیز این است که درسال گذشته از تولید ۱۱۰ هزار تنی محصولات فولاد آلیاژی تنها ۶۶ تن یعنی معادل ۶۶ هزارم درصد.

وی ادامه داد: از زمان تاسیس این مجموعه تا امروز با مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی ارتباط خوبی داشته و تعداد پروژه‌های مشترک بین فولاد آلیاژی و دانشگاه خود گویای این موضوع است.

تاسیس انجمن تولیدکنندگان فولاد آلیاژی

فقیه خراسانی مدیرعامل فولاد آلیاژی همچنین از تاسیس انجمن تولیدکنندگان فولاد آلیاژی کشور خبر داد و گفت: در سال‌جاری با تاسیس انجمن فولاد آلیاژی کشور سعی در حل مشکلات این فولاد سازان و ارتباط بیشتر با آنها یعنی فولاد آلیاژی اصفهان، فولاد اسفراین، فولاد یزد داشتیم.

۱۰۸ ارائه مقاله در سمپوزیوم امسال

در ادامه این مراسم کیوان رییسی دبیر علمی این سمپوزیوم در مورد مقالات ارائه شده اظهار داشت: با توجه به فراخوانی که از مهر ماه به صورت اینترنتی آغاز شد۱۸۲ مقاله به انجمن آهن و فولاد رسید که پس از بررسی این مقالات توسط سه داور متخصص نهایتا ۱۰۸ مقاله مورد قبول واقع شد. وی همچنین به ذکر عناوین ارسالی مقالات پرداخت. وی تصریح کرد: از تعداد ۱۰۸ مقاله که توسط کمیته داوران مورد پذیرش نهایی قرار گرفته و از مجموع مقالات سمپوزیوم درج شده ۵۰ عنوان از مقالات برتر به‌صورت پوستری در معرض دید شرکت‌کنندگان در سمپوزیوم قرار خواهد گرفت.

پیشنهاد تشکیل سمپوزیوم کشورهای اسلامی

در ادامه پروفسور عباس نجفی‌زاده، رییس هیات‌مدیره انجمن فولاد ایران نیز ضمن ارائه اهداف انجمن فولاد به دستاوردهای به‌دست آمده در این بخش اشاره کرد.

وی همچنین از فعال‌تر شدن انجمن و پایان کار ساختمان انجمن خبر داد و گفت: سعی داریم با کار بیشتر انجمن آهن و فولاد کشور را به انجمن آهن و فولاد کشورهای اسلامی تبدیل کرده و همچنین پیشنهاد می‌دهیم سمپوزیوم فولاد نیز در سال‌های آینده بین کشورهای اسلامی تولیدکننده فولاد برگزار شود.

بازنگری در بخش روش‌های تولید فولاد

در پایان مراسم مهندس هراتی نیک معاون وزیر صنایع و معادن ضمن تشکر از برگزارکنندگان این مراسم اظهار داشت: صنعت فولاد کشور با توجه به برنامه‌ریزی‌ها در بخش ظرفیت‌سازی تا پایان سال ۱۳۹۳ به ۴۱ میلیون و ۵۳۰ هزار تن خواهد رسید که الان ۳۱ میلیون تن در دست اجرا داریم و بقیه نیز در حال انجام مناقصات و آماده‌سازی است.

وی افزود: طبق برنامه‌ریزی‌ها تولید فولاد تا پایان سال ۱۴۰۴ نیز ۵۵ میلیون تن در نظر گرفته شده است.

وی تاکید کرد: یکی از اتفاقاتی که در حال حاضر در بخش فولاد در حال افتادن است بحث حذف انرژی است که با توجه به اینکه مبنای تولید در کشور بر اساس احیای مستقیم است و نیاز بیشتری نسبت به سایر روش‌های تولید فولاد دارد. صنعت فولاد احتیاج به بازنگری و بررسی بیشتر دارد.

وی همچنین از لزوم بومی کردن صنعت فولاد در کشور خبر داد و گفت: البته تاکنون تلاش‌هایی برای بومی‌سازی صورت گرفته و اما احتیاج به کار بیشتر دارد. وی افزود: امیدواریم در آینده با توجه به پتانسیل‌هایی که ایجاد شده در اصول و طراحی تجهیزات نیازی به کشورهای دیگر نداشته باشیم.

وی ادامه داد: ایمیدرو به منظور استفاده از پتانسیل‌های موجود در حال احداث واحدی به نام تکنولوژی‌های نو است تا علاوه بر استفاده از پژوهش‌های روز از ابتکار و نوآوری در صنعت نیز استفاده شود.

نمایش آخرین دستاوردهای پژوهشی

سمپوزیوم فولاد از سال ۷۹ اهواز در شرکت فولاد خوزستان آغاز به کار کرده و پس از آن در سال۸۰ در اصفهان در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد و سمپوزیوم فولاد ۸۱ اصفهان در شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان، سمپوزیوم فولاد ۸۲ یزد در شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، سمپوزیوم فولاد ۸۳ یزد در شرکت فولاد آلیاژی ایران، سمپوزیوم فولاد ۸۴ اصفهان در دانشگاه صنعتی اصفهان، سمپوزیوم فولاد ۸۵ تهران در دانشگاه صنعتی امیرکبیر، سمپوزیوم فولاد ۸۶ بندرعباس در منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس، سمپوزیوم فولاد ۸۷ اهواز در دانشگاه شهید چمران و بالاخره سمپوزیوم فولاد ۸۸ که در یزد، شرکت فولادآلیاژی ایران برگزار شده است.

همچنین در کنار برگزاری این سمپوزیوم، نمایش آخرین دستاوردهای پژوهشی - صنعتی در زمینه‌های مختلف نرم افزار و سخت افزار مورد استفاده در صنعت فولاد و صنایع وابسته در قالب نمایشگاه بین‌المللی فولاد با حضور ۱۵۰ شرکت‌کننده برگزار شد.