هفته گذشته بازار فولاد با کاهش نرخ بیلت در بازارهای جهانی روبه‌رو شد اما در ایران روند آن رو به رشد بود. بر اساس این گزارش قیمت بیلت در بورس لندن روز سه‌شنبه کاهش یافت و قیمت تحویل بنادر مدیترانه آن به‌صورت نقدی به ۴۱۵ دلار هر تن رسید. یک علت آن افزایش ارزش دلار بود. بازار بیلت صادراتی سی‌آی‌اس هم ساکت بود. قیمت ۴۵۰ تا ۴۶۰ دلار فوب بنادر دریای سیاه پیشنهاد شده؛ ولی خریداری نیست با توجه به تعطیلات خاوردور تقاضای واقعی کمی به روس‌ها برای تولید ماه مارچ می‌رسد، ولی از سوی دیگر عرضه محدود قراضه و سرمای شدید باعث کاهش تولید کارخانه‌ها شده است. اعتقاد اکثر دست‌اندرکاران این است که با توجه به روند رو به کاهش قیمت قراضه و ثبات قیمت مقاطع، بیلت باید روند رو به نزول را در پیش بگیرد، احتمالا پس از تعطیلات خاوردور شاهد افت بیشتر قیمت خواهیم بود.

افزایش قیمت بیلت در ایران

هفته گذشته برخلاف بازار جهانی قیمت بیلت در ایران رو به افزایش بود. دو عامل باعث افزایش قیمت بیلت شده است. اول افزایش قیمت مقاطع به‌خصوص میلگرد، دوم محدودیت عرضه بیلت.

قیمت بیلت باید حدود ۱۲۰ تومان با میلگرد تفاوت داشته باشد تا تبدیل آن برای کارخانه یا تاجر به صرفه باشد. بیلت سایز ۱۵۰ که بیشترین مصرف را دارد با کمبود عرضه روبه‌رو است و تا ۵۶۵ تومان هر کیلو ترخیص شده در انزلی هم عرضه شده، حجم معاملات کم است چون اکثر عرضه‌کننده‌ها نگران افزایش قیمت در سال آینده هستند ضمن آنکه تعطیلات این هفته و نزدیکی به پایان سال همه را بر آن داشته تا در انتظار تحولات سال بعد بنشینند. از طرف دیگر بسیاری از خریداران معتقدند که قیمت‌ها به اوج خود رسیده است. قیمت بیلت وارداتی کمتر از ۵۰۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر بنادر شمالی نیست که قیمت تمام شده آن حداقل ۵۵۰ تومان هر کیلو خواهد بود. بنابراین با توجه به محدودیت واردات امکان کاهش آن در هفته آینده بعید است.

تثبیت نرخ مقاطع در اروپا و آمریکا

هفته گذشته در اروپا و آمریکا قیمت مقاطع ثابت ماند که علت آن توقف تقاضا است در حالی که قیمت مواد اولیه همچنان بالا است. در خاوردور به علت تعطیلات مصرف مقاطع کاهش یافته ولی قیمت مواد اولیه تفاوت چندانی نکرده است این در حالی است که عرضه‌کنندگان میلگرد سعی دارند قیمت را تا ۲۰ دلار هر تن افزایش دهند؛ ولی کمبود تقاضا و در راه بودن میلگردهای ارزان اجازه افزایش قیمت را به تجار نداده است. در ژاپن قیمت تیرآهن بال پهن به علت افزایش قیمت مواد اولیه تا ۵۶ دلار هر تن بالا رفت ولی تقاضا کم است. در سی‌آی‌اس هم تقاضا کم است ولی قیمت ثابت مانده این در حالی است که ترک‌ها تولید مقاطع را پایین آورده و به ساخت بیلت بیشتر توجه کرده‌اند. در شمال آفریقا به‌خصوص در مصر قیمت میلگرد تولید داخل تا ۴۰ دلار هر تن افزایش یافته است. در بازار عربستان امکان افزایش قیمت مقاطع هست همین طور در امارات احتمال افزایش ۱۰ تا ۱۵ دلاری میلگرد می‌رود.

بازار مقاطع ایران در انتظار جهش

دربازار ایران قیمت میلگرد اول هفته آرام بود. میلگردهای تولید داخل به‌طور متوسط ۶۷۰ تومان هر کیلو در تهران معامله می‌شد ولی از روز یکشنبه قیمت‌ها شروع به بالا رفتن کرد تا روز ۴ شنبه که به ۷۲۰ تومان هر کیلو رسید. جو عمومی بازار این است که به علت در پیش بودن تعطیلات، بازار جهش خود را نشان نداده و باید در انتظار حرکت هفته آینده بود. تیرآهن که روز شنبه آرام بود از یکشنبه شروع به افزایش قیمت برای سایزهای زیر ۲۰ کرد. قیمت‌ها در میانه هفته بازی کرد ولی در آخر هفته تمام سایزها با افزایش قیمت روبه‌رو بود. نبشی و ناودانی از اوایل هفته هر روز با افزایش ۵ تا ۱۰ تومانی روبه‌رو شد و این روند تا آخر هفته ادامه یافت.افزایش قیمت مقاطع ناشی از جو روانی بازار است، اول آنکه کارخانه‌های تولیدکننده قیمت را پایین نیاورده‌‌اند و همین امر باعث افزایش امیدواری در خریداران بزرگ شد و دوم اینکه در اوایل سال آینده انتظار موج تورمی می‌رود به‌خصوص آنکه قراردادهای ساخت مسکن مهر به بعضی از سازندگان ابلاغ می‌گردد. ولی در بازار نگرانی‌هایی هم نسبت به این افزایش قیمت‌ها هست و چون کالاهای خریداری شده بیشتر به انبارها حمل می‌گردد عده‌ای معتقدند که قیمت مقاطع حبابی است که در اسفند ماه خواهد ترکید. عده‌ای دیگر اظهار می‌کنند که این افزایش قیمت‌ها منطقی نیست؛ ولی تداوم آن به سیاست‌های فروش کارخانه ذوب‌آهن بستگی دارد.

تنزل قیمت ورق

طی هفته قبل بازار ورق در خاوردور ساکت و بعضا رو به تنزل بود. ورق‌گرم ضخامت ۳ میلیمتر رول به ۵۵۰ دلار هر تن در شانگهای رسید که ۱۵ دلار کاهش نسبت به هفته قبل دارد. ورق سرد هم در ۷۴۳ دلار برای ضخامت یک میلیمتر معامله شد. این قیمت نشان از افت ۱۰ دلاری نسبت به هفته قبل دارد ولی معامله بسیار محدود است. علت این امر شروع تعطیلات چین است. ضمن آنکه موجودی انبارها به علت کاهش معاملات در حال افزایش است. قیمت ورق‌گرم صادراتی چین هم با ۱۰ دلار کاهش به ۵۴۰ تا ۵۶۰ دلار هر تن فوب بنادر چین ضخامت ۳ میلیمتر رول رسیده است. کارخانه‌ها سعی می‌کنند موجودی انبارها‌یشان را قبل از تعطیلات کم کنند به همین دلیل حاضر به تخفیف هستند.

احتمال کمبود ورق در بازار ایران

دربازار ایران ورق سرد در اول هفته با ثبات بود ولی ورق‌گرم مبارکه تا ۱۰تومان و کاویان تا ۳۰ تومان‌گرانتر عرضه شد. ورق‌گرم ضخامت ۲ میلیمتر تا ۵۸۵ تومان در انزلی پایین آمد که از روز یکشنبه بعدازظهر روند صعودی‌گرفت. تا آخر هفته که قیمت این کالا به ۶۰۵ تومان رسید بقیه اقلام ورق بازار ساکتی داشت، احتمالا در هفته اول اسفند باید شاهد تغییرات وسیع ورق در بازار باشیم چون قیمت ورق‌گرم ضخامت ۲ میلیمتر کمتر از ۶۳۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر انزلی نیست که قیمت تمام شده آن پس از ترخیص نزدیک به ۷۰۰ تومان درمی‌آید. ورق سرد تحویل سی‌اف‌آر انزلی هم کمتر از ۷۸۰ دلار هر تن دیده نشده که بالای ۸۵۰ تومان قیمت تمام شده آن است ضمن آنکه ورق سرد در حجم کمی از خارج عرضه می‌شود. روز سه‌شنبه کارخانه میتال در دبی نشستی دارد که از تجار ایرانی هم در آنجا دعوت کرده است. احتمالاً قیمت‌های جدید در این نشست اعلام می‌شود. این قیمت‌ها پایه قیمت دیگر کارخانجات سی‌آی‌اس خواهد بود اگر مبارکه در اول اسفند ماه دست به تغییر قیمت نزند و همچنان به عرضه محدود ولی ارزان قیمت خود ادامه دهد در ماه‌های بعد بازار به شدت با کمبود ورق روبه‌رو خواهد شد. گو اینکه شایعاتی مبنی بر سرازیر شدن ۴۵هزار تن ورق‌گرم از مبارکه در بازار جریان دارد.

منبع: مرکز خدمات فولاد ایران