بهبود بازار آهن در راه است؟

محمدحسین بابالو

بازار فولاد در روزها و هفته‌های گذشته نوسانات شدیدی را تجربه کرد که برآیند کلی آن مثبت بود.

با توجه به اینکه بازار ماه‌ها است که در رکود، ضعف معاملات و تضعیف قیمت‌ها به سر می‌برد و هیچ نقطه امیدی مبنی بر افزایش قیمت‌ها خودنمایی نمی‌کرد شرایط فعلی از اهمیت بسزایی برخوردار شده است. در این مدت میلگرد آجدار و تیرآهن نزدیک به ۲۰درصد و ورق نورد گرم نیز افزایش قیمت را تجربه کردند.

دلیل افزایش قیمت‌ها، افزایش قیمت‌های جهانی محصولات نهایی و میانی ذکر شد که از این بین از افزایش قیمت‌های بیلت کشورهای مشترک‌المنافع و ترکیه و قیمت ورق در چین یا اسلب در نقاط دیگر سخن به میان آمد.

قیمت بیلت در بازار داخلی با توجه به کاهش خرید از کاهش محدودی در قیمت برخوردار شد که این مطلب پتانسیلی برای کاهش قیمت‌ها شد.

شرایط و روند افزایش قیمت و مجددا کاهش و افزایش آن حکایت از وجود تردید و ترس در بازار دارد؛ اما با توجه به طرز فکر غالب فعالان بازار برآیند مثبت قیمت‌ها ثبت شد.

این در حالی است که اگر به بازارهای خرده‌فروشی فولاد مثلا بازار آهن شادآباد سری بزنید متوجه ادامه رکود در معاملات واقعی خرده‌فروشی خواهید شد. هم‌اکنون غالب معاملات بزرگ بین فعالان بازار انجام شده نه مصرف‌کننده واقعی! نکته دیگری که از اهمیت به‌سزایی برخوردار است بازگشت بسیاری از فعالان توانمند بازار بوده که خود به تنهایی پتانسیل بهبود واقعی بازار را بالا برده؛ در این میان افزایش آرام حجم مجوزهای ساخت و ساز نیز در این چارچوب بی‌تاثیر نبوده است.

اما واقعیت این است که از سوی دیگر با توجه به ضعف شدید خریدهای واقعی و حجم مصرف ترس و تهدیدهای فراوانی نسبت به کاهش مجدد قیمت‌ها اما نه در سطوح بسیار پایین گذشته به چشم می‌خورد.

اما در هفته‌های گذشته بورس کالای ایران شاهد معاملات گسترده‌‌ای از انواع مختلف آهن‌‌آلات بوده که تا چند روز آینده اولین محموله‌های معامله شده وارد بازار خواهد شد. از آنجا که این کالاها با قیمت‌های بالایی خریداری شده امکان کاهش قیمت‌ها بسیار کم است.

نکته دیگر افزایش هزینه حمل‌و‌نقل فولاد در مسیرهای بین‌المللی به دلیل شرایط آب و هوایی و انسداد رود ولگا و تغییر مسیر حرکت از بنادر شمالی به بنادر جنوبی است که باعث شده تا کالاهای وارداتی اندکی گران‌تر تمام شود و البته به دلیل قرار داشتن در روزهای سرد سال در حمل‌و‌نقل داخلی نیز خودنمایی خواهد کرد که نهایتا به افزایش ریسک معاملات در خصوص زمان و شرایط تحویل خواهد انجامید.

در حقیقت مهم‌ترین دلیل برای تثبیت و بهبود شرایط فعلی بودجه‌های عمرانی دولتی است.

بودجه عمرانی سال جاری رقمی نزدیک به ۲۲ هزار میلیارد تومان بوده است که تاکنون به دلیل مشکلات گوناگون تامین این حجم بودجه با اخلال و موانع جدی مواجه بود؛ اما هم‌اکنون و بالاخص پس از افزایش قیمت نفت و واریز شدن مبالغ دریافتی به خزانه دولت امکان تحقق و تخصیص این حجم بودجه امکان‌پذیر شده است که طبق اخبار و گزارش‌ها از مبلغ ۲۲ هزار میلیارد تومان تاکنون نزدیک به ۱۷ هزار میلیارد تومان تخصیص یافته است یعنی نزدیک به ۵۰۰۰ میلیارد تومان بدهی دولت به پروژه‌های عمرانی و زیربنایی می‌باشد. با توجه به موارد ذکر شده و همچنین

گفته‌های معاون بودجه معاونت مدیریت نهاد ریاست‌جمهوری این حجم تا پایان سال به پروژه‌ها تخصیص یافته و پرداخت خواهد شد.

با توجه به عرف پروژه‌ها، بالاخص در روزهای پایان سال در خصوص استفاده حداکثری از تمام توانمندی‌های مالی به هر شکل ممکن بهترین مسیر خرید مواد اولیه و لوازم مورد نیاز پروژه‌های فوق‌الذکر بوده که قطعا بازار فولاد یکی از جذابترین بازارها برای جذب این منابع است.

در صورت اجرایی شدن چنین رویدادی که وقوع آن منطقی به نظر می‌رسد بازار فولاد آماده جذب حجم عظیمی از سرمایه‌ها و تقاضاهای واقعی درون خود بوده که به تثبیت در وهله اول و تقویت در وهله دوم خواهد انجامید.

این مطلب در صورت وقوع مهمترین رویداد برای بازار فولاد در روزها و هفته‌های آتی خواهد بود.

نکته دیگر عرف تاریخی بازار فولاد بوده که به افزایش تقاضا در روزهای پایانی سال می‌انجامد.

موارد ذکر شده همگی دلایلی مبنی بر تثبیت و نهایتا بهبود بازار فولاد بوده که در روزهای پایانی سال و اوایل سال آینده بوده و به زودی تبعات این رویدادها خودنمایی خواهد کرد.

رویدادی که تاکنون در این بین مغفول مانده است این مطلب بوده که افزایش قیمت شامل انواع فولادهای خاص، آلیاژی، خوش تراش، فولادهای ابزار یا انواع پیشرفته ورق از جمله ورق‌های گالوانیزه بالاخص انواع وارداتی آن نشده است.

نکته دیگر آنکه قیمت انواع پرمصرف فروآلیاژها در داخل و خارج تاکنون افزایش چشمگیری پیدا نکرده و با توجه

به افزایش قیمت نفت و افزایش حجم معاملات مواد اولیه آنها و مسیر صعودی قیمت این کالاها در کنار افزایش

قیمت نفت به نسبت ماه‌های گذشته پتانسیلی جدی برای افزایش قیمت انواع فروآلیاژها بالاخص انواع پرکاربرد آنها متصور است.